הממשלה אישרה את תכנית רשת הביטחון הכלכלית | הפרטים המלאים

אושרה תכנית ראש הממשלה ושר האוצר, הכוללת שורה של הצעדים שיסייעו לעסקים שנפגעו בסגר הנוכחי. התכנית מוערכת ב-10.5 מיליארד שקלים. נתניהו: "אנחנו, כשרים, חייבים לעמוד יחד בשורה אחת מאחורי הצעדים שננקוט ואל מול המציאות שעוד תהיה קשה"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 22/09/20 07:47 ד בתשרי התשפא

הממשלה אישרה את תכנית רשת הביטחון הכלכלית | הפרטים המלאים
צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

הממשלה אישרה אמש (ב'), פה אחד, את תכניתם של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ושר האוצר, ישראל כ"ץ, להרחבת רשת הביטחון הכלכלית. הרחבת התכנית תאפשר סיוע כלכלי מיידי לעסקים ולשכירים שצפויים להיפגע במהלך הסגר הנוכחי שהחל בערב ראש השנה.

עלותה הכוללת של הרחבת התכנית וכן הרחבת המענה הכלכלי לעסקים, שכירים ועצמאים בהתאם לתכניות הקיימות, מוערכת ב- 10.5 מיליארד שקלים. כמו כן, הסמיכה הממשלה את שר האוצר להפיץ תזכיר חוק בדבר הפחתה בשכר חברי הכנסת, השרים, ראש הממשלה, והרחבה לנושאי משרה נוספים ששכרם גבוה משכר חברי הכנסת ב-10%.

פרטי התכנית

מענק לבעלי העסקים. הרחבת מענק ההוצאות הקבועות. במהלך החודשים ספטמבר-אוקטובר יוענק מענק הסיוע החל מפגיעה בגובה 25% במחזור העסקאות של בעל העסק ביחס לתקופה המקבילה טרום התפרצות הנגיף. כמו כן, אושרה הרחבת ההקלה, במידת הצורך, גם בחודשים נובמבר-דצמבר, בהתאם לתנאים שנקבעו.

מתן מקדמות. העברת מקדמה מיידית על חשבון מענק ספטמבר אוקטובר, בגובה 50% ממענק ההוצאות הקבועות לעסקים הצפויים להיפגע מהסגר. גובה המקדמה יתבסס על סכום המענק ששולם בפעימות קודמות (בחודשים מרץ-אפריל, או מאי-יוני לפי בחירת בעל העסק). סכום המקדמה יופחת בהמשך מסכום הזכאות הסופי שיקבע לחודשים ספטמבר ואוקטובר. את הבקשות למקדמה ניתן יהיה להגיש במהלך חודש אוקטובר 2020 בלבד.

הגמשת הזכאות למענק עידוד תעסוקה. על מנת לאפשר למעסיקים שקלטו עובדים אך נאלצו להוציאם לחל"ת בחודש ספטמבר שכן הופסקה פעילותו של בית העסק, נקבע כי לא ינוכו ממצבת העובדים שנבחנת לצורך חישוב המענק, העובדים שהוצאו לחל"ת ובתנאי שעבדו בחודש ספטמבר 15 ימים לפחות. כמו כן, רף השכר בגינו עובד ייחשב כמזכה למענק הורד ל-2,500 שקלים.

מענק שימור עובדים. במטרה לסייע לעסקים שפעילותם העסקית נפגעה כתוצאה מההשפעה הכלכלית של התפשטות נגיף הקורונה, הוחלט להעניק מענק חד-פעמי בעד המשך העסקתם של עובדים בחודשים ספטמבר ואוקטובר. עוסק יהיה זכאי למענק אם מחזור לא עולה על 400 מיליון שקלים, ומחזור עסקאותיו בתקופת הזכאות ירד ב-25% ומעלה מהתקופה אשתקד. עוסק כאמור יהיה זכאי למענק בסכום השווה למכפלה של 5,000 שקלים במספר העובדים המזכים, כאשר מספר העובדים המזכים תלוי במידת הפגיעה של העסק, ככל שהעסק נפגע יותר- מידת זכאותו עולה. המענק ישולם דרך משרד הכלכלה. 

