יועצו של טראמפ: עסקת המאה תפורסם אחרי הרמדאן

ג'ארד קושנר, יועצו של נשיא ארה"ב וחתנו, הודיע כי 'עסקת המאה' - תכנית השלום במזרח התיכון של הנשיא האמריקאי - תפורסם אחרי הרמדאן, במהלך חודש יוני הקרוב

חדשות כיפה יהונתן קליין, חדשות כיפה 17/04/19 18:52 יב בניסן התשעט

יועצו של טראמפ: עסקת המאה תפורסם אחרי הרמדאן
ג'ראד קושנר ובנימין נתניהו , צילום: עמוס בן גרשום/ GPO

'עסקת המאה' מתקרבת. תכנית השלום המדוברת של נשיא ארה"ב, דונאלד טראמפ, ליוותה את מערכת הבחירות בישראל, בעיקר בקמפיין הימין החדש, וזכתה לשלל גינויים ותשבחות - עוד לפני שבכלל פורסמה. היום (ד') נודע מתי יפורסמו פרטי העסקה, ואז נוכל לפחות לדעת מי צדק ומי טעה לגביה.

יועצו וחתנו של נשיא ארה"ב, ג'ארד קושנר, בעלה של ביתו איוונקה, אמר היום בשיחה עם שגרירים כי התכנית תפורסם לאחר שיסתיים חודש הרמדאן המוסלמי, במהלך חודש יוני הקרוב. כלומר בעוד חודשיים. ההערכות הן כי העסקה לא תזכה לאהדה בקרב הציבור הפלסטיני ומדינות ערב, ועל כן מעדיפים בממשל האמריקאי להמתין לתקופה פחות נפיצה, במטרה להפחית עימותים העלולים להתחולל סביב פרסום התכנית.

קושנר ביקש מהשגרירים עמם שוחח "לשמור על ראש פתוח", בנוגע לעסקה, והוסיף כי שני הצדדים יצטרכו להתפשר. "כולנו נצטרף לחפש פשרות הגיוניות כדי שהשלום יהיה ניתן להשגה". דבריו פורסמו בחדשות 13.

לפני כחודשיים ביקר קושנר, אחד הממונים מטעם הנשיא טראמפ על גיבוש התכנית והקשר עם מדינות ערב, בפרט ערב הסעודית, במזרח התיכון, כהכנה לקראת השלמת פרטי עסקת המאה. קושנר אמר אז בראיון לרשת טלוויזיה ערבית: "ברצוננו לראות את רצועת עזה והגדה המערבית מאוחדות תחת הנהגה אחת", והוסיף עוד: "אם נוכל ליישם את תוכנית השלום, אנו מקווים לראות הזדמנויות רבות יותר לעם הפלסטיני, לישראלים ולעמי האזור. המצב בין הפלסטינים לישראלים לא השתנה בהרבה ב-25 השנים האחרונות. ההיבט הפוליטי של התוכנית מפורט מאוד ומתמקד בתיחום ובפתרון סוגיות הסדר קבע".

בעולם הערבי חוששים מפרסום התכנית, אשר צפויה, בעיניהם, לקפח את הפלסטינים. בחודש אוקטובר האחרון אמר נשיא הרשות, אבו מאזן, כי מדובר במזימה של טראמפ ונתניהו: "מזרח ירושלים ופלסטין אינן למכירה" אמר.