דעה מתן כהנא, תלמד מהיישוב עפרה איך כדאי לבחור רב

ההשוואה בין בחירת רב עפרה לבחירת רבני הערים ממחישה את הפער העצום. הרב בן פזי נבחר בבחירות אישיות על ידי כלל תושבי המקום, לאחר שנדרש להופיע בפניהם ולזכות באמונם. מי שהניע את תהליך בחירתו הם אנשי היישוב, שברצונם מינו לעצמם רב חדש. מתן כהנא, תלמד

חדשות כיפה הרב עידו פכטר 02/03/22 09:36 כט באדר א'

מתן כהנא, תלמד מהיישוב עפרה איך כדאי לבחור רב
מתן כהנא, צילום: David Cohen/Flash90

בשעה טובה ומוצלחת מונה רב חדש ליישוב עפרה – הרב אחיה בן פזי. עשרה חודשים בלבד חלפו מאז פרש הרב אבי גיסר מכהונה מפוארת ורבת שנים בתפקיד רב היישוב, ובמהלך מעורר השראה עשה היישוב את הצעדים הנכונים לקראת בחירתו של רב חדש.

היישוב פתח בהליך של איתור מועמדים, שאת חלקם הזמין לשבתות, בהן נדרש המועמד לתת שיעורים ברחבי היישוב, להיפגש עם התושבים ועם הנוער. אל קו הסיום הגיעו שני מועמדים, ולאחר בחירות דמוקרטיות של התושבים, נבחר כאמור הרב בן פזי - תלמיד חכמים, צעיר ורענן, אשר יוביל את היישוב לפריחה ושגשוג רוחניים.

עפרה מונה כ-600 משפחות, כ-3,000 תושבים. לא מדובר ביישוב גדול אך גם לא קטן. תפקיד הרב יהיה שם מאד משמעותי. הוא יהיה אחראי על שירותי הדת במקום ויידרש להיות כתובת רוחנית עבור כלל התושבים. הוא יצטרך לעבור בין בתי הכנסת ולהופיע במוסדות החינוך. להעביר מגוון רחב של שיעורים ולהיפגש עם הנוער. עבודתו תהיה אינטנסיבית ותכלול מגוון רחב של כישורים.

באופן מהותי, תפקידו של רב יישוב, במיוחד כמו עופרה, איננו שונה כל כך מתפקידו של רב עיר. נזכור שרבני ערים חותמים אמנם על תעודות כשרות ונישואין, אבל בפועל יש רבנים תחתיהם האחראים על השירותים הללו. עיסוקו המרכזי של רב העיר הוא מעמדו הייצוגי בעיר – הקשר עם התושבים, פעילות חינוכית, ועוד.

עיר היא אמנם גדולה יותר מיישוב, אבל זהו הבדל כמותי בעיקרו ולא מהותי. מבחינת הכישורים האישיותיים, שני התקפידים דומים בדרישותיהם. מעבר לכך, ניתן לשער, שככל שמדובר ביישובים דתיים כמו עופרה, הרמה התורנית הנדרשת מרב היישוב איננה נופלת מהרמה התורנית שנדרשת מרבני ערים, במיוחד כאלה המכהנים בערים חילוניות באופיין.

בחירתו של הרב בן פזי ממחישה את הפער העצום שקיים בין הליך בחירתו של רב יישוב לזה של רב עיר

אני נדרש להשוואה הזו כי בחירתו של הרב בן פזי ממחישה את הפער העצום שקיים בין הליך בחירתו של רב יישוב לזה של רב עיר. הרב בן פזי נבחר בבחירות אישיות על ידי כלל תושבי המקום, לאחר שנדרש להופיע בפניהם ולזכות באמונם. מי שהניע את תהליך בחירתו הם אנשי היישוב, שברצונם מינו לעצמם רב חדש. בחירות לרב עיר רחוקות מכך.

טיוטת תקנות חדשות לבחירת רבני עיר שפרסם השר לשירותי דת, מתן כהנא, מבקשת לשנות את הרכב הגוף הבוחר רב עיר, תוך מתן משקל גדול יותר לחברי מועצת העיר (על חשבון נציגי בתי הכנסת), אולם מעבר לכך לא נעשה בהן שינוי מהותי אשר ינטרל את הממד הפוליטי שבהליך בחירת הרב.

 

גם בתקנות החדשות המוצעות, מי שמניע את תהליך בחירת רב העיר הוא השר לשירותי דת ולא אחר. קל לשער, ששר, שלא יבטיח לעצמו את המינוי המועדף עליו (כלומר, תומך סיעתו הפוליטית), לא יקדם את הליך הבחירה, וכך ייתקע הליך בחירת רב העיר לזמן בלתי מוגבל. את תוצאת המציאות הזו אנו רואים היום, כאשר בלמעלה מ-35 רשויות מקומיות אין רב עיר מכהן, ושינוי במצב הזה לא נראה באופק.

בנוסף לכך, גם על פי התקנות החדשות, באסיפה הבוחרת את רב העיר יש נציגות מכובדת לשר ולא ברור מדוע. רב עיר צריך לשרת את תושבי העיר, ולכן היה ראוי שכמו ביישוב, אנשי העיר (בצורה כזו או אחרת; ישירה או עקיפה; באמצעות נציגי מוסדות וכד') ייבחרו את הרב שלהם. אין שום סיבה שפוליטיקאים שאינם מקומיים יהיו מעורבים בכך. אם נוסיף לכך את העובדה, שכהונת הרבנים לא הולכת להיות קצובה בזמן, כלל לא בטוח שרבני הערים יחושו בצורך להתחבר לתושבי עירם ולהצדיק את הבחירה בהם לאחר מינויים.

בחירתו של הרב בן פזי לרב היישוב עופרה מלמדת שאפשר אחרת, ובעיקר היא מראה כיצד רבנות אמורה להיראות

כאמור, טיוטת התקנות החדשות לבחירת רבני עיר לא מהווה בשורה בתחום הזה. הפוליטיזציה של בחירת רבני העיר עדיין תתקיים והתפקיד יישאר כג'וב למקורבים. אצל השר כהנא הג'ובים יינתנו מן הסתם לרבנים מסוימים, אך בבוא היום, עם חילופי גברי במשרד, הם יינתנו בקלות לרבנים אחרים.

בחירתו של הרב בן פזי לרב היישוב עופרה מלמדת שאפשר אחרת, ובעיקר היא מראה כיצד רבנות אמורה להיראות. הנה, מונה רב תלמיד חכמים, שראוי לתפקיד, ובחירתו נעשה בצורה דמוקרטית, המקובלת על הציבור, ובעיקר – תוך זמן יחסית קצר מתום כהונת הרב הקודם. את מודל הבחירות האלו צריך להעביר בהקדם גם לערים. אם השר לשירותי דת לא יעשה כן, נהיה צפויים להמשך התפקוד הלקוי של מערך בחירת רבני ערים. אף דבר מהותי לא ישתנה.

הרב ד"ר עידו פכטר הוא ראש מיזם רבני ערים בתנועת 'נאמני תורה ועבודה' ומייסד תנועת 'תכלת – יהדות של השראה'

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן