פרשנות שפה משותפת: חברי הכנסת הערבים משתמשים בנתניהו ומנצלים את הכאוס בימין

חברי הרשימה המשותפת משתמשים בנתניהו וזורקים לפי הצורך הפוליטי, הכאוס בימין טוב לחברה הערבית שמקדמת חוקים לפי האינטרסים שלהם | המפקד בציונות הדתית עוד יגרום נזק | כמה נשלם על אירוע הסלפי של עידן רול?

עמיאל ירחי עמיאל ירחי, חדשות כיפה 26/11/21 09:15 כב בכסלו התשפב

שפה משותפת: חברי הכנסת הערבים משתמשים בנתניהו ומנצלים את הכאוס בימין
הרשימה המשותפת, צילום: אוליבר פיטוסי פלאש 90

ביום שני בלילה, כמעט והתחוללה דרמה במשכן הכנסת. ממשלת השינוי הביאה להצבעה את אחד מחוקי הדגל שלה, חוק הגבלת כהונה, חוק שכמעט כל חבר קואליציה משוכנע שהוא יוזמתו האישית אבל לפתע חבר כנסת אחד מאחר להצבעה. יום טוב כלפון מימינה עשה את דרכו מהלשכה אל מליאת הכנסת, האיחור שלו היה עלול להפיל את ההצבעה ולתת לאופוזיציה קצת נחת, אבל בקואליציה מצאו על מי להישען, חברי הרשימה המשותפת. 

בזמן שמלחמות היהודים הביאו אותנו אל ארבע מערכות בחירות, בפוליטיקה הערבית נראה שגשוג מדהים. "נגמרו הזמנים שהיינו בהם חסרי השפעה", אמר השבוע ח"כ מנסור עבאס, חוק החשמל דוהר קדימה והמיליארדים לחברה הערבית מתחילים לזרום, וליד טאהא היה נראה מאושר השבוע כשהושגו ההסכמות עם שקד, "יש מי שצריך לספק תירוצים, אנחנו לא", הוא אמר לי ועקץ את שקד. חברי הכנסת הערבים הפכו להיות מושא לחיזור של מפלגות הימין והשמאל ואת האצבעות הם מוכרים לכל המרבה במחיר. 

לפני שבועיים בליכוד חגגו את העברתו של חוק בית החולים בעיר סכנין, החלטה חשובה אבל לא משמעותית לליