מפלס הכנרת בעלייה נוספת אחרי הגשמים

הכנרת ממשיכה לעלות באופן חריג לעונה, והוסיפה ס"מ וחצי למפלסה ביממה האחרונה, בעקבות הגשמים הרבים שירדו באזור. בסוף השבוע צפוי הגשם להיחלש ולהיפסק

חדשות כיפה יהונתן קליין, חדשות כיפה 27/11/20 08:48 יא בכסלו התשפא

מפלס הכנרת בעלייה נוספת אחרי הגשמים
הכנרת, צילום: משה שי, פלאש 90

הזרימות בנחלים עוד לא התחילו, אבל מפלס הכנרת כבר רושם עלייה רציפה. מרשות המים נמסר הבוקר (ו') כי ביממה האחרונה עלה מפלס הכנרת ב-1.5 ס"מ, והוא עומד כעת על 209.94- מטרים מתחת לפני הים.

הערכת רשות המים: סכר דגניה ייפתח באפריל

באזור הכנרת ירדו ביממה האחרונה עשרות מ"מ של גשם, כמות גבוהה ביחס לפרק זמן קצר כל כך, מה שהביא לעלייה במפלס, שבדרך כלל מתחיל לעלות רק לאחר הזרימות הראשונות בנחלי הגולן והגליל, שטרם החלו. כעת, עד לכנרת מלאה חסרים 114 ס"מ בלבד, כשהחורף רק בתחילתו.

חזאי מטאו טק, אבי יעקב זאדה, מוסר כי אפיק רדוד בקרקע מלווה באפיק ברום גורמים למזג אוויר בלתי יציב באזורינו. היום (שישי) יהיה מעונן חלקית עד מעונן עם עליה קלה בטמפרטורות, בעיקר בצפון הארץ ובהרים.  ירד גשם מקומי . קיים חשש לשיטפונות בנחלים. עדיין קיים סיכוי קל לסופות רעמים.

הטמפרטורות החזויות להיום והלילה: קריית שמונה 18-12, קצרין 16-11, צפת 14-10, טבריה 21-13, נצרת 17-12, חיפה 20-13, ‏ת"א 20-13, ירושלים 16-9, אשקלון 20-13 עין גדי 23-17, באר שבע 20-10, ערד 18-9‏, מצפה רמון 16-8, אילת 25-16‏

בשבת מזג האוויר יהיה דומה וביום ראשון יהיה מעונן חלקית עד בהיר, עם עליה קלה בטמפרטורות והן קרובות לממוצע לתקופה. ביום שני צפוי להיות נאה וללא שינוי ניכר. ביום שלישי יהיה מעונן חלקית, בשעות הלילה יתכן גשם מקומי לאורך מישור החוף.

החל מאמש יורד גשם בכמויות גדולות ברחבי הארץ, בדגש על מישור החוף ואזור השרון. מהלילה נרשמו הצפות ושיטפונות רבים באזורים הללו וגם בנהריה שבצפון, כבישים הוצפו ובתי מגורים רבים ניזוקו בשל הגשם הרב ומזג האוויר.

הירדן זורם אל הכנרת, שלא מפסיקה לעלות

הירדן זורם אל הכנרת, בחורף שעברצילום: דורון הורוביץ, פלאש90

כזכור, רשות המים הודיעה בתחילת השבוע כי היא נערכת לאפשרות סבירה של פתיחת סכר דגניה בסוף החורף הקרוב, והזרמת המים מהכנרת אל הירדן הדרומי, לראשונה מזה 25 שנה. לכנרת מלאה חסרים כיום 118 ס"מ, וברשות המים נערכים לתרחיש שהפער הזה ייסגר בשל הזרימות בחורף הקרוב.

מפלס הכנרת בסוף הקיץ - הגבוה מזה 27 שנים

ברשות המים אמרו היום כי "השירות ההידרולוגי מקיים מעקב והערכה שבועית על הסבירות והמועד לפתיחת סכר דגניה". על פי ההערכה, אם תתממש התחזית העונתית לחורף הקרוב, לפיה כמויות המשקעים יהיו כתשעים אחוזים מהממוצע הרב השנתי, הרי שלא תהיה ברירה אלא לפתוח את סכר דגניה סביב חודש אפריל 2021.

יש לציין כי התחזית המוקדמת לחורף חזתה כי חציו הראשון יהיה שחון מהרגיל, כשנכון להיום נראה שהתחזית הייתה פסימית מדי, על סמך כמויות הגשם שירדו עד כה, במיוחד באזור הצפון.

