עילת הסבירות: שתי המילים שרודפות את דרעי כבר שלושים שנה

בית המשפט ידון הבוקר בנוגע למינויו של אריה דרעי לשר. עילת הסבירות היא דרכו של בג"צ לקבוע האם החלטת הממשלה בעניין היא סבירה | ב-1993 קבע בג"צ כי דרעי יאולץ להתפטר | אמש הציג שר המשפטים את הרפורמה ובתוכה ביטול העילה

ישועה תורג'מן ישועה תורג'מן, חדשות כיפה 05/01/23 07:49 יב בטבת התשפג

עילת הסבירות: שתי המילים שרודפות את דרעי כבר שלושים שנה
דרעי. יעמוד בעילת הסבירות?, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

עילת הסבירות: בג"צ ידון הבוקר (ה') בנוגע למינויו של שר הבריאות והפנים אריה דרעי. הדיון מגיע לאחר שחוק יסוד הממשלה שונה כך שדרעי יוכל להתמנות  לשר ולסגן ראש הממשלה. לאחר העתירה לבג"צ כנגד המינוי הודיעה היועצת המשפטית לממשלה כי לא תוכל להגן על המינוי בדיון ואת הממשללה ייצג עורך דין פרטי ולא היועצת.

סביר או לא סביר? כך בג"צ מכריע

עצם היתכנות הדיון מתבסס, על יכולתו הנוכחית של בג"צ לדון בעילת הסבירות, אותה עילה שהיא למעשה הדרך בה בג"צ יכול להחליט האם הממשלה או גוף ממשלתי שקל שיקולים ראויים כשהוא מקבל החלטות מסויימות. כך גם הפעם, ידון בג"צ האם שינוי החוק עבור דרעי ומינוייו לתפקיד שר, למרות הסדר הטיעון עליו חתם בשלהי הכנסת הקודמת הוא בבחינת החלטה שקולה.

הפגנה נגד בג"צ

הפגנה נגד בג"צ צילום: Yonatan Sindel/Flash90

אמש הציג שר המשפטים יריב לוין את הרפורמה הנרחבת אותה הוא מתכנן לעשות במערכת המשפט. בין שלל הסעיפים אותם מתכנן לוין לשנות, נמצאת גם אותה עילת הסבירות. לוין, בתמיכת כל שותפיו לקואליציה מעוניין לבטל את העילה. המהלך של לוין אמנם זכה לתמיכה רחבה בקרב השותפות אך באופוזיציה היו שראו את זה כחלק מהפיכה שלטונית, יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד אמר על מהלכיו של לוין: "כנופיה של עבריינים".

אריה דרעי עם פרס, 1993

אריה דרעי עם פרס, 1993 צילום: FLASH 90

עילת הסבירות ודרעי - סיבוב שלישי

עבור אריה דרעי זאת לא פעם ראשונה שהוא נתקל באותה עילת הסבירות. גם בעת שכיהן כשר הפנים בממשלתו של יצחק רבין ב-1993, קבע אז בג"צ כי על רבין לפטר את דרעי לאחר שהוגש נגדו כתב אישום פלילי. אך דרעי חווה גם את הצד השני כשב-2016 קבע בג"צ בהתבססו על עילת הסבירות כי דרעי יכול לשוב ולכהן כשר לאחר שתקופת הקלון על העבירות בהם הורשע בעבר הסתיימה.