השרה זנדברג: "לא אאפשר רחצה נפרדת בשמורות הטבע"

השרה להגנת הסביבה מסכמת רק שבוע בתפקיד אבל כבר הספיקה לצאת בשלל הצהרות דרמטיות. זנדברג הודיעה היום כי לא תקדם את יוזמת רשות הטבע והגנים לאפשר רחצה בהפרדה בחלק משמורות הטבע: "פגיעה מהותית בשוויון"

חדשות כיפה חדשות כיפה 20/06/21 12:52 י בתמוז התשפא

השרה זנדברג: "לא אאפשר רחצה נפרדת בשמורות הטבע"
ח"כ תמר זנדברג, צילום: פלאש 90. הדס פרוש

אחרי 20 שנה באופוזיציה, חברי הכנסת של מר"צ נכנסים למשרדי הממשלה בסערה. השרה לאיכות הסביבה תמר זנדברג הספיקה בתוך שבוע אחד בלבד להתנגד לסעיפי הנפט בהסכמי השלום עם האמירויות, להיערך לביטול צינור הנפט של קצא"א והיום היא הודיעה כי לא תקדם את התוכנית של רט"ג לאפשר רחצה נפרדת באתרי הטבע.

כחלק מסמכויותיה של זנדברג כשרה להגנת הסביבה היא ממונה על כל ענייני רשות הטבע והגנים. בשנה האחרונה רוצים ברט"ג לקדם חקיקה שתאפשר רחצה בהפרדה באתרי הטבע במקומות מסויימים ובחלק מהזמן, היוזמה שבעבר נתקלה באתגרים משפטיים זכתה היום לביקורת חריפה מצד השרה הממונה.

השרה זנדברג אמרה כי: "הפרדה מגדרית היא סוג של הדרה ומהווה פגיעה מהותית בשוויון. ביהמ״ש האמריקאי קבע כבר בשנות ה-50 ש'נפרד זה לא שווה'. על רקע מציאות של הפרדה הולכת וגוברת בישראל בשנים האחרונות בתחבורה הציבורית, בהשכלה הגבוהה ובאירועים, אין מקום להרחיב עוד את ההפרדה במרחב הציבורי. לאחר קביעת היועמ״ש שאין סמכות להפרדה, אתנגד לכל חקיקה בנושא ולהלבנת ההפרדה במרחב הציבורי"

כזכור, רט"ג תמכו ביוזמה לאפשר רחצה נפרדת במקרים מסוימים ואף אמרו בנוגע למתווה הרחצה המגדרית הנפרדת כי: "קביעת שעות לרחצה נפרדת בצורה מידתית וסבירה תוך מזעור הפגיעה בציבור שאינו מעוניין בה למינימום, לא מהווה פגיעה בעיקרון השוויון ולכן גם לא מצריכה הסמכה חוקית מפורשת בחקיקה ראשית. הנפרד יכול להיות שווה."

ברשות הטבע והגנים בחרו שלא להגיב ליוזמת השרה החדשה.

"הוראה פרימטיבית וחשוכה שפוגעת בגברים ונשים" 

יו"ר יהדות התורה, חבר הכנסת משה גפני, הגיב בזעם על הדברים: "הוראתה של השרה החדשה להגנת הסביבה תמר זנדברג שלא לאפשר לרשות הטבע והגנים שתהיינה שעות נפרדות לגברים ונשים ב-2 מקורות מים, היא הוראה פרימיטיבית וחשוכה הפוגעת בגברים ונשים, יהודים וערבים. על פי ההוראה, כל מי שאורח חייו שונה מאורח חייה של השרה החדשה, לא יהנה ממקורות המים ברשות הטבע והגנים אפילו לא לזמן קצר." 

אורי קידר, מנכ"ל ישראל חופשית אמר בתגובה לדבריה של השרה: "אנחנו מברכים את השרה זנדברג על החלטה ראשונה ומשמעותית כל כך בתפקידה החדש, הפרדה מגדרית לא יכולה להפוך לנורמה במרחב הציבורי הישראלי. הממשלה החדשה חייבת  לקבוע מדיניות ברורה וכוללת כדי לשנות את האבסורד לפיו כל גוף ממשלתי מחליט על דעת עצמו שהוא מייצר מרחבים נפרדים. נפרד בהכרח אינו שווה ואסור שהפרדה מגדרית תהפוך מקובלת ותעבור מתחת לרדאר".

חבר הכנסת ינון אזולאי מש"ס שיגר מכתב בנושא ליועץ המשפטי לממשלה ד"ר אביחי מנדלבליט: "קביעת שעות לרחצה נפרדת בצורה מידתית וסבירה תוך מזעור הפגיעה בציבור שאינו מעוניין בה למינימום אינה מהווה פגיעה בעיקרון השוויון ומשכך אינו מצריך הסמכה חוקית מפורשת להפרדה זו בחקיקה ראשית." 

סעיף 3(ד)(3) לחוק איסור אפליה במוצרים ושירותים קובע באופן מובהק וברור שכאשר חלק מן הציבור לא יצרוך מוצר או שירות בשל פעולה של אי הפרדה, לא רואים בכך אפליה.
התכלית של סעיף חוק זה נועדה לקדם שוויון. כאשר חלק מן הציבור לא יצרוך מוצר או שירות בשל אמונה דתית ו/או בשל הלכה, ואנחנו מונעים ממנו לצרוך את המוצר או השירות הזה, הרי שאנחנו מפלים. ברגע שאנחנו מתעלמים מהחובה הזו ולא מאפשרים לחלק מן הציבור, אפילו לא כל הציבור, לצרוך מוצר או שירות בשל הדבר הזה, הרי שאנחנו פוגעים בשוויון.

קביעת שעות לרחצה נפרדת בצורה מידתית וסבירה תוך מזעור הפגיעה בציבור שאינו מעוניין בה למינימום, כאשר במקביל לסגירת שתי הבריכות בעינות צוקים לרחצה נפרדת במסגרת הפיילוט, הבריכה השלישית והגדולה מהן תישאר פתוחה כרגיל לכלל הציבור והרחצה הנפרדת תיערך בבריכות התחתונות, שבהן יבוצע תיחום מוגדר לטובת העניין, אינה מהווה פגיעה בעיקרון השוויון ומשכך אינו מצריך הסמכה חוקית מפורשת להפרדה זו בחקיקה ראשית.