"יום גדול", "ההיסטוריה תשפוט אתכם": התגובות מהלילה הדרמטי בכנסת

הסעיפים הראשוניים של הרפורמה במערכת המשפט עברו בקריאה ראשונה, והמערכת הפוליטית נחלקת למברכים ולזועמים | נתניהו: "לילה גדול". לפיד: "קורעים לגזרים את עם ישראל ופשוט לא אכפת לכם"

אביה טובי אביה טובי, חדשות כיפה 21/02/23 07:41 ל בשבט התשפג

"יום גדול", "ההיסטוריה תשפוט אתכם": התגובות מהלילה הדרמטי בכנסת
צילום: Yonatan Sindel/Flash90

מליאת הכנסת העבירה אמש (ב') בקריאה ראשונה את הסעיפים הראשונים של הרפורמה במערכת המשפט, שינויי הרכב הוועדה למינוי שופטים ושלילת היכולת של בג"ץ לפסול חוקי יסוד עברו בקריאה ראשונה. 63 חברי כנסת תמכו ו-47 התנגדו. בקואליציה שמחו על ההישג בעוד האופוזיציה זעמה על המהלך. ראש הממשלה, בנימין נתניהו, צייץ מיד לאחר אישור החוקים ואמר כי "לילה גדול ויום גדול".

ראש האופוזיציה, יאיר לפיד פנה לחברי הקואליציה ואמר כי "ההיסטוריה תשפוט אתכם על הלילה הזה. על הפגיעה בדמוקרטיה, על הפגיעה בכלכלה, על הפגיעה בביטחון, על זה שאתם קורעים לגזרים את עם ישראל ופשוט לא אכפת לכם".

צילום: Yonatan Sindel/Flash90

לוין:  "לא עוד מערכת משפטית ששייכת לאליטות ולאצולה"

שר המשפטים, יריב לוין אמר לאחר אישור השלב הראשון של הרפורמה כי "עשינו היום צעד חשוב מאוד בהליך תיקון מערכת המשפט. לא עוד מערכת משפטית ששייכת לאליטות, לא עוד אצולה. מעתה - בית המשפט יהיה של כולם. אני שב וקורא לראשי האופוזיציה ולחבריה - גלו אחריות. שבו לדבר. אפשר להגיע להבנות. אבל לא ניתן למסמס את החקיקה. אני נחוש להעביר את הרפורמה - ושום דבר לא ירתיע אותי".

צילום: Yonatan Sindel/Flash90

גנץ: "דגל שחור", מיכאלי: "חבורה דורסנית"

עם סיום ההצבעה, יו"ר המחנה הממלכתי, בני גנץ ואמר לחברי סיעתו כי "זהו אינו יום רגיל, דגל שחור מתנוסס מעליו, אנחנו נחרים היום את מליאת הכנסת ומחר נמשיך ונגביר את פעולות המחאה מול ההפיכה המשטרית עד שנעצור אותה".

יו"ר העבודה, חברת הכנסת מרב מיכאלי, קראה ללפיד ולגנץ לא להיכנס להידברות עם הקואליציה. "התנהלות הקואליציה - הוכחה חד משמעית שאין שום רצון להידברות. קוראת שוב לחבריי לפיד וגנץ להודיע לנשיא שלמרות הרצון הטוב - עם החבורה הדורסנית הזו לא ננהל שום מגעים ושום הידברות. המטרה המוצהרת שלהם היא לדרוס את הדמוקרטיה, תוך כדי שהם טומנים לנו מלכודות ופתיונות בצורת 'הידברות'", אמרה מיכאלי.