האם בראש השנה הקרוב ישמע קול שופר בהר הבית?

פעילי תנועות הר הבית והמקדש פנו לראש הממשלה ולשר לביטחון הפנים בבקשה לאשר את פתיחת הר הבית בשבת ראש השנה לתקיעות שופר. הסיבה: כאשר ראש השנה נופל בשבת כמו השנה, ניתן לתקוע בשופר אך ורק בהר הבית

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 25/08/20 09:50 ה באלול התשפ

האם בראש השנה הקרוב ישמע קול שופר בהר הבית?
ארכיון, צילום: חיים קרויזר, מטה ארגוני המקדש

פעילי תנועות הר הבית והמקדש פנו באמצעות עו"ד אביעד ויסולי לראש הממשלה, בנימין נתניהו, ולשר לביטחון הפנים, אמיר אוחנה, בבקשה לאשר את פתיחת הר הבית בשבת ראש השנה הקרוב לתקיעות שופר על ההר. הסיבה: כאשר ראש השנה נופל בשבת כמו השנה, ניתן לתקוע בשופר אך ורק בהר הבית.

עו"ד ויסולי כתב לנתניהו, לאוחנה, לראשי השב"כ והמשטרה וליועץ המשפטי לממשלה כי "הר הבית הוא המקום הקדוש לכל יהודי עלי אדמות. זה מקום המקדש, מקום עקידת יצחק ומקום קודש הקודשים שאליו מכוון כל יהודי את תפילותיו מכל העולם. בהר הבית התפללו אבות האומה, אברהם יצחק ויעקב".

עוד כתב ויסולי, "בשעה ששלמה המלך חנך את בית המקדש הראשון הוא קבע: "והתפללו והתחננו אליך בבית הזה" (מלכים א ח' לג). לצד הקרבת הקורבנות היה הר הבית מקום התפילה המרכזי של העם היהודי בכל זמן שניתן. גם הרמב"ם קובע בספר המצוות (מצווה ה') כי מצווה להתפלל במקום המקדש. כשגורשו היהודים מהר הבית הוקצה להם הכותל המערבי מחוץ להר הבית לתפילה".

ויסולי כתב לנתניהו ואוחנה גם על המציאות בת זמנינו: "במלחמת ששת הימים חזר הר הבית לידי מדינת ישראל והתאפשר שוב ליהודים להיכנס אליו ולהתפלל בו. כיום עולים מאות יהודים לתפילה בהר הבית מידי יום ועשרות אלפים בשנה. הר הבית פתוח ליהודים במשך 4.5 שעות ביום בימים א' – ה' בלבד.  ראש השנה הקרוב (התשפ"א) יחול בשבת.  כאשר ראש השנה חל בשבת, ניתן לתקוע בשופר אך ורק בהר הבית. לפיכך, הינכם מתבקשים לאשר את פתיחת הר הבית ליהודים בשבת ראש השנה לשם קיום מצוות התקיעה בשופר בו".

עו"ד ויסולי מבסס את פנייתו על הוראות חוק יסוד: ירושלים בירת ישראל וחוק השמירה על המקומות הקדושים המחייבים מתן גישה וחופש דת במקומות הקדושים. ויסולי מציין כי מפקדי משטרת ישראל לדורותיהם הצהירו כי המשטרה מסוגלת למלא אחר כל הוראה של הדרג המדיני בנוגע לפתיחת הר הבית ללא בעיות מיוחדות. "יש לתמוה על משטרת ישראל, אשר מתנה את קיום הוראות החוק ב"הוראת הדרג המדיני", וכמובן שאין להשלים עם כך".

לסיכום, עו"ד ויסולי מבקש מנתניהו להורות למשטרת ישראל עד ליום ו' 28.8.20 לאפשר ליהודים גישה להר הבית לשבת ראש השנה התשפ"א לשם מילוי מצוות התקיעה בשופר. ככל שלא תתקבל הודעה על כך, שוקלות תנועות המקדש להגיש עתירה לבג"ץ בנושא. "בשום מקום בישראל או בעולם לא ניתן לתקוע בשופר בראש השנה החל בשבת, אלא בהר הבית" אומר עו"ד ויסולי "אנו עושים את כל ההכנות לכך. לא יעלה על הדעת כי במדינה יהודית ימנעו מיהודים לקיים את מצווה מפורשת מן התורה של תקיעה בשופר בראש השנה".