הנשיא החזיר את המנדט לכנסת. המטרה: "להגיע להסכמה על ממשלת חירום"

צוותי המשא ומתן של כחול לבן והליכוד נועדו עד השעות הקטנות של הלילה, ולפנות בוקר הוציאו הודעה משותפת כי יוסיפו להיפגש היום "במטרה להגיע להסכמה". במקביל, המנדט להרכבת הממשלה עבר מבני גנץ לכנסת

חדשות כיפה יהונתן קליין, חדשות כיפה 16/04/20 07:41 כב בניסן התשפ

הנשיא החזיר את המנדט לכנסת. המטרה: "להגיע להסכמה על ממשלת חירום"
יגיעו להסכמות?, צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

המשא ומתן להקמת ממשלת אחדות נמשך. צוותי המשא ומתן של הליכוד ושל כחול לבן נפגשו אמש (ד') עם צאת החג, והפגישה נמשכה עד השעות הקטנות של הלילה. סמוך לשעה 2:30 לפנות בוקר הוציאו בשתי המפלגות הודעה משותפת בה נאמר כי "הסתיימה פגישת צוותי המשא ומתן. סוכם כי הצוותים ימשיכו להידבר מחר במטרה להגיע להסכמה להקמת ממשלת חירום לאומית".

בתוך כך, בחצות פג תוקף ההארכה שהעניק נשיא המדינה לגנץ, והבוקר הודיע נשיא המדינה ריבלין כי המנדט עובר לכנסת ישראל: "הודעתי הבוקר ליו"ר הכנסת כי אני מעביר את תהליך הרכבת הממשלה לכנסת, שרשאית לפעול לפי סעיף 10(א) לחוק יסוד: הממשלה, ולגבש רוב, באופן שיאפשר להביא להרכבת ממשלה מהר ככל הניתן, ולהימנע ממערכת בחירות רביעית". נאמר בהודעת הנשיא.

מאוחר יותר מסר מנכ"ל בית הנשיא, הראל טובי, כי הנשיא סירב להעביר את המנדט לנתניהו כי אין לו כעת סיכוי להרכיב ממשלה: "נוכח תמונת המצב שהתבררה בפני הנשיא, לפיה בשלב זה לאף אחד מן המועמדים אין תמיכה של רוב חברי הכנסת, באופן המאפשר להם לרבל את אמון הכנסת ולהרכיב ממשלה, גם לא בדרך של ממשלת אחדות - נשיא המדינה אינו רואה אפשרו להגיע להרכבת ממשלה, ולפיכך הוא מעביר את תהליך הרכבת הממשלה לכנסת, שרשאית לפעול לפי סעיף 10(א) לחוק היסוד".

ב-21 הימים הללו, יוכלו 61 ח"כים לפחות לחתום על אחד מהם למועמד לראשות הממשלה, ואם אף מועמד לא יציג ממשלה, תפוזר הכנסת אוטומטית, ומדינת ישראל תלך לבחירות בפעם הרביעית בתוך פחות משנה וחצי. אם יהיו כאלה, הן צפויות להתקיים ב-4 באוגוסט.

בשני הצדדים לא היו אופטימיים במשך הלילה באשר לשאלה האם אכן תקום ממשלה בסופו של דבר. למעשה, כמעט כל הפרטים סוכמו באופן סופי, אך השאלה העיקרית נוגעת כרגע לשאלות המשפטיות. בליכוד מבקשים להוסיף לניסוחי החוקים העוסקים בשאלת מעמד ראש הממשלה וממלא מקומו עיגון חקיקה כך שבג"ץ לא יוכל לפסול את נתניהו מלעמוד בראשות הממשלה. בכחול לבן מתנגדים לכך ומקור בסביבת גנץ אמר ל'וואלה כי אינם מוכנים שמתווה חקיקה להקמת ממשלה יהפוך ל"חקיקה עוקפת בג"ץ בשביל להגן על החששות של נתניהו".

גם נושא הוועדה למינוי שופטים עדיין נתון בחוסר הסכמות, כשבליכוד מעוניינים להשיג רוב כך שיוכלו להמשיך ולמנות שופטים המזוהים עם הצד השמרני, לחץ כבד בעניין זה מופעל על ראש הממשלה מימין ומסביבת מפלגת ימינה, שעשויה להיוותר באופוזיציה במידה ולא יובטח רוב לימין בוועדה.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן