זאב אלקין: מעדיף ממשלה רחבה עם לפיד מאשר ממשלת נתניהו-בן גביר

השר לשעבר זאב אלקין משיב באולפן לתקיפות של בנט: "להסתובב בארץ ולהצטלם במקום להיות בכנסת, זו לא עשייה". ומודה כי מעדיף את יש עתיד על פני בן גביר: "הפער בנינו לא יאפשר להקים קואליציה. סמוטריץ' הוא שותף, בנט הוא שותף, וגם יאיר לפיד כמו שישב פעם הליכוד"

עדיאל שביט עדיאל שביט, חדשות כיפה 12/02/21 09:02 ל בשבט התשפא

זאב אלקין: מעדיף ממשלה רחבה עם לפיד מאשר ממשלת נתניהו-בן גביר
זאב אלקין באולפן כיפה, צילום: כיפה

מפלגת תקווה חדשה, פרצה למרוץ לקראת הבחירות לכנסת ה-24 עם שיאים של 18 מנדטים, אמנם מיום סגירת הרשימות המפלה במגמת ירידה עד ל-13 מנדטים. מספר 3 ברשימה זאב אלקין הגיע לאולפן כיפה להשיב על הירידה "ככה זה בקמפיין לפעמים אתה עולה ולפעמים יורד. אבל בתמונה המלאה, אנחנו מפלגה חדשה וכל אלו שקמו יחד איתנו לפני חודשיים הם אפילו לא ניגשו לוועדת הבחירות. איפה הישראלים והתנופה, שניבאו להם גדולות ונצורות, איפה הם היום? אנחנו המפלגה החדשה היחידה שבמרוץ ונמצאת בליגה של הגדולים".

הירידה באהדה לתקווה חדשה ממשיכה גם בשאלת ההתאמה לראשות ממשלה, כשגדעון סער זכה בעבר לתמיכה של מעל ל-30% וכעת מקבל רק 12%. "גם בעניין התאמה לראשות ממשלה, ברגע שמתנגדי נתניהו מתפצלים לכמה, אז כולם מפסידים" משיב אלקין, "אבל היית שם רק סער מול נתניהו מדובר בתיקו. לעומת לפיד שאם יתחרה ראש בראש הוא נמצא בפער של 20% מול נתניהו.  הכי חשוב לזכור שבסוף בין כל מתנגדי נתניהו רק לגדעון יש את היכולת להקים ממשלה, בטח מול לפיד, ולבנט אין נחישות להחליף שלטון בכל מחיר".

השבוע אמר גדעון סער שתקווה חדשה לא תשב עם איתמר בן גביר, הוא באמת יותר גרוע מלשבת עם מפלגת העבודה ויש עתיד?

"בן גביר לא וסמוטריץ' כן. למה להשוות את מפלגת העבודה לבן גביר? צריך להשוות אותה לסמוטריץ'. יש פער בין ההשקפות שלנו להשקפות של בן גביר, הפער הזה לא יאפשר להקים קואליציה איתו. סמוטריץ' הוא שותף, בנט הוא שותף, וגם יאיר לפיד יכול לשבת איתנו בממשלה כמו שישב בעבר עם הליכוד".

אתם בונים על ישיבה עם יש עתיד - אבל כבר ראינו שהממשלות האלה, שהם כאילו חוצות גושים, לא מתפקדות ומתקשות לקבל החלטות

"זה לא עבד כי נתניהו לא רצה. בעבר הייתי יו"ר קואליציה, בקואליציה שהחזיקה כמעט ארבע שנים בין  2009 ל-2012, כשמפלגת העבודה בפנים ועל אף המתחים זה עבד, כי כשנתניהו רוצה זה עובד. כעת הוא רוצה לקחת את ישראל לבחירות בגלל שיקולים אישיים, אז יהיו בחירות, הכל תלוי מה ראש הממשלה רוצה. צריך להקים ממשלה יציבה, אנחנו גם נשמח שהליכוד יהיה חלק מהקואליציה שלנו, ובכללי כמה שיותר מפלגות מהמחנה הלאומי. מצד שני בגלל משבר הקורונה צריך ממשלה כמה שיותר רחבה כדי להעביר רפורמות ותקציב. נפתלי בנט סובר שצריך לשים הכל בצד לטובת הכלכלה, ולשים את שאר הנושאים בצד.

אנחנו לא שותפים לרעיון הזה, יש ערכים גם בזמן קורונה ואנחנו ניישם אותם, אבל עדיף לעשות את זה בממשלה רחבה. האם ניישם את כל החלומות? ודאי שלא, אך עדיין אפשר ליישם את רוב האג'נדה שלך גם בממשלה רחבה. נתניהו אף פעם לא הקים קואליציה ימינית, גם בשנת 2009 כשישבנו יחד עם מפלגת העבודה יישמנו חוקים לאומיים, כך גם בהמשך עם לפיד, ואז עם כחלון, וגם האחרונה עם גנץ וניסנקורן. אני כן רוצה להקים ממשלה עם כמה שיותר מפלגות ימין, אך לצערנו הליכוד לא יצטרף כשהוא בן ערובה של נתניהו לכן אנחנו צריכים עוד כוחות. עדיף ממשלה יציבה שתעביר תקציב ורפורמות, מאשר בחירות חמישיות או ממשלת 61 של נתניהו בה בן גביר יהיה שר בממשלה. ממשלת 61 גם לא תחזיק זמן רב, כי נתניהו יפרק גם אותה בנט ושקד אמרו שלא יעבירו חוק צרפתי ואז שוב נצא לבחירות".     

