ירדן תפתח מחדש את קבר אהרן הכהן

לאחר שנסגר ליהודים לפני מספר חודשים, ייפתח קבר אהרן הכהן, המזוהה בפסגת 'הר ההר' שבירדן, מעל פטרה, לביקור יהודים. בהודעת הנשיא לא נאמר דבר על תפילת יהודים במקום

חדשות כיפה יהונתן קליין, חדשות כיפה 01/12/19 16:49 ג בכסלו התשפ

ירדן תפתח מחדש את קבר אהרן הכהן
ברכת כהנים בקבר אהרן הכהן, צילום: יעקב נעמי, פלאש 90

קבר אהרן ייפתח לביקור יהודים. לאחר שנסגר לביקורים בחודש אוגוסט האחרון על ידי השלטונות הירדניים, בעקבות תפילת יהודים במקום, בערב ראש חודש אב, הודיע היום (א') נשיא המדינה, ראובן ריבלין, כי ההר ייפתח מחדש למבקרים, זאת לאחר שנפגש עם יועצו של עבדאללה מלך ירדן, הנסיך ראזי בן מוחמד, וסיכם עמו על פתיחת האתר מחדש. 

הנשיא ריבלין כתב בהודעתו: "שוחחתי כעת עם שר החוץ ישראל כץ ועדכנתי אותו כי בהמשך לפגישתי עם הנסיך הירדני ראזי בן מוחמד בסוף השבוע שעבר, ולאור הדיונים בנושא - החליטה ירדן לפתוח מחדש את אתר הר אהרון לביקורי קבוצות מישראל, שסגור מזה כארבעה חודשים". עוד כתב הנשיא: "ביקשתי מהשר להנחות את הגורמים הדיפלומטיים הרלוונטיים להמשיך ולתאם את הנושא על פי שורה של הבנות שתאפשר לקבוצות לבקר במקום, בתיאום מוקדם ובליווי הדרכה ואבטחה שתוענק במקום". בהודעת הנשיא לא נאמר דבר על תפילה במקום, וכזכור, התפילה שהתקיימה באתר היא שהביאה לסגירת ההר למבקרים.

אתר קבר אהרן הכהן

אתר קבר אהרן הכהןצילום: יעקב נעמי, פלאש 90

בערב ראש חודש אב האחרון הגיעה לאתר קבוצה של כמה מאות יהודים, וקיימה תפילה במקום. הביקור אירע, לטענת השלטונות הירדניים, ללא תיאום וללא אישור. בתקשורת הירדנית דווח כי המבקרים "קיימו טקסים דתיים תלמודיים בקבר של אהרן". 

מדריך התיירים טען בשיחה לאחר התקרית עם ynet כי הביקור תואם מראש על פי הכללים: "נכנסנו בתיאום עם הצבא והמשטרה. בכל שנה הולך עם כל קבוצה מדריך ירדני ושוטר ירדני. הכול מסודר ומאורגן. ניסינו לפעול בצנעה ובלי התרסה, אבל ההתנהגות (של המשטרה הירדנית, י.ק.) הייתה נוראית", סיפר.

האתר המזוהה כקברו של אהרן הכהן, שנקבר, על פי ספר דברים, ב'הר ההר', נמצא מעל העמק בו נמצאת העיר פטרה. המסורת המזהה את המקום כקבר אהרן היא אחת מהעתיקות בהיסטוריה היהודית, ומוזכרת כבר מסוף תקופת בית שני, בספרו של יוסף בן מתתיהו. יהודים עלו למקום לאורך כל ההיסטוריה היהודית הכתובה.