הרחבת הסיוע בארנונה. פטור מלא מתשלום הארנונה, במימון המדינה, יתאפשר כבר מירידה של 25% במחזורי העסקאות. זאת לחודשים ספטמבר-אוקטובר.

דחיית ההפחתה בדמי האבטלה. אושרה הדחייה במועד ממנו יחול מנגנון ההפחתה בדמי האבטלה, כך שרף הירידה ייבדק רק החל מ-16 באוקטובר וההפחתה תדחה בשלב זה.

פרטים נוספים: לצורך ייעול גביית חובות ממענקים ששולמו ביתר, מוצע לקבוע הוראת קיזוז לחוב הקיים מול יתרות זכות במערכי המס השונים בדומה להוראה מקבילה בחוק מענק לעידוד תעסוקה. כמו כן, הוחלט על תקצוב תכנית מענקים נוספת לעידוד מסחר מקוון ופעילות דיגיטלית עבור עסקים קטנים ובינוניים. 

הגדלת ההוצאה הממשלתית

לצורך מימון הצעדים האמורים, וכן הצפי בהרחבת אוכלוסיות הזכאים בשל ההגבלות שהוטלו בשלב זה, אושרה הגדלת ההוצאה הממשלתית בשנת 2020 ב- 2.5 מיליארד שקלים לצורך התמודדות עם משבר הקורונה ובשנת 2021 ב-8 מיליארד שקלים נוספים. הגידול לא יהיה חלק מחישוב מגבלת ההוצאה לשנים הבאות.

"הצגנו ביום חמישי תכנית סיוע כלכלית נוספת לעסקים בישראל, לצד רשת הביטחון הכלכלית שתפעל עד חודש יוני 2021", אמר ראש הממשלה בפתח ישיבת הממשלה. "הכרזנו על מענקים נוספים לשימור עובדים, הרחבת ההלוואות בערבות מדינה, הקדמת תשלומי המענקים וחלוקת מענקים עבור הוצאות קבועות גם לעסקים שנפגעו ב-25% ומעלה - ובכך הרחבנו את הזכאות".

שר האוצר, מסר: "היום אישרה הממשלה את התגבור וההרחבה של רשת הביטחון הכלכלית שאותה פרשנו, ואשר פועלת היטב ומסייעת לציבור. לאחר ההחלטה על הכרזת הסגר, החלטנו לתגבר ולהרחיב את רשת הביטחון הכלכלית בצעדים כלכלים נוספים. נמשיך להיות קשובים לקשיים ולהעמיד פתרונות מהירים שיתנו מענה מותאם לעסקים לשכירים ולעצמאים בעקבות המשבר".

הקפאת העלאת שכר הבכירים

בנוסף, אתמול הסמיכה הממשלה את שר האוצר להפיץ תזכיר חוק בדבר הקפאת ההעלאה של שכר חברי הכנסת השרים וראש הממשלה כמו גם את הפחתת שכרם הנוכחי ב-10%. כמו כן, אושר להרחיב את תחולת הסדר ההפחתה גם על נושאי משרה נוספים ששכרם גבוה משכר חברי כנסת ולשלבה בתזכיר החוק שיופץ לעניין זה ויובא לאישור הממשלה.

ראש הממשלה אמר: "שר האוצר יביא היום את ההחלטות הללו ואחרות לממשלה, כולל את הפחתת שכר הבכירים בעשרה אחוז. כולנו חייבים לשאת בנטל, ואנחנו כשרים חייבים גם לעמוד יחד בשורה אחת מאחורי הצעדים שננקוט ואל מול המציאות שעוד תהיה קשה".

 

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן