יריב לוין הכריז כי עלה בידו של נתניהו: יש תאריך לכינון הממשלה

את הישיבה במליאה פתח יו"ר הכנסת בהודעה כי "ראש הממשלה המיועד, חבר הכנסת בנימין נתניהו הודיע לנשיא המדינה ולי כי עלה בידו להרכיב ממשלה" | עוד הוא אמר: "הסכמים קואליציוניים נוספים בקשר לכינון הממשלה יובאו לפניכם כדין"

חדשות כיפה חדשות כיפה 26/12/22 16:31 ב בטבת התשפג

יריב לוין הכריז כי עלה בידו של נתניהו: יש תאריך לכינון הממשלה
לוין, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

יו"ר הכנסת הזמני, יריב לוין, הודיע היום (ב') בפתיחת ישיבת הכנסת במליאה כי הוא עתיד להתפטר מחר מתפקידו. התפטרותו תיכנס לתוקף תוך 48 שעות מהגשת מכתב ההתפטרות, ובכך יתכן ולוין מתחיל את דרכו לעבר משרד המשפטים.

"עלה בידו להרכיב ממשלה"

לוין הודיע בנוסף כי בהתאם להוראת סעיף 13 לחוק יסוד הממשלה, "ראש הממשלה המיועד, חבר הכנסת בנימין נתניהו הודיע לנשיא המדינה ולי כי עלה בידו להרכיב ממשלה". בהתאם לכך אמר יו"ר הכנסת כי "תקבע ישיבה לצורך כינון ממשלה בתוך שבעה ימים, כלומר עד ליום שני, 2 בינואר 2023. בהתאם לכך, בכוונתי לבקש מהוועדה המסדרת לקבוע כי הכנסת תכונס לישיבה מיוחדת לצורך דיון והצבעה בדבר כינון הממשלה ה-37 וזאת ביום חמישי 29 בדצמבר 2022 בשעה 11 בבוקר". 

בסיום הודעתו אמר לוין: "הסכמים קואליציוניים נוספים בקשר לכינון הממשלה שימסרו למזכיר הכנסת יובאו לפניכם כדין".

נציין כי הכנסת מתכנסת היום להצבעה על החוק שיאפשר את מינויו של אריה דרעי לתפקיד שר למרות הרשעתו בעבר בעבירות מס - "חוק דרעי". בנוסף חוק נוסף שעתיד להיות מאושר הוא "חוק בן גביר" שיסדיר סמכויות נוספות לשר לביטחון לאומי המיועד על המשטרה.

ההצבעה תערך מחר

לאחר בקשתו של לוין במליאה, הוועדה המסדרת, בראשות חבר הכנסת יואב קיש התכנסה הערב לדון בהצעה לקבוע את סדרי הדיון בישיבת הכנסת לצורך כינון הממשלה ה- 37 ובחירת יושב ראש הכנסת.

על פי ההצעה, ראש הממשלה המיועד יפתח את הדין בהצגת קווי יסוד של מדיניות הממשלה, הרכב הממשלה וחלוקת התפקידים בין השרים. כמו כן, תינתן זכות דיבור לעומד בראש הסיעה הגדולה שאינה צד להסכם לתמיכה בממשלה, במסגרת זמן שלא תעלה על 15 דקות, ויתקיים דיון סיעתי בו תינתן לכל סיעה מסגרת זמן של 9 דקות.

בנוסף, תתקיים הצבעה על בחירת יושב ראש הכנסת, הצבעה על הבעת אמון בממשלה והצהרת אמונים של ראש הממשלה והשרים.

חברי הכנסת מהאופוזיציה העתידית הביעו את מחאתם במהלך דיוני הוועדה המסדרת, על הסעיף המתייחס להצבעה על בחירת יושב ראש הכנסת במקומו של לוין כל עוד הוא לא התפטר באופן רשמי, וביקשו לייחד דיון בנפרד לעניין זה. ההצבעה תערך מחר.