רשות הטבע והגנים בעד הפרדה מגדרית: "נפרד יכול להיות שווה"

במענה של היועץ המשפטי של רשות הטבע והגנים, למשרד המשפטים, הוא טוען כי כאשר ניתן שוויון בהיצע ובהזדמנויות לשאר הציבור, וכאשר ההפרדה לא נכפית על אף אחד, הוא סבור כי אין מדובר בהפליה, "וממילא אין נדרשת הסמכה חוקית מפורשת כדי להתירה"

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 03/05/21 19:43 כא באייר התשפא

רשות הטבע והגנים בעד הפרדה מגדרית: "נפרד יכול להיות שווה"
הסחנה- עין השלושה. תהיה הפרדה מגדרית?, צילום: Anat Hermony/Flash90

רשות הטבע והגנים, הגיבה היום (ב') באמצעות היועץ המשפטי אופיר בר-טל, לחוות הדעת של משרד המשפטים, בנוגע למתווה הרחצה המגדרית הנפרדת באתרי רשות הטבע והגנים.  כזכור, משרד המשפטים ביקש להקפיא את התכנית, בשל הקושי המשפטי שההפרדה המגדרית יוצרת, כעת החליטו ברט"ג לענות ולתמוך בפיילוט שיאפשר הגעה של הציבור הדתי והחרדי לאתרים רבים. 

בראשית דבריו, ציין עורך הדין בר-טל כי קביעת שעות לרחצה נפרדת בצורה מידתית וסבירה תוך מזעור הפגיעה בציבור שאינו מעוניין בה למינימום, לא מהווה פגיעה בעיקרון השוויון ולכן גם לא מצריכה הסמכה חוקית מפורשת בחקיקה ראשית.

היועץ המשפטי של רשות הטבע והגנים הסביר כי לטעמו, לשון החוק קובעת כי במידה וכניסתו של ציבור גדול לאתרים תימנע בשל אי אפשרות לשעות רחצה נפרדות, אז אין מדובר בהפליה האסורה. בר-טל מדגיש כי, "החוק אינו מתיר הפליה במקרים כאלו, אלא קובע כי אין מדובר בהפליה ואין בה פגיעה בעיקרון השוויון".

עורך הדין בר-טל אמר כי במקרה בו הפעילות "שעה שמדובר בפעילות שרק אם תתקיים בהפרדה תאפשר לציבור הנמנע מרחצה שאינה נפרדת ליהנות ממשאבי הטבע הציבוריים הללו", , והוסיף כי מדובר רק בשעות מועטות באופן משמעותי ביחס לשעות הפעילות הרגילות של שאר האתרים, וכן קיימת לציבור שאינו חפץ בהפרדה, אלטרנטיבה ממש במקום עצמו, "צרכי הציבור העלול להיפגע מפעילות נפרדת זו נותרים כמעט ללא כל פגיעה, או לכל היותר פגיעה מינורית וקלושה", אמר בר-טל והבהיר: "לטעמנו אין פגיעה בעיקרון השוויון ועל כן מתקיים פה באופן מובהק וברור החריג הקבוע".

חוות הדעת של היועמ"ש בר-טל טענה כי, "פסיקת בתי המשפט שקבעה כי 'נפרד לעולם אינו שווה', נקבעה בהקשרים שונים שהמכנה המשותף לכל אלה כי נפרד אינו שווה כשהוא מבוסס על השפלה, היררכיה, התנשאות ועוד". 

"אולם הנפרד יכול להיות שווה", הדגיש עורך הדין בר-טל וציין כי, "במקרים בהם לשני המינים מוצע השירות תוך מתן שוויון בהיצע ובהזדמנויות, כאשר הציבור המעוניין עצמו מבקש את ההפרדה והיא אינה נכפית עליו, ובעיקר כאשר היא אינה כופה עצמה באופן מוחלט על האחרים אלא מעמידה חלופות זמינות לכלל הציבור שנהנה בפועל מהמשאבים הציבוריים הללו".

"שעה שנשמרת הקפדה זו על המידתיות והסבירות, תוך שמירה על עקרון השוויון המאפשר גם לציבור המעוניין ברחצה נפרדת וגם לציבור שאינו מעוניין בה להמשיך וליהנות מהמשאב הציבורי המופעל על ידי הרשות לטובת הציבור, איננו סבורים כי מדובר בהפליה והפרדה האסורים על פי חוק וממילא אין נדרשת הסמכה חוקית מפורשת כדי להתירה", סיכם היועמ"ש בר-טל.