בהודעת רשות המים נאמר עוד כי "רשות המים וכל הגופים המעורבים והרלוונטיים לנושא - חברת מקורות, המועצה האזורית עמק הירדן, עמק המעיינות, רשות הניקוז, כוחות הביטחון ועוד - נערכים לאפשרות פתיחת הסכר, ולהזרמת כמויות מים גדולות דרומה, דרך הירדן הדרומי, תוך מזעור הנזקים האפשריים למינימום".

עוד נמסר: "על פי המודלים העונתיים של רשות המים, הלוקחים בחשבון את כניסות המים החזויות ואת יציאות המים מהכנרת, אירוע פתיחת הסכר יתרחש (ככל שעליית המפלס בפועל תחייב זאת) לקראת חודש אפריל 2021".

מדוע ברשות המים מעדיפים להימנע מפתיחת הסכר?

השאלה העיקרית בה עסקנו בחצי השני של החורף האחרון, ככל שעלה מפלס הכנרת, היא השאלה האם סכר דגניה ייפתח, לראשונה מאז החורף הזכור של 1991-92. ברשות המים עשו מאמצים גדולים כדי שהסכר לא ייפתח, כיוון שפתיחת הסכר צפויה לעלות כסף רב, וכרוכה במאמץ לוגיסטי מורכב. בנוסף, התועלת ממנה נמוכה. המים לא צפויים להגיע לים המלח, כפי שנהוג לצפות, ולמעשה הם יחלחלו לאדמה עוד הרבה קודם. במקום זה, ברשות המים הגבירו בשנה שעברה את השאיבה מהכנרת באמצעות משאבות המוביל הארצי, ככל שהתאפשר. 

המאמצים אכן השתלמו, והסכר לא נפתח. עם זאת, ברשות המים מעריכים כי גם אם בחורף הקרוב ירדו גשמים בכמות ממוצעת, לא יהיה ניתן להימנע מפתיחת הסכר. מנכ"ל רשות המים, גיורא שחם, אמר ל'ישראל היום' בספטמבר האחרון כי "אם תהיה שנה ממוצעת אז כנראה שנצטרך לפתוח את הסכר, אבל לפי התחזית כרגע נגיע ל־90 אחוזים מהממוצע. התממשות התחזית הזו פירושה הגעה כמעט לקו הגלישה העליון, אך לא כזו שתצדיק את פתיחת הסכר". 

שחם הוסיף כי "באופן כללי, אנחנו מעדיפים לשאוב מים ולא להגליש אותם כי זה מאוד יקר. הבעיה היא שאנחנו מאוד מוגבלים באספקת מים מהכנרת למערכת הארצית כי המליחות של מי הכנרת גבוהה מהמליחות של מי ים מותפלים פי 10־15. שיטת החיטוי של מי הכנרת באמצעות סוג מסוים של כלור יוצרת שאריות של כלור בצנרת, בערכים שמשרד הבריאות לא מאשר להגיע אליהם".

שפך הכנרת לירדן, סמוך לסכר דגניה

שפך הכנרת לירדן, סמוך לסכר דגניהצילום: יוסי זמיר, פלאש 90

מנכ"ל רשות המים אף הציע פיתרון, שישלב בין הפניית מים שיישאבו מהכנרת לחקלאות, לבין הזרמה של כמות מסויימת דרך סכר דגניה. לדבריו, "בגלל בעיות המליחות שמגבילות אותנו בשאיבה והצורך בהחלפת מים של הכנרת כדי לשמור על איכותה האקולוגית, אנחנו מחפשים קליינטים מסביב לכנרת בעמקים המזרחיים. אנחנו עושים מאמצים לתגבר את אספקת המים בעמק בית שאן, עמק חרוד, עמק המעיינות ובקעת הירדן, שחסרים להם הרבה מאוד מים. שם יש גידולים כדוגמת תמרים, פלפלים וענבים שיודעים גם לספוג מליחות ברמה גבוהה, ולכן אנחנו רוצים שהחקלאות באזור הזה תתבסס על מי הכנרת. 

"אנחנו ממליצים לא לשאוב יותר מ־180־190 מיליון קוב למוביל הארצי, ואת השאר לספק פה באזור" ממשיך שחם. "עד שיקימו את הצנרת בכפוף לאישור מועצת רשות המים, נוכל לספק 30־40 מיליון קוב מים לעמקים המזרחיים ובעתיד נוכל להכפיל את הכמות. זה יהפוך גם קטע של נחל מדהים לנחל חי אחרי שבמשך עשורים זרמו בו מי ביוב ומים מלוחים מהמוביל המלוח של הכנרת. זאת אחת מפעולות שיקום הנחלים הכי משמעותיות שהיו פה בשנים האחרונות".