"נחשוף את הקלקול הגדול": התכנית של סמוטריץ' לתיקון מערכת המשפט

בין הסעיפים בתכנית לתיקון מערכת המשפט של הציונות הדתית: פיצול תפקיד היועמ"ש, שינוי שיטת בחירת השופטים ופסקת התגברות | סמוטריץ': "אמון הציבור במערכת המשפט נמצא בשפל שלא היה כמותו מאז קום המדינה"

חדשות כיפה חדשות כיפה 18/10/22 16:23 כג בתשרי התשפג

"נחשוף את הקלקול הגדול": התכנית של סמוטריץ' לתיקון מערכת המשפט
הציונות הדתית ביום הבחירות בשנה שעברה, צילום: Sraya Diamant/Flash90

מפלגת 'הציונות הדתית' קיימה היום (ג') מסיבת עיתונאים בכפר המכביה בה השיקה את תכנית 'חוק וצדק' לתיקון מערכת המשפט וחיזוק הדמוקרטיה הישראלית. יו"ר המפלגה, חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ' וחבר הכנסת שמחה רוטמן, הכינו את התכנית בחודשים האחרונים והציגו את עיקריה.

בין הסעיפים בתכנית מדובר על רפורמה ובניה מחדש של הפרקליטות, פיצול תפקיד היועץ המשפטי לממשלה לשלושה תפקידים שונים, שינוי שיטת בחירת השופטים, פסקת התגברות, ביטול 'עילת הסבירות' על החלטות נבחרי ציבור, חוק צרפתי לראשי ממשלה ושרים ועוד.

יו"ר המפלגה, בצלאל סמוטריץ' אמר במסיבת העיתונאים לרגל השקת התכנית: "אמון הציבור במערכת המשפט נמצא בשפל שלא היה כמותו מאז קום המדינה. לצערי בשנים האחרונות למרות שדיברו משמאל ומימין על הצורך לעשות רפורמה ושינויים במערכת המשפט כמעט ולא נעשה דבר, ואת זה אנחנו נתקן ונשנה בממשלה הבאה שנקים בעז"ה. אין כאן ימין או שמאל, אין כאן בעד ביבי או נגד ביבי, התוכנית רלוונטית לכל אזרח ישראלי, כולנו צריכים שתהיה כאן מערכת שתעשה צדק".

בית המשפט העליון

בית המשפט העליון צילום: יוסי זמיר/פלאש 90

שמחה רוטמן: ביטול עבירת הפרת האמונים לא נועד להגן על נתניהו

עוד הוסיף ואמר כי "התכנית לא תחול על נתניהו ונסדיר את זה בחוק, כדי לא לתת תירוץ לשמאל ולתקשורת לדחות את כל התכנית ולמקד את הדיון רק בנתניהו. גם יש לנו אינטרס שהמשפט ימשך כי נתניהו יזוכה ובדרך זו נחשוף את הקלקול הגדול במערכת המשפטית".

חבר הכנסת שמחה רוטמן אמר: "ביטול עבירת הפרת האמונים לא נועד להגן על נתניהו. הוא נועד להגן על יאיר לפיד. מחר יקום יועץ משפטי ויחליט שהעובדה שנסראללה יודע את פרטי הסכם הגז של ישראל עם לבנון לפני חברי הכנסת והציבור בישראל, היא מעשה של הפרת אמונים - הוא יכול לפתוח בחקירה ולהגיש כתב אישום. אין כל מגבלה על שיקול הדעת הזה. התכנית נועדה לאפשר לנבחרי ציבור לעשות את עבודתם, זאת מבלי לחשוש שיבוא תובע, ויחליט להגיש נגדם כתב אישום על פעולות שעשו במסגרת מילוי תפקידם, בהחלה רטרואקטיבית של נורמות משפטיות".