עיסאווי פריג': "הממשלה לא תקים באביתר לא יישוב ולא ישיבה"

השר לשיתוף פעולה אזורי מודיע כי הממשלה בנט לא תקדם את היישוב אביתר: "לא נסכים שממשלת בנט תהיה ימנית יותר מממשלת נתניהו" | יוסי דגן: "השמאל הקיצוני יכול לצעוק, הישיבה באביתר תקום"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 18/10/21 11:12 יב בחשון התשפב

עיסאווי פריג': "הממשלה לא תקים באביתר לא יישוב ולא ישיבה"
צילום: Sraya Diamant/Flash90

לאחר מספר חודשים של סקר קרקע, המינהל האזרחי אישר בשבוע שעבר כי 60 דונמים מהשטח עליו יושב הישוב אביתר הם אדמות מדינה שניתן להקים עליהן יישוב. השר לשיתוף פעולה אזורי, עיסאווי פריג', הודיע הבוקר (ב') כי ההתיישבות באביתר לא תחודש.

"הממשלה לא תקים באביתר - לא יישוב ולא ישיבה. אנחנו לא נסכים שממשלת בנט תהיה ימנית יותר מממשלת נתניהו", אמר פריג' במהלך ריאיון ב"כאן רשת ב". 

ראש המועצה האזורית שומרון יוסי דגן הגיב לדבריו של השר לשיתוף פעולה אזורי ואמר שהכל יתנהל על פי הסיכום עם הממשלה. "השמאל הקיצוני יכול לצעוק, הישיבה באביתר תקום, אם השמאל הקיצוני מתנגד לאביתר ולהרחבת ההתיישבות במקום סימן שאנחנו עושים את הדבר הנכון. הקמת הישיבה באביתר היא הדבר הנכון למדינת ישראל. כך סוכם וכך יקרה".


("נחזור באישור והכרה של המדינה")

נזכיר כי המתווה לירידת התושבים מאביתר נחתם בחודש יולי, וכי סעיפי המתווה מלמדים כי לא ברור מתי תחזור הנוכחות האזרחית, אם בכלל.  "מיד בתום הליך הסקר, האדמות שיימצאו כי ניתן להכריז עליהן כאדמות מדינות, יוכרזו, והשטח שיצא מחוץ להכרזה יפונה" .

בהמשך נכתבה שוב התחייבות ללא זמן: "בהקדם האפשרי לאחר ההכרזה הראשונית על השטח כאדמות מדינה, ובכפוף להשלמת ההליכים התכנוניים הנדרשים, ולכל דרישה שבדין, תתאפשר הקמת  ישיבה ומגורים נלווים לה ולמשפחות צוות הישיבה".  לשם כך יעשה ככל הניתן שימוש בצו תכנון מיוחד".

סעיף 7, האחרון במתווה, לא ברור גם הוא. "בהקדם האפשרי לאחר השלמת ההליכים הקרקעיים והתכנוניים הנדרשים, ככל שיתאפשר, ובכפוף לכלל אישורי הממשלה הנדרשים, המדינה תאפשר נוכחות קבע אזרחית במקום. אופייה המדויק ייקבע בתיאום בין ראש הממשלה, שר הביטחון וראש המועצה אזורית שומרון".