אביתר | כולם הפסידו ממתווה הפשרה, גם בנימין נתניהו

כולם הפסידו במשחק שנקרא אביתר. לאחר שבנימין נתניהו קיווה לסבך את ממשלת בנט-לפיד בתמונות של פינוי, נחתם מתווה פשרה ממנו יצאו מפסידים בני גנץ, המתיישבים והפלשתינים | פרשנות

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 04/07/21 14:36 כד בתמוז התשפא

אביתר | כולם הפסידו ממתווה הפשרה, גם בנימין נתניהו
יום שישי האחרון באביתר, צילום: Sraya Diamant/Flash90

המתווה הסופי עליו סיכמו מתיישבי אביתר וממשלת ישראל, נחתם ברביעי בשעות הלילה. ביום חמישי שררה אווירה קשה ברחובות הישוב הצעיר אך ביום שישי נראו הדברים אחרת ונראה היה שהמתיישבים מקבלים בחיוב את ההסכם שנחתם בידי מזכיר הממשלה, שלום שלמה. 

לחיוכים באביתר קדמו מהלכים רבים. הקמת הישוב לזכרו של אביתר גואטה ז"ל, התאפשרה בשל מספר גורמים שהתרחשו במקביל. בניגוד לעליות אחרות, מה שעזר לעליה הזו להצליח ולהקים ישוב מבוסס - היתה המציאות של אותו זמן, הממשלה התעסקה במבצע "שומר החומות" והתפרעויות הערבים ברחבי הארץ. בנוסף, ההוצאות הכספיות הגדולות כוסו על ידי תרומות. לשני אלה נוסיף גם את חילופי הממשלות שהתרחשו בשבועות האחרונים. 

שותלים ומשחקים. יום אחרון באביתר

שותלים ומשחקים. היום האחרון באביתר.צילום: אלעד הומינר, כיפה

ראש האופוזיציה וראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו, שמבין דבר או שניים בפינוי ישובים ביהודה ושומרון, לא הגיב להקמת הישוב, אך ממש בימים האחרונים במשרד ראש הממשלה, העביר פניה לשר הביטחון בני גנץ, בה דרש לא לפנות את הישוב. אני לא בטוח שאם נתניהו היה ממשיך בתפקידו כראש ממשלה הוא היה כה נינוח כלפי העליה הבלתי חוקית לקרקע הטרשים אליה הגיעו המתיישבים. נתניהו רצה בסך הכל להיזכר כמי שהתנגד לפינוי הישוב וקיווה שגנץ יסתבך בטיפול בישוב בשבתו כשר הביטחון עם תמונות דומות לאלה שקיבלנו בפינוי עמונה. 

עד לפני שבוע נדמה היה כי שר הביטחון בני גנץ, באמת נחוש לפנות את הישוב ולסבך את הממשלה החדשה. במענה למכתבו של ח"כ אריה דרעי בנוגע לאביתר אמר גנץ כי דינו של המקום להתפנות. למרות הדברים הברורים שאמר, ביום שני שעבר, לאחר משא ומתן עם מספר גורמים הקשורים למועצת שומרון ואף ללשכת ראש הממשלה נפתלי בנט, העבירה מערכת הביטחון, את הצעת הפשרה שפורסמה באותו יום בכלי התקשורת, כשבין השאר הובטחה הקמת ישיבת הסדר בראש חודש אלול יחד עם שלוש משפחות במקום. 

החתימה על המתווה שגובש התעכבה ויו"ר הציונות הדתית, ח"כ בצלאל סמטריץ', מיהר לתקוף את הממשלה ולהודיע שגנץ חזר בו, אביתר תפונה. דיווח שבדיעבד הסתמן כלא נכון. לאחר מכן הוצע מתווה הפשרה הנוכחי והטוב פחות עבור העומדים מאחורי הקמת הישוב. מעבר להצבת כוח צבאי במקום והשארת מבני הקבע על תילם, שום שלב במתווה המחודש לא קיבל הגדרה של זמן.

נחזור ליום שישי. בשעות האחרונות של יום הפינוי מרצון, עמלו המתיישבים על השארת חותם שיגרום לכל תושבי הסביבה לצפות בכל רגע נתון בנוכחות היהודית החדשה על פסגת ההר. התושבים הרימו דגל ישראל על תורן בגובה 13 מ', כמו גם מגן דוד עצום שיואר בלילות בתאורה מיוחדת ויגרום לעצבים בקרב האוכלוסיה הפלשתינית באזור.

במשך תשעת השבועות מאז הוקם הישוב, אמרו ראשי תנועת נחלה והעומדים מאחורי הקמת הישוב כי הם עלו כדי להישאר. הפעם, בניגוד לפעמים קודמות, אפילו בג"צ לא התערב. מה שהוריד את המתיישבים מביתם החדש היתה בסך הכל חתימה של ראש ממשלה שהפר את רוב התחייבויותיו ממערכת הבחירות. 

אז מה היה לנו כאן? הפסד לכל המשתתפים במשחק: נתניהו לא הצליח לסך את גנץ, גנץ לא פינה את המתיישבים, המתיישבים לא נשארו על ההר, ההר לא עבר לרשות הפלשתינים שבמשך שבועות חשבו שהטרור ישתלם להם כמו תמיד. 

כוחות צה"ל במקום.

כוחות צה"ל באביתר.צילום: אלעד הומינר