לגבי נפתלי בנט. בסוף הירי בתוך הנגמש הזה של גוש הימין, יוביל לזה שמי שבסוף יגרוף את הקולות יהיה בנימין נתניהו. למה לכם?

 "שבועות ארוכים נפתלי בנט תוקף אותנו שאנחנו לא עושים כלום, אנחנו ספגנו את הדברים שוב ושוב כי זה לא נכון שנריב אחד עם השני. מצד שני הדברים מחייבים תשובה בשני מישורים: האחד- לא תוקפים את בנט, אבל מי שרוצה המשך של שלטון נתניהו שיצביע לבנט, כי בנט לא שולל ישיבה עם נתניהו. השני- כשמפיצים שקרים על חוסר עשייה, אי אפשר שלא להגיב על זה, יפעת שאשא ביטון עד שלא לקחו ממנה סמכויות היא נלחמה עבור העסקים ומציאת הפתרונות הנכונים. גדעון התפטר מתפקידו לאחר הפגיעה בעצמאים, אני הצלתי את הסטודנטים מקריסה כלכלית שהיו על סף קריסה. לשמוע שיש חוסר עשייה מאדם שמאז שהפסיק להיות שר ביטחון, לא דרכה רגלו בכנסת ולא השתתף כמעט באף ישיבה של ועדת חוץ וביטחון לא הגיש שאילתות או חוקים. להסתובב בארץ ולהצטלם עם כולם זה לא בדיוק עשייה, משלמים לך משכורת להשתתף בדיונים ולהילחם בוועדות, זו עשייה ונפתלי לא עשה את זה.

אז צריך לתת תשובה, אבל במקביל לא צריך חילופי האש בנינו במיוחד שאידאולוגית אין הרבה הבדל. למעט דבר אחד וזה החלפת השלטון, שמונע בעיקר משיקולים אישיים זה לא טוב למדינה. את השלטון שמונע משיקולים אישיים, צריך להפסיק במספר תחומים. אפילו לאחרונה ראינו איך נתניהו מציע לסמוטריץ' ובן גביר שם הם יתאחדו תהיה בניה בירושלים ואם לא אז לא. בניה בירושלים היא ערך עליון, אם אפשר לבנות אז צריך לעשות את זה כבר אתמול. להתנות את הבנייה בחיבור של סמוטריץ' ובן גביר, זו חצייה של כל הקווים האדומים. אגב הם התחברו, אבל אישורי בנייה לא ראיתי בעטרות".

כתב שלנו, ישי אלמקייס, חשף שצה"ל לא יגייס למילואים את מי שלא התחסן וסיים חיסון שני. עריית פתח תקווה רוצה לתת הנחה בארנונה למי שחוסן. אז בסוף לא לקחנו אנשים בכח והזרקנו להם חיסונים , רק אמרנו להם שאם הם לא יתחסנו הם יהיו פרייארים. אתה מסכים לדרך הזו?

"אני קורא לכולם להתחסן, זה הדבר הנכון. האם לחייב אנשים להתחסן? זו סוגיה משפטית ומוסרית מאוד סבוכה. אבל לפני כן, האם כל מערכת הבריאות מחוסנת? לא כולם, אם רוצים לחייב חיסון שיתחילו עם מערכת הבריאות. אבל זה לא עניין של מניפולציות, צריך לעודד את הציבור להתחסן, אם לכפות את זה על הציבור - אני מסופק". 

יש כבר מתווה לחינוך, מתגבש מתווה לקניונים ולחדרי הכושר, המתווה היחידי שאפילו לא חושבים עליו הוא מתווה התפילות בבתי הכנסת. זה מפריע לך כאדם דתי? 

"מפריע לי כל ההתנהלות. יש כאן חוסר משילות וברדק טוטאלי, קיימת חוסר יכולת אפילו להתכנס לדיון, שלא נדבר על קבלת החלטות. כל זה קורה כי הכניסו את הפוליטיקה לתוך ניהול מלחמה, אנחנו איבדנו בחודש וחצי האחרון כמעט 2,000 בני אדם. בוודאי שגם בתי הכנסת צריכים לקבל מענה,  לא פחות מחדרי כושר, ואני עסקתי בזה בממשלת המעבר. הרעיון של מניין עד 19 איש היה שלי, היום אני לא נמצא במוקד קבלת החלטות לכן אין לי איך להשפיע, אבל כשהייתי נושא בתי הכנסת תמיד היה בשיח. אנחנו סבורים שצריך מתווה מסודר לכל דבר, ושהכל יהיה מחוץ למתווה הפוליטי".