באופן חריג: מנדלבליט יגיע לישיבת הממשלה להתנגד לחוק המצלמות

היועץ המשפטי לממשלה יגיע לישיבת הממשלה, ויציג לשרים את עמדתו לגבי חוק המצלמות שראש הממשלה מבקש להעביר, ואת הסיבות להתנגדותו לחוק. כחלון: מאמין שאם יתעקש החוק לא יקודם

חדשות כיפה יהונתן קליין, חדשות כיפה 08/09/19 08:36 ח באלול התשעט

באופן חריג: מנדלבליט יגיע לישיבת הממשלה להתנגד לחוק המצלמות
מנדלבליט ונתניהו. מי ינצח?, צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

תשעה ימים לבחירות, ושאלת חוק המצלמות היא הנושא שמסעיר את המערכת הפוליטית והמשפטית. היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, יגיע הבוקר (א') באופן חריג לישיבת הממשלה השבועית, ויציג לשרים את התנגדויותיו להעברת החוק להצבת מצלמות בקלפיות כעת, רגע לפני הבחירות.

כזכור, לאחר הסערה שהתעוררה בבחירות האחרונות, אז הסתובבו פעילי ליכוד עם מצלמות נסתרות בקלפיות במגזר הערבי, במטרה לפקח על זיופים בהצבעות ובספירת הקולות, החליט יו"ר ועדת הבחירות המרכזית, השופט חנן מלצר, לאסור באופן גורף על שימוש במצלמות בקלפיות מטעם מפלגה כלשהי, והיחידים שיוכלו לצלם בקלפיות הם עובדי ועדת הבחירות המרכזית, ורק במקרה שיהיה חשש סביר לביצוע עבירה פלילית, ובאישור יו"ר ועדת הבחירות בלבד.

בליכוד החליטו בתגובה לנסות ולהעביר חקיקה שתאפשר הצבת מצלמות בקלפיות, רגע לפני הבחירות. מנדלבליט הציג כבר בשבוע שעבר את חוות דעתו, לפיה אין היתכנות משפטית להעביר את החוק בכנסת כעת, אך ראש הממשלה הודיע כי החוק יקודם בכל זאת, ומנדלבליט ינסה כעת למנוע זאת בשיח ישיר עם השרים.

היועץ המשפטי לממשלה אינו מתנגד לחוק באופן עקרוני, אלא לעיתוי, ימים ספורים לפני ההצבעה. לדעתו, הדבר יהווה פגיעה בטוהר הבחירות. על פי חוות הדעת של היועץ, העברת החוק כעת תביא "קרוב לוודאי, לפגיעה ביכולת לקיים את יום הבחירות לכנסת באופן תקין וסדיר כנדרש במשטרנו הדמוקרטי". וכי הדבר יהווה פגיעה "במימוש של זכות היסוד לבחור".

בצד השמאלי של המפה הביעו חשש כי נתניהו מנסה ליצור, באמצעות הניסיון להעביר את חוק המצלמות, דה-לגיטימציה לתוצאות הבחירות במידה שיפסיד, בטענה כי תוצאות הבחירות זויפו. יו"ר כחול לבן בני גנץ צוטט בשבוע שעבר כאומר: "נתניהו מכין את הקרקע שלא לקבל ולכבד את תוצאות הבחירות".

שר האוצר משה כחלון הבהיר הבוקר ב'כאן' כי הממשלה לא תלך עד הסוף אם החוק במקרה שמנדלבליט יעמוד על דעתו: "אם היועמ"ש יתעקש, לא מאמין שזה יקרה", אמר. שר החוץ ישראל כ"ץ הוסיף אף הוא ב'כאן' כי "אנחנו לא פועלים בניגוד לעמדה משפטית".

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן