הישג נוסף: הציונות הדתית תמנה את שני האנשים המשמעותיים ביותר ביו"ש

על פי הסיכומים, השר של מפלגת הציונות הדתית במשרד הביטחון יוכל למנות את מתאם פעולות הממשלה בשטחים ואת ראש המנהל האזרחי, במקום שר הביטחון | לפיד: "התערבות פוליטית מסוכנת בביטחון ישראל"

חדשות כיפה חדשות כיפה 04/12/22 20:48 י בכסלו התשפג

הישג נוסף: הציונות הדתית תמנה את שני האנשים המשמעותיים ביותר ביו"ש
סמוטריץ', רוטמן וסטרוק באפרת, צילום: Gershon Elinson/Flash90

במסגרת ההסכם הקואליציוני: יו"ר הציונות הדתית, בצלאל סמוטריץ' ניהל משא ומתן עיקש עם יו"ר הליכוד וראש הממשלה המיועד, בנימין נתניהו, ולבסוף השיג לעצמו את תפקיד שר האוצר ברוטציה. בנוסף, סמוטריץ' צפוי לקבל את המנהל האזרחי במלואו, לאחר שנתניהו חזר בו מחשש לתגובה של האמריקאים, ואף לקבל סמכויות רבות השמורות לשר הביטחון.

על פי פרסום של כתב ההתיישבות והדתות של ישראל היום, חנן גרינווד, מפלגת הציונות הדתית תמנה את מתאם פעולות הממשלה בשטחים ואת ראש המנהל האזרחי, במקום שר הביטחון. לצד השליטה על המנהל ועל דרך פעולתו, ועל מת"ע, יקבע סמוטריץ' או שר מטעמו את זהות שני האנשים המשמעותיים ביותר ביו"ש מלבד אלוף פיקוד מרכז ושר הביטחון. בנוסף, במפלגה דורשים לבצע חקיקת בזק עוד טרם הקמת הממשלה על מנת לעגן את תפקיד השר במשרד הביטחון שיהיה אמון על כל נושא ההתיישבות.

לפיד: התערבות פוליטית מסוכנת בביטחון ישראל

בעקבות הפרסום, ראש הממשלה היוצא, יאיר לפיד, תקף הסיכום בו ניתנות לציונות הדתית סמוכיות רחבות במשרד הביטחון: "אם יפקיעו משר הביטחון את בחירת מתאם הפעולות בשטחים וראש המנהל האזרחי זו התערבות פוליטית מסוכנת בביטחון ישראל וביכולת הפעולה של צה״ל. החלטה כזו תהפוך את יואב גלנט לשר הבחטחון המסורס והחלש ביותר בתולדות המדינה עוד לפני שנכנס לתפקידו".

לפיד

לפיד צילום: Avshalom Sassoni/Flash90

אלו התפקידים שקיבלה הציונות הדתית

על פי ההסכם שהושג, הציונות הדתית תקבל את משרד האוצר ברוטציה (סמוטריץ'), משרד העלייה והקליטה (אופיר סופר) ומשרד המשימות הלאומיות (אורית סטרוק). בנוסף, שר במשרד הביטחון שאחראי על ההתיישבות ביהודה ושומרון שיפעל בתיאום ובהסכמה של ראש הממשלה. כמו כן, סגן שר (מיכל וולדיגר), יו"ר ועדת חוקה, חוק ומשפט ושירותי הדת (שמחה רוטמן) שיוביל בכנסת את הרפורמה במערכת המשפט ויו"ר ועדת הרפורמות (אוהד טל).

הציונות הדתית ביום הבחירות

הציונות הדתית ביום הבחירות צילום: Sraya Diamant/Flash90

"רוטציה היא לא דבר אופטימלי"

בראיון שנערך אמש בתכנית "פגוש את העיתונות", פירט סמוטריץ' את כוונותיו והבהיר לאן פניו מועדות בניהול המשרד. "נקל בשורה של סוגיות ביוקר המחיה - כבר בתקציב הקרוב", הבטיח השר המיועד. "לא נעלה מיסים בתקופה כזאת".

על הרוטציה: "רוטציה היא לא דבר אופטימלי, אבל בפוליטיקה יש פער בין הרצוי למצוי", אמר יושב ראש הציונות הדתית. "בשנים האחרונות שרי האוצר לא כיהנו יותר זמן גם מבלי שהייתה רוטציה".

בנוגע לגישתו, אמר: "עמדותיי הכלכליות ידועות, אני איש של שוק חופשי ומאמין שאם הממשלה לא תתערב תהיה פה צמיחה. אם נתניהו יתעקש נבדוק איך אפשר לעשות את זה".