מהפך: רוטמן הציג עוד שינוי בחוק הדגל של הרפורמה המשפטית

לאחר יום שלם של דיונים בוועדת חוקה ונסיונות הריכוך של הרפורמה המשפטית, הוציא יו"ר הוועדה שינוי נוסף בכל הנוגע לוועדה לבחירת שופטים. רוטמן מציע הגבלות על הקואליציה החל מהמינוי השופט השלישי

חדשות כיפה חדשות כיפה 19/03/23 19:00 כו באדר התשפג

מהפך: רוטמן הציג עוד שינוי בחוק הדגל של הרפורמה המשפטית
רוטמן, שינוי שלישי ביום אחד, צילום: Oren Ben Hakoon/Flash90

עוד שינוי בוועדה לבחירת שופטים: מאז ביטלה הקואליציה את מתווה הנשיא, פועלים גורמים בתוכה לריכוך הרפורמה בעצמם גם בלי הידברות עם הצד השני. מי שהביא את הדברים לידי ביטוי היום (א'), הוא יו"ר וועדת חוקה ואחד הגורמים הניצים בקואליציה בכל הנוגע לרפורמה, שמחה רוטמן. אבל עתה מודיע רוטמן על שינוי נוסף אליו הוא מוכן ללכת.

עוד שינוי בהצעת החוק המרכזית של הרפורמה

בהודעה שפרסם בשעה האחרונה, אומר רוטמן כי הוא מוכן לשינוי נוסף בוועדה לבחירת שופטים. השינוי הוא שמכל מינוי שלישי שתעשה הועדה לשופטי עליון, תהיה חייבת הוועדה גם את אישור אחד מנציגי השופטים ואחד מנציגי האופוזיציה בוועדה. בשני המינויים הראשונים, תזדקק הוועדה לרוב רגיל של שישה שופטים. "כך מעניקים מענה לחשש שהקואליציה תשתלט על בית המשפט העליון ומצד שני מאפשרת לקואליציה 2 מינויים" אמר רוטמן לאחר ההצעה.

אסתר חיות

אסתר חיות, תוכל למנות את שני השופטים בעצמה צילום: Yonatan Sindel/Flash90

הצעת הריכוך הראשונה של רוטמן: השופטים יבחרו את עצמם

כזכור, מוקדם יותר היום הניח רוטמן עוד הצעת ריכוך בכל הנוגע לוועדה לבחירת שופטים. בהצעה הראשונה, קבעה הצעת החוק כי בניגוד להצעה המקורית, שדרשה את אישור שר המשפטים למינוי שני השופטים בוועדה, יוכל נשיא בית המשפט לבחור בעצמו את שני השופטים מבלי שיזדקק לאישור שר המשפטים.

שמחה רוטמן בוועדת חוקה

שמחה רוטמן בוועדת חוקה צילום: Erik Marmor/Flash90

הרכב הוועדה נכון להצעה האחרונה של רוטמן כולל: 3 שרים, 3 שופטים, 3 חברי קואליציה ו-2 חברי אופוזיציה כשלקואליציה רוב של חבר ועדה אחד. רוטמן כאמור דורש רוב רגיל לבחירת שני המינויים הראשונים בכל קדנציה ואישור של שופט ונציג אופוזיציה החל מהמינוי השלישי.