הרס נוסף במזבח יהושע: "מפקירים את ההיסטוריה של עמנו"

חלקים מהמזבח השוכן בהר עיבל שבשומרון נהרסו, כך עולה מבדיקה של "שומרים על הנצח". ראש מועצת שומרון דגן, סייר השבוע במקום עם שר התרבות טרופר, שאמר: "נגביר המאבק בפגיעה באתרים הארכיאולוגים ביהודה ושומרון"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 07/01/22 08:59 ה בשבט התשפב

הרס נוסף במזבח יהושע: "מפקירים את ההיסטוריה של עמנו"
שיקום אתר מזבח יהושע בן נון, ארכיון, צילום: מועצה אזורית שומרון

שוב זה קורה, הרס במזבח יהושע שבהר עיבל בשומרון. בביקור שנערך לאחרונה בהר עיבל על ידי קואליציית ארגונים להגנה על עתיקות ישראל, "שומרים על הנצח" התגלה כי חלקים ממזבח יהושע נהרסו.

ההרס בוצע ככל הנראה הן בשל וונדליזם של אלמונים, והן משום שאין שמירה על המקום, ומטיילים גם ללא כוונת זדון מייצרים הרס במקום. מדובר בהרס שמצטרף להרס מתחם הסנדל הסובב את המזבח אולם הפעם נראה, כי גם חלקים במזבח עצמו כולל בקרנות המזבח סובלים מהרס זוחל בשל השארת המקום ללא שמירה מסודרת.  

טרופר ודגן באתר

טרופר ודגן באתר צילום: אליחי מנחם - דוברות שומרון

ראש המועצה האזורית שומרון יוסי דגן, הביא השבוע את שר התרבות חילי טרופר, הממונה על רשות העתיקות, לסיור במקום. דגן אמר: "זה בידיים שלכם, אנחנו מאבדים את ההיסטוריה של העם היהודי. אין תזכורת פיזית גדולה מהתנ"ך מתקופת יהושע כמו המקום הזה. מצד אחד מתרחב הלב להיות כאן ולהרגיש את ההיסטוריה בידיים כפשוטו, ומצד שני, להגיע לכאן ולראות את הוונדליזם ואת השברים באתר המזבח וגם את השרפות שנעשות כאן פעם אחר פעם. כאשר זה מצטרף לפגיעה הקשה מאוד לפני כחצי שנה בחומה שמקיפה את המזבח זה מצער וחמור".

"האתר הזה מופקר כיום לידיים של הרשות הפלסטינית. ויש לנו אחריות כעם, כממשלה, וכמועצה, שאמונים על האזור הזה, לשמור עליו  ולמנוע את ההרס של ההיסטוריה שלנו. ואת ההרס התרבותי של הציוויליזציה האנושית בכלל".

טרופר הודיע כי במשרדו יגבירו את המאבק בתופעה: "אתר היסטורי וארכיאולוגי רב מעלה והתוודעתי לפגיעה במקום. לצערי זו לא פעם ראשונה שמתבצע במקום ונדליזם ובימים אלה אנו מקדמים מהלכים להגברת המאבק בשוד עתיקות ובפגיעה באתרים ארכיאולוגים ביהודה ושומרון. מנכ"ל רשות העתיקות אלי אסקוזידו יחד עם משרד הביטחון וצה"ל מחזקים את שיתוף הפעולה בפעילות חשובה זו ואני מקווה שנראה תוצאות כבר בקרוב".


(צילומי רחפן של המטיילים באתר מזבח יהושע בן נון)

בדו"ח שהכין ארגון "שומרים על הנצח" ניתן לראות שבירה של הקירות נפילה של האבנים אל תוך המזבח בצד המזרחי שלו. נזק נוסף נמצא בסובב של המזבח, בפינה הדרום-מערבית שלו שם נראו התמוטטות של אבני הסובב בחיבור לכבש ובמת המזבח וכן קריסה של החלק העליון בקיר. נזק נוסף חדש שנמצא במקום נמצא בפינה הצפון מזרחית של המזבח שם נראו קריסה של קרן המזבח והתמוטטות למרגלות המבנה.

במועצה אזורית שומרון, שמזבח יהושע נמצא בתחום שיפוטה, מודאגים מאוד מהתמונות המתפרסמות בדו"ח. מדובר בנזקים שנעשו בידי אדם הנובעים מהפקרת המקום, ללא שמירה סבירה כיאה לאתר היסטורי בסדר גודל הזה, מביא להריסה זוחלת של אחד השרידים היחידים בעולם לתקופת ההתנחלות וכניסת עם ישראל לארצו לפני למעלה מ 2000 שנה, ואתר פולחני נדיר בעל ערך ייחודי למדע. 

 

צילום: שומרים על הנצח

אירוע זה מצטרף לאירועים קודמים של פגיעה במקום. בסרטון שפרסמה עיריית עסירה א־שמאליה בחודש פברואר בשנה שעברה, נראו טרקטורים גדולים שפוגעים בחומת האתר המקיפה את המזבח . אבני החומה נגרסו לחצץ לטובת סלילת כביש שקידמה הרשות הפלשתינית והעבודות בו הסתיימו בחודש ספטמבר. חודש  מאוחר יותר תועדו מספר פלשתינים כשהם עורכים מנגל על מזבח יהושע בן נון בהר עיבל שבשומרון. 

מקואליציית הארגונים להגנה על עתיקות ישראל "שומרים על הנצח", נמסר כי מדובר באחד משרשרת אירועים שישראל מתנערת מאחריותה בעוד אתרים מקראיים וחשמונאיים נמחקים לנו מול העיניים. "בושה וחרפה לעם היהודי ולממשלת ישראל. מוחקים לנו את התנ"ך. אנחנו קוראים לראש הממשלה ולשר הביטחון להתערב מיידית ולהורות על כניסה מיידית לשיקום מקצועי ארכיאולוגי של  האתר לפני שיהיה מאוחר מידי. הכתובת על הקיר. דין המזבח כדין הכותל המערבי, לפחות".