טור הממשלה מתפרקת משמאל: הטרגדיה של בנט וכלפון

אחרי שבנט פיטר ח"כ נאמן מסיעתו, דווקא זועבי ממרצ מאיימת על הממשלה שכבר לא תתאושש | מה משותף להורוביץ ובנט והמסר שסילמן העבירה לאורבך וקארה אבל הם לגמרי פספסו

עמיאל ירחי עמיאל ירחי, חדשות כיפה 20/05/22 10:24 יט באייר התשפב

הממשלה מתפרקת משמאל: הטרגדיה של בנט וכלפון
בנט ויום טוב כלפון , צילום: Yonatan Sindel/Flash90

אי היה אפשר להמציא את זה, לפני שבוע החליט ראש הממשלה נפתלי בנט לפטר את חבר סיעתו הנאמן יום טוב כלפון כדי לשמור על קואליציה, חמישה ימים אחרי המהלך המלוכלך יצא לדרך, הקואליציה שוב התפרקה לבנט מכיוון לא צפוי עם עזיבתה המהדהדת של חברת הכנסת ג'ידא רינאוי-זועבי ממרצ את שורות הקואליציה, יש קו מחבר בין בנט להורוביץ, היחסים הלא טובים עם חברי הסיעה. 

אפס ביחסי אנוש

בנט יורה לכל הכיוונים ומצליח לעלות לכותרות שוב ושוב בעקבות התנהגות פוליטית נמוכה. האירוע מלפני כמה חודשים בו תדרך נגד גנץ בצורה עוקצנית לא היה חריג. והאווירה משפיעה על כל אנשי הסגל שלא בחלו בללכלך אחד על השני, בסופ"ש ארוך אחד הדובר של ימינה התפטר, היועצת המדינית ברחה, חבר הכנסת יום טוב כלפון הודח וסילמן שצריכה להיות מחוזרת על ידי ימינה סולקה בצעקות מישיבת הסיעה. הפוליטיקה היא מקום מלוכלך, אבל תמיד יש שיאים, אחד מהם ראיתי כשבזמן שיום טוב עוד אוסף את עצמו, חבר במפלגה אמר לי בזלזול, "נמצא לו ג'וב".

הטרגדיה של יום טוב התעצמה אתמול עם פרישת זועבי, למרות שניסה לשכנע את כולם שהוא נאמן, הוא הודח בגלל היותו ימני ופירוק הקואליציה הגיע גם ככה, או כמו שכתבה סילמן אתמול: "רווח והצלה יעמוד ליהודים ממקום אחר". אגב סילמן, דיברנו השבוע על התרחישים הפוליטיים והיא אמרה לי: אני כל הזמן אומרת לניר ואביר, בסוף גם תאכלו את הדגים המסריחים וגם תגורשו מהעיר. צדקה.

שר החוץ יאיר לפיד שמסתכן בגניזת חלומו להיות ראש הממשלה בעקבות פרישת זועבי נכנס לעובי הקורה והחליף את הורוביץ בניהול המשבר. לפיד שוחח עם זועבי וניסה לשדר שהעסק בשליטה והקואליציה עוד תתאושש. אבל האמת היא שגם אם זועבי תחזור בה חלקית, את הנעשה אין להשיב, הקואליציה נטולת רוב ובדרך לפירוק, גם אם זה ייקח עוד חודשיים. ולמי שהיו תקוות, במשותפת מבהירים שלא יעזרו לקואליציה לשרוד: "אין קיום לקואליציה שתוקפת לוויות", אמרים שם, למעט הלוויתה של ממשלת השינוי. 

צל"ש

זה לא היה פשוט, והסרטון של הצעקות לעברו היו אירוע תדמיתי אבל ראש הממשלה בנט עשה השבוע את המעשה הנכון כשהגיע לבקר את משפחתו של לוחם הימ"מ נועם רז ז"ל מקידה. חבל שבנט לא הגיע לניחומי אבלים עד עכשיו, חודשיים אחרי שהתחיל גל הטרור, אבל טוב שזה קרה השבוע.