בדרך לפוצץ את הקואליציה? מיקי זוהר הגיש את הצעת חוק לביטול חוק ההתנתקות

יו"ר הקואליציה בהצעת חוק חדשה, בתקופה בה קואליציה גם מלאה בסכסוכים סביב העברת חוקים. 15 שנים לאחר ההתנתקות, זוהר וסמוטריץ' פועלים לבטל את החוק שמגביל את חופש התנועה של ישראלים באזורים שפונו

חדשות כיפה חדשות כיפה 04/08/20 08:41 יד באב התשפ

בדרך לפוצץ את הקואליציה? מיקי זוהר הגיש את הצעת חוק לביטול חוק ההתנתקות
מיקי זוהר., צילום: Hadas Parush/Flash90

ניסיון נוסף לחבל בשלמות הקואליציה? יו"ר הקואליציה ח"כ מיקי זוהר, הגיש הצעת חוק שתוסיף קושי נוסף ביחסים בין הליכוד וכחול לבן. זוהר הגיש יחד עם חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ' הצעת חוק שטבטל את חוק ההתנתקות. חוק ההתנקות הוא חוק המגביל את חופש התנועה של אזרחי ישראל במקומות שפונו במהלך ההתנתקות מיישובים בצפון השומרון. ההגבלה כוללת את אזור היישובים גנים, כדים, חומש ושא־נור, ששטחם עדיין נמצא תחת שליטה ישראלית. הצעת החוק מגיעה 15 שנים לאחר ההתנתקות מגוש קטיף.

אלא שבעוד הצעת החוק מצדו של סמוטריץ' מובנת בהחלט, והשגת תמיכתו של יו"ר הקואליציה אכן היא מהלך מחזק. אלא שבחירתו של זוהר לתמוך היא התמוהה, מדובר בצעד נוסף של זוהר שעלול לפגוע בשלמות הקואליציה. זוהר שמרבה בימים האחרונים להכריז כי ימיה של הקואליציה ספורים, מקדם גם בעצמו מהלכים נוספים. מעבר להצעת חוק זו שתעורר את התנגדות מצד כחול לבן, זוהר קרא למפלגתו להצביע גם בעד פסקת ההתגברות, עליה כחול לבן כבר איימה ביציאה לבחירות אם החוק יעבור. ואלו גם מצטרפים לסוגיית העברת התקציב שגם מאיימת על שלמות הקואליציה.

הצעת החוק הקוראת לביטול חוק ההתנתקות, עלולה גם לפגוע במערכת היחסים בתוך הליכוד. הצעת החוק עלתה כבר בעבר אלא שהיא נדחתה על ידי ראש הממשלה נתניהו בעצמו. זוהר אמר בעת הגשת הצעת החוק: "אנחנו צריכים לבטל את אותה גזרה איומה על האנשים היקרים הללו למען ארץ ישראל. כשנבחרתי לתפקיד יו"ר הקואליציה חרטתי על דגלי והתחייבתי שבענייני ארץ ישראל, אני לא אתפשר, ואני אאבק מול כל גורם שצריך כדי להביא לארץ ישראל את ההישגים שמגיעים לארץ הקדושה שלנו. ולכן הצעת החוק הזו היא אחת המשימות הכי חשובות שלי ונעשה הכל כדי להשלים את המהלך".

יוזם הצעת החוק הוא ראש המועצה האזורית שומרון, יוסי דגן, שפונה בעצמו משא־נור התייחס גם להגשת הצעת החוק: "אין יום ואין לילה שאני כואב את הגירוש. הגירוש היה פשע וחוק ההתנתקות הוא אות קין בספר החוקים של ישראל אני קורא לראש הממשלה לאמץ את הצעת החוק הזו. אין תשובה נכונה יותר לרצחנות מעזה ולרצחנות מסוריה, אין תשובה נכונה יותר לשונאי ישראל".