ועדת הבחירות אישרה לסמוטריץ' לרוץ עם השם 'הציונות הדתית'

ועדת הבחירות דחתה את עתירת הבית היהודי נגד השימוש בשם 'הציונות הדתית' לרשימה בראשות בצלאל סמוטריץ', שם מסרו בתגובה: "שמחים שהעתירה הקנטרנית נדחתה"

חדשות כיפה יהונתן קליין, חדשות כיפה 17/02/21 15:35 ה באדר התשפא

ועדת הבחירות אישרה לסמוטריץ' לרוץ עם השם 'הציונות הדתית'
סמוטריץ', צילום: Oren Ben Hakoon/POOL

ועדת הבחירות בראשות השופט עוזי פוגלמן דחתה את העתירה של הבית היהודי שדרשה לאסור את השימוש בשם הרשימה: "הציונות הדתית בראשות בצלאל סמוטריץ'".

מרשימת 'הציונות הדתית' נמסר בתגובה: "אנו שמחים שהעתירה הקנטרנית נדחתה. רשימת הציונות הדתית המגוונת והמאוחדת תמשיך ותדאג לציבור הדתי לאומי, ערכיו, מפעליו וצרכיו ותוודא שתקום פה לאחר הבחירות ממשלת ימין אמיתית שלא מניחה שום אחד מערכיה בצד הדרך".

כזכור, בבית היהודי, שחברה ל'ימינה' רגע לפני סגירת הרשימות, ופרשה מהתמודדות, עתרו לוועדת הבחירות המרכזית נגד הרשימה המשותפת של האיחוד הלאומי, עוצמה יהודית ו'נעם', בטענה כי השם 'הציונות הדתית' תחתיו היא רצה איננו משקף, וכי הרשימה איננה המייצגת הבלעדית של המגזר הדתי לאומי.

השופט עוזי פוגלמן, יו"ר ועדת הבחירות, כתב בתשובתו לעתירה (התשובה המלאה - בתחתית הכתבה) בין היתר כי "האם קיימת ודאות קרובה שהבוחרים יוטעו לחשוב שהרשימה היא היחידה שמייצגת את הציונות הדתית? לגישתי, התשובה על כך היא בשלילה. כמה טעמים לכך.
ראשית, הכינוי המבוקש עוסק בקבוצה חברתית, ולא פוליטית. רשם המפלגות סירב בעבר לרשום מפלגה בשם "המחנה הלאומי" מפני ששם זה תיאר מחנה פוליטי רב-מפלגות. נמצא שיש ודאות קרובה להטעיית הבוחרים כאילו הצבעה למפלגה כזו היא הצבעה לכל מפלגה במחנה".

לדברי פוגלמן, "כינוי של קבוצה חברתית, לפחות זו שלפניי, אינו אומר דבר על תוכן פוליטי שמיוחס לה. זהו שם גנרי, כפי שטענו המשיבות והיועץ המשפטי לממשלה. רשימות שונות רשאיות להשתמש בו במקביל (כל עוד אין הטעיה ביניהן), ואין לנכס אותו לאחת עד כדי כך שאחרים לא יוכלו להיקרא בו. כקבוצות רבות אחרות באוכלוסייה, הציונות הדתית היא רבת פנים וגוונים. כך, למשל, מפלגות שהתייחדו בכך שהמתמודדים בהן נמנים עימה, התמודדו בעבר בבחירות הן מהצד הימני של המפה הפוליטית, הן מצידה השמאלי. לכן הסיכון להטעיה כאילו הרשימה-המשיבה מייצגת את כל פלגי הציונות הדתית, נמוך".


(סמוטריץ' באולפן כיפה)

מרשימת "הציונות הדתית" נמסר אז בתגובה לעתירה כי "מאז משפט שלמה, האם הטוענת 'גם לי גם לך לא יהיה' מוכיחה על עצמה שהיא אינה האם האמיתית ושלא טובת העניין עומדת לנגד עיניה אלא קנאה, שנאה ותחרות".

עוד הוסיפו: "המעט שנשארו מעסקני הבית היהודי עסוקים במסע נקם לאחר שהעדיפו לוותר על ריצה לכנסת ובלבד שלא תהיה אחדות אמיתית. הם עושים הכל כדי לפגוע במפלגת הציונות הדתית היחידה שנשארה כדי לדאוג לציבור הדתי לאומי, ערכיו, מפעליו וצרכיו.

"לרשותנו עומדים חוות דעת משפטיות בנושא ואנו בטוחים שהעתירה הקנטרנית תדחה. תמוה שמפלגה הקוראת לעצמה המפלגה הדתית לאומית מבקשת לפסול רשימה הקוראת לעצמה מפלגת הציונות הדתית".

https://www.kipa.co.il/userFiles/files/a0d4cb7b1441d17ccea8db8f2f7ade32.jpg