עילת הסבירות הדיון בבג"ץ מתקרב - ונתניהו ממשיך להתחמק: "מקווה שלא יפסלו"

ראש הממשלה אמר בריאיון לרשת חדשות אמריקאית כי אין סיכוי למלחמת אזרחים בישראל, וסירב להתחייב לכבד את החלטת בג"ץ בנוגע לצמצום עילת הסבירות: "מקווה שלא יפסלו"

חדשות כיפה חדשות כיפה 01/08/23 08:30 יד באב התשפג

הדיון בבג"ץ מתקרב - ונתניהו ממשיך להתחמק: "מקווה שלא יפסלו"
נתניהו, ממש., צילום: MARC ISRAEL SELLEM/POOL

בית המשפט העליון הודיע אמש כי ידון בעתירות נגד חוק היסוד לצמצום עילת הסבירות בהרכב מלא של 15 שופטים. מדובר במהלך חריג שמעלה את השאלה - האם לראשונה בג"ץ יפסול חוק יסוד שחוקקה הממשלה, ומה המשמעות של מהלך כזה לגבי מערכת המשפט והחקיקה הישראלית.

בתוך כך, ראש הממשלה נתניהו ממשיך להתראיין בתקשורת הבין לאומית בנוגע למצב הפוליטי בישראל. בתוך כך, אתמול (ב') התראיין נתניהו לרשת התקשורת NBC news, והמשיך להתחמק ממענה לשאלה כיצד יפעל במדיה ובג"ץ יחליט לפסול את החוק.

"אני חושב שאנחנו צריכים להקפיד על שני כללים. ממשלות ישראל מכבדות את החלטות בית המשפט, ובמקביל בית המשפט מכבד את החוקים שהם הדבר הקרוב ביותר לחוקה. אני חושב שצריך לשמור על שני העקרונות האלה" אמר נתניהו במהלך הריאיון, לאחר שנשאל כיצד יפעל במידה ובית המשפט העליון יחליט לפסול את חוק היסוד, אבל סירב להתחייב לציות מוחלט לפסקי בג"ץ: "מקווה שלא יפסלו את החוק", אמר.

"כשהאבק ישקע, אנשים יראו שזה הכרחי"

בהמשך, המראיין, ראף סאנצ'ז, שאל את ראש הממשלה האם החשש מפני מלחמת אזרחים - שמתבטא לדבריו הן בסקרים בקרב אזרחי ישראל והן בדברי הנשיא הרצוג, אכן עשוי להתממש. נתניהו השיב כי, "לא תהיה מלחמת אזרחים, אני מבטיח לך את זה". והוסיף כי יותר מכך: "כשהאבק ישקע, אנשים יראו שזה הכרחי", אמר לגבי החקיקה המשפטית. "אני חושב שהפחדים של אנשים לובו, ואני חושב שהם יירגעו, ויראו שישראל דמוקרטית בדיוק כמו שהייתה קודם ואפילו דמוקרטית יותר".

נזכיר כי גם בראיון לרשת CNN שנערך בתחילת השבוע, נשאל נתניהו האם יכבד את פסיקת בג"ץ - במידה ויחליט לפסול את חוק צמצום עילת הסבירות. ראש הממשלה התחמק ממתן תשובה ברורה, וענה: "אנחנו רוצים בית משפט עצמאי - וזה התיקון שאנחנו עושים. המצב, או המצב פוטנציאלי, שבו במונחים אמריקניים, בית המשפט העליון ייקח תיקון חוקתי ויגיד שהוא לא חוקתי - זה סוג הסחרור שאתה מדבר עליו, ואני מקווה שלא נגיע לזה".