אורלי לוי-אבקסיס לכיפה: "הציונות הדתית הפכה לקפיטליסטית ומנוכרת"

יו"ר גשר מספרת לחדשות כיפה על מי תמליץ לאחר הבחירות: "לא פוסלים מועמד אחר מהליכוד", ואת דעתה על יהודה ושומרון: "את גושי ההתיישבות לא צריך לשמר, אלא לפתח ולטפח"

חדשות כיפה מירב כהן, חדשות כיפה 02/09/19 17:31 ב באלול התשעט

אורלי לוי-אבקסיס לכיפה: "הציונות הדתית הפכה לקפיטליסטית ומנוכרת"
לוי-אבקסיס, צילום: ללא

יו"ר מפלגת גשר, אורלי לוי-אבקסיס, חברה עם מפלגתה למפלגת העבודה, והפכה אותה למפלגה עם אג'נדה חברתית. אבקסיס מספרת לחדשות כיפה מדוע הם בחרו להתמקד בנושאים הללו ומותחת ביקורת על הציונות הדתית. 

המצע של מפלגת העבודה ברובו כלכלי וחברתי. יכול להיות שבימים עם מתיחות ביטחונית אתם הופכים ללא רלוונטיים? 

"אני לא חושבת שזה הופך אותנו ללא רלוונטיים. אדרבא, דווקא שאנחנו מדברים על עתות חירום, אנחנו רואים שחוזקו של העורף יקבע את העמידה שלנו. אותם אנשים, שביומיום זקוקים, עבור הילדים שלהם או ההורים שלהם, לשירותים החברתיים, נאלצים לשלם מכיסם הפרטי את השירותים שבמדינה מתוקנת צריך לתת להם. כאשר אנחנו מסתכלים על כל אותם תלמידים ומורים שביומיום מתקשים באמת, אז במצבי חירום זה הולך ומחמיר".

"המנהיגים, או אלו שרוצים להגיע לשלטון, מתייחסים לנושאים האלו כאל סרח עודף או נושאי נישה. אני חושבת שזו תפקידה של המדינה. מרגע היוולדנו יש לנו יחסים עם המדינה, ואנחנו צריכים לשאול מה תפקיד המדינה בחיי האזרח. יש רשת ביטחון מקדמת דנא, עוד מהחוקים הסוציאלים שהיהדות הביאה לעולם, אנחנו מגלים שהנושאים האלו לא רק שהם לא על סדר היום, אלא הם אפילו מפריעים למנהיגים שלנו. אנחנו צריכים לעשות הכל כדי שהחברה הזו תהיה חזקה יותר, ונמשיך לעשות את זה עד שאנשים יבינו שזה לטובתם". 

מה יש לכם להציע כשאנחנו עומדים מול איומים קיומיים? 

"השאלה זה לא או ביטחון או חברה. זו התפיסה שלצערי השרישו אצל האזרחים. כשאנחנו מדברים על ביטחון אנחנו מדברים על שגרה של חיים נורמליים שאנשים יוכלו לקיים. כשחושבים שאחד בא על חשבון השני, אנחנו מאבדים את כל היכולת שלנו להשפיע על החברה הישראלית. כולם ידאגו לביטחון וזה לא משנה איזה מפלגה תהיה בשלטון. כשאיווט החליף את יעלון במשרד הביטחון לא היו באמת שינויים אסטרטגים וטקטיים במדיניות. יש לנו את הצבא, המוסד והשב"כ. יש לנו מערכות גדולות שגם הן אחראיות על הביטחון, ולא רק הפוליטיקאים. כשמישהו בא ואומר: 'הביטחון בידיים שלי, ובידיים אחרות הוא מופקר', זה חוסר אחריות, ודרך נוספת לשמר את מה שהיה ולא באמת לשנות פה לטובה".  

"שותפי, עמיר פרץ, לא היה רמטכ"ל. הוא היה שר ביטחון שבא מהחיים עצמם לשדרות שחטפה קסאמים. בצורה יצירתית הלך על פרויקט, שראשי הצבא והגנרלים ראו בו פנטזיה דמיונית. בזכות אותה התעקשות, ואותו רצון להביא לא רק לביטחון מינימלי, שראשי הצבא חשבו שזה לא איום אסטרטגי על המדינה אם יפלו קסאמים מידי פעם ואם חלילה זה יעלה לנו בחיי אדם. האיום האסטרטגי הוא גם על התחושה והמורל. מי שהביא את הפתרון זה, שאנשים ירגישו בטוחים, לא היה רמטכ"ל. פרץ הביא בשורה אזרחית למשרד הביטחון, והביא תחושה של ביטחון לאזרחים". 

