מפלס הכנרת בסוף הקיץ - הגבוה מזה 27 שנים

עם סיום הקיץ, והגשם הראשון הצפוי בשבוע הבא, יצאנו לבדוק מהם נתוני מפלס הכנרת, איך זה שונה מהשנים הקודמות, מה צפוי לקרות בחורף הקרוב והאם יש סיכוי שסכר דגניה ייפתח

חדשות כיפה יהונתן קליין, חדשות כיפה 29/10/20 14:31 יא בחשון התשפא

מפלס הכנרת בסוף הקיץ - הגבוה מזה 27 שנים
הכנרת המלאה, בקיץ האחרון, צילום: דוד כהן, פלאש 90

שני החורפים האחרונים היו גשומים במיוחד, אחרי שנים ארוכות של בצורת. כמויות הגשמים שירדו בצפון הארץ בחורפים תשע"ט ותש"פ העלו את מפלס הכנרת כמעט עד לשיא גובהה, במרחק של 9 ס"מ בלבד מהקו האדום העליון. נוסף על כך, בשני הקייצים האחרונים האט מאוד קצב אידוי המים מהכנרת, משילוב של כמה סיבות כמו שאיבה מופחתת והתמשכות הזרימות בנחלים.

תחזית מזג האוויר: הגשם בדרך

בממוצע, יורד מפלס הכנרת ב-1.25 מטר בממוצע, אך בקיץ הקודם הוא ירד ב-60.5 ס"מ בלבד, נכון לסוף חודש אוקטובר. בקיץ האחרון התגבר קצב הירידה,אך הוא עדיין נמוך באופן יחסי ונכון להיום (ה') עומד מפלס הכנרת על 209.96- מטרים בלבד, כשלכנרת מלאה חסרים 1.16 מטרים - כלומר ירידה של 1.07 מטרים. זהו גובה המפלס הגבוה ביותר בסוף חודש אוקטובר מזה 27 שנים, מאז סתיו 1993, אז היה גובה המפלס כ-15 ס"מ יותר.

הסבירות הסטטיסטית של שני חורפים רצופים הגשומים מעל לממוצע איננה גבוהה, והסבירות של חורף שלישי כזה ברציפות מן הסתם נמוכה במיוחד. התחזיות העונתיות מדברות על החורף הקרוב כשחון, במיוחד בחציו הראשון, אך מנגד יש לציין כי תחזיות עונתיות כאלה מסתמכות בעיקר על סטטיסטיקה, ולא נחשבות בעלות אמינות גבוהה.

סכר דגניה ייפתח השנה?

השאלה העיקרית בה עסקנו בחצי השני של החורף האחרון, ככל שעלה מפלס הכנרת, היא השאלה האם סכר דגניה ייפתח, לראשונה מאז החורף הזכור של 1991-92. ברשות המים עשו מאמצים גדולים כדי שהסכר לא ייפתח, כיוון שפתיחת הסכר צפויה לעלות כסף רב, וכרוכה במאמץ לוגיסטי מורכב. בנוסף, התועלת ממנה נמוכה. המים לא צפויים להגיע לים המלח, כפי שנהוג לצפות, ולמעשה הם יחלחלו לאדמה עוד הרבה קודם. במקום זה, ברשות המים הגבירו בשנה שעברה את השאיבה מהכנרת באמצעות משאבות המוביל הארצי, ככל שהתאפשר. 

המאמצים אכן השתלמו, והסכר לא נפתח. עם זאת, ברשות המים מעריכים כי גם אם בחורף הקרוב ירדו גשמים בכמות ממוצעת, לא יהיה ניתן להימנע מפתיחת הסכר. מנכ"ל רשות המים, גיורא שחם, אמר ל'ישראל היום' בספטמבר האחרון כי "אם תהיה שנה ממוצעת אז כנראה שנצטרך לפתוח את הסכר, אבל לפי התחזית כרגע נגיע ל־90 אחוזים מהממוצע. התממשות התחזית הזו פירושה הגעה כמעט לקו הגלישה העליון, אך לא כזו שתצדיק את פתיחת הסכר". 

