הלילה חודשה ההתיישבות היהודית ביישוב שא-נור בצפון השומרון

ראש המועצה האזורית שומרון יוסי דגן ומגורש משא-נור פנה לממשלה ולחברי הכנסת בדרישה לאפשר לגרעין לחדש את ההתיישבות במקום וברך את משפחות הגרעין הצעיר ששבו לשא-נור "מברך על המהלך, על הממשלה לאפשר להם לבנות את הישוב מחדש"

עדיאל שביט עדיאל שביט, חדשות כיפה 17/11/20 07:24 א בכסלו התשפא

הלילה חודשה ההתיישבות היהודית ביישוב שא-נור בצפון השומרון
צילום: שריה דיאמנט

במבצע לילי חודשה הלילה ההתיישבות היהודית ביישוב שא-נור בצפון השומרון. כ-100 מתיישבים, משפחות, נשים וילדיםהגיעו הלילה למצודה ביישוב והצהירו כי בכוונתם לחדש את ההתיישבות היהודית ביישוב אשר פונה בתכנית ההתנתקות מצפון השומרון. בין הנוכחים הלילה (ג') היו ח"כ אריאל קלנר וראש המועצה האזורית שומרון יוסי דגן.

בעקבות העליה של חברי הגרעין לשא-נור, פנה דגן אשר בעצמו נמנה בין מפוני המקום, לממשלה ולחברי הכנסת ודרש כי יאפשרו את חידוש ההתיישבות במקום. דגן ברך את חברי הגרעין על המהלך: "אני מבקש לחזק אתכם ואת העמידה הנחושה שלכם. המראות הקשים של החברים שלי נגררים על הרצפה ע"י שוטרים וחיילים אך ורק כדי להשאיר את המקום בשליטה ישראלית מלאה לא יעזבו אותי לעולם. חזרה ליישובי צפון השומרון: גנים, כדים, חומש ושא-נור הם הדבר הנכון ביותר לעשות לאחר שברור שלא נותר אדם במדינת ישראל שסבור שהעקירה הזו הייתה נכונה". 

צילום: שריה דיאמנט

נזכיר כי הישוב שא-נור פונה בשנת 2005 כחלק מתוכנית ההתנתקות, יחד איתו פונו בצפון השומרון הישובים גנים, כדים וחומש. מאז הפינוי מתקיים מאבק עיקש אותו מוביל  דגן, במסגרתו הוגשו ב-7 השנים האחרונות מספר הצעות חוק לביטול חוק ההתנתקות מצפון השומרון והתקיימו עליות ציבוריות לישובים שנעקרו. 

חברי הגרעין הצעיר העבירו את הלילה במצודה ביישוב והחלו להכשירה למגורים. הגרעין החדש מונה בשלב זה כ-20 משפחות ומורכב מזוגות צעירים. חברי הגרעין בנו תכניות קיימו סיורים משותפים בשא-נור ופועלים בשיתוף פעולה עם גרעין חומש שאנור הוותיק ובשיתוף פעולה עם המועצה האזורית שומרון, והלילה כאמור עלו ליישוב בדרישה "לתקן את העוול ולחדש את ההתיישבות היהודית במקום" לדבריהם. "עלינו הלילה חזרה עם הגרעין החדש לשא-נור, מפה נצא בקריאה הבלתי מתפשרת לראש הממשלה - התנגדת לגרוש, התנגדת להתנתקות, זו ההזדמנות לתקן את העוול ולאפשר לנו לחדש את ההתיישבות במקום" אומר בני גל ממפוני חומש, אשר שב הלילה עם משפחתו לשא-נור.

ח"כ אריאל קלנר שנמצא עם המתיישבים במקום ותומך בשיבה ליישוב מסר מהמקום "הגענו לשא-נור היישוב הזה יבנה ויכונן, היישוב הזה חייב להיבנות. חוק ההתנתקות הוא חרפה, הוא חוק אנטישמי שאוסר על יהודים לגור בארץ ישראל והוא חייב להימחק מספר החוקים של מדינת ישראל."

יו"ר האיחוד הלאומי ח"כ בצלאל סמוטריץ': "‏טעויות צריך לתקן. חידוש ההתיישבות בשא-נור הוא צעד מתבקש מוסרית, ציונית,  וביטחונית. לא הייתה שום סיבה הגיונית להחרבת הישוב בגירוש ואין שום סיבה הגיונית לא לאפשר את הקמתו מחדש. אני מבקש לברך את גרעין המשפחות החלוצי ואת שותפיו במטה חומש תחילה ובמוא"ז שומרון וקורא לראש הממשלה להיות בצד הנכון של ההיסטוריה ולאפשר את המהלך".

מנגד כתבה ח"כ תמר זנדברג ממרצ: "הפלישה הלילית לשטח כבוש בגדה המערבית חצופה, בלתי חוקית ומסוכנת. פינוי שתי התנחלויות צפון השומרון בהתנתקות היה צודק מוסרית וחכם בטחונית- פינה שטח נרחב עם רצף טריטוריאלי פלסטיני והקטין משמעותית את החיכוך שם. לא פלא שעידוד הפרת חוק מגיע ממי שכינה מפגינים בישראל הדמוקרטית 'אנרכיסטים'"