"כל פעם שאנחנו במשבר חברתי שואלים אותנו מאיפה הכסף. אנחנו במצב חירום חברתי. הנכים לא מצליחים לסגור את החודש, כשהם מגיעים לגיל זקנה מורים להם לבחור בין קצבת זקנה לקצבת נכות. האימהות החד הוריות מתקשות לתת לילדים שלהם את המינימום להתפתחות תקינה. במקום לעודד את האוכלוסיות האלה, ולא להחליש אותם, אנחנו הופכים אותם למוחלשים. אנחנו צריכים לראות איך אנחנו נותנים מגיל לידה את הרצף החינוכי. זו אחריות המדינה ואנחנו נראה תוצאות אחרות לאורך זמן. 

למה אתם מתנגדים לשבת  בממשלה עם נתניהו?

"אני חושבת שדוגמא אישית זה ערך חשוב. החוק וטוהר המידות זה משהו שאנחנו חייבים לעודד. יש לנתניהו הרבה האשמות. במצב תקין ראש הממשלה במדינת ישראל צריך להיות פנוי 24 שעות לטיפול בבעיות ובאתגרים. מעבר לזה, היה ונתניהו יצליח להרכיב את הממשלה, מה יקרה בעוד חודשיים כאשר אולי יגישו נגדו כתב אישום? נלך לבחירות חוזרות בפעם השלישית? אנחנו לא פוסלים את הליכוד. היה ויהיה מועמד אחד מהליכוד אנחנו לא פוסלים אותו." 

"מעבר לזה, אנחנו רוצים לשנות את המדיניות הקפיטליסטית שהשתרשה פה. חוקי הג'ונגל של החזק שורד והחלש שיחפש לא יהיה אצלנו. חשוב לי להגיד גם לציונות הדתית - תחזרו לדרך. הציונות הדתית הפכה לקפיטליסטית ומנותקת, למרות שהשורשים שלה הם סוציאל דמוקרטיים וערבות הדדית. מה קרה לכם?"

יאיר גולן אמר שאתם מפלגה 'עדתית', יכול להיות שאתם בעצם ש"ס החילונית? 

"מי שאומר דברים כאלה יש לו טעם רע של גזענות. מה הופך אותנו למפלגה עדתית, ששני הראשים שלה הם מעדה מסוימת? גם במפלגה שלהם יש ראשים מעדה מסוימת, זה אומר שגם הם מפלגה עדתית? קשה לי עם הפילוג הזה שעושות המפלגות מכל הקשת הפוליטית. אנחנו נחיה יחד גם אחרי הבחירות וזה לא לעניין".

"אגיד עוד דבר על המחנה הדמוקרטי, עד לפני חודשיים יאיר גולן ואהוד ברק חיזרו אחריי שאגיע למפלגה שלהם. אז הייתי אישה חזקה ופעילה חברתית. איך הפכתי למשהו עדתי? אני לא אוציא את השד הזה מהבקבוק, אבל אנשים שמדברים כך מראים בדיוק מה הפרצוף האמיתי שלהם. אני לא הסכמתי להצטרף למחנה הדמוקרטי כי אני פעילה מול הטרדות מיניות ולא אסכים לחבור למישהו שהלך עם מישהו כמו אפשטיין.

האם את בעד פינוי ישובים ביו"ש? 

"גושי ההתיישבות נמצאים בקונצנזוס. ואגיד משהו יותר מזה- את גושי ההתיישבות לא צריך לשמר צריך לפתח ולטפח. מעבר לזה צריך לדאוג לאינטרסים הביטחוניים של ישראל. אחרי ההתנתקות הציונות הדתית אמרה שהיא היתה צריכה להתנחל בלבבות. איך עושים זאת כשיש כזה ניתוק ואי ערבות הדדית וסולידריות בין חלקי העם?"

"השר סמוטריץ' אמר לי פעם בוועדת הכספים, והכל ידוע ומוקלט, משהו נוראי אחרי שניסיתי להבין לאן הולכים הכספים של החטיבה להתיישבות: "גם אם אצטרך לקחת את האוכל מהפה של ילדי בית שאן בשביל זה, זה יקרה". ההנהגה של הציונות הדתית הרחיקה אותה מהמקורות הסוציאליים שלה ומהציבור הכללי דרך ההתנהלות הזו".