שחם הוסיף כי "באופן כללי, אנחנו מעדיפים לשאוב מים ולא להגליש אותם כי זה מאוד יקר. הבעיה היא שאנחנו מאוד מוגבלים באספקת מים מהכנרת למערכת הארצית כי המליחות של מי הכנרת גבוהה מהמליחות של מי ים מותפלים פי 10־15. שיטת החיטוי של מי הכנרת באמצעות סוג מסוים של כלור יוצרת שאריות של כלור בצנרת, בערכים שמשרד הבריאות לא מאשר להגיע אליהם".

הכנרת מכיוון סכר דגניה

הכנרת מכיוון סכר דגניהצילום: יוסי זמיר, פלאש 90

מנכ"ל רשות המים אף הציע פיתרון, שישלב בין הפניית מים שיישאבו מהכנרת לחקלאות, לבין הזרמה של כמות מסויימת דרך סכר דגניה. לדבריו, "בגלל בעיות המליחות שמגבילות אותנו בשאיבה והצורך בהחלפת מים של הכנרת כדי לשמור על איכותה האקולוגית, אנחנו מחפשים קליינטים מסביב לכנרת בעמקים המזרחיים. אנחנו עושים מאמצים לתגבר את אספקת המים בעמק בית שאן, עמק חרוד, עמק המעיינות ובקעת הירדן, שחסרים להם הרבה מאוד מים. שם יש גידולים כדוגמת תמרים, פלפלים וענבים שיודעים גם לספוג מליחות ברמה גבוהה, ולכן אנחנו רוצים שהחקלאות באזור הזה תתבסס על מי הכנרת. 

"אנחנו ממליצים לא לשאוב יותר מ־180־190 מיליון קוב למוביל הארצי, ואת השאר לספק פה באזור" ממשיך שחם. "עד שיקימו את הצנרת בכפוף לאישור מועצת רשות המים, נוכל לספק 30־40 מיליון קוב מים לעמקים המזרחיים ובעתיד נוכל להכפיל את הכמות. זה יהפוך גם קטע של נחל מדהים לנחל חי אחרי שבמשך עשורים זרמו בו מי ביוב ומים מלוחים מהמוביל המלוח של הכנרת. זאת אחת מפעולות שיקום הנחלים הכי משמעותיות שהיו פה בשנים האחרונות".

אילוסטרציה

מאגר בני ישראל ברמת הגולן עולה על גדותיוצילום: מאור קינסבורסקי, פלאש 90

יש לציין כי לא מדובר רק בכנרת עצמה. שני החורפים הברוכים הביא להתמלאות מאגרי ההשקיה ברמת הגולן באופן מלא, דבר שלא קרה קרוב לעשר שנים. החקלאות ברמת הגולן וגם בחלק מהגליל מבוססת על שאיבה מהמאגרים במשך הקיץ, וכאשר הם מגיעים למצב שאי אפשר לשאוב מהם יותר, כמו שקרה בשנים האחרונות, נאלצים לשאוב מים מהכנרת אל הגולן והגליל העליון.

העובדה שהמאגרים עלו על גדותיהם בחורף האחרון, כמו בזה שלפניו, העלימה, למעשה, את התלות בכנרת לטווח הקרוב. חקלאי מהגולן סיפר בסוף החורף לחדשות כיפה כי מדובר ב"לפחות שנתיים נוספות של שקט", לדבריו, עבור החקלאים ברמת הגולן.

כך או כך, נראה כי החורף עומד להתחיל. התחזית לשבוע הבא מדברת על סיכוי טוב לגשם. החזאי ליאור סודרי מ'מטאו-טק' מוסר כי החל מיום ראשון אחר הצהריים ובמהלך יום שני, צפויים גשמים מקומיים ברוב חלקי הארץ, והטמפרטורות צפויות לרדת באופן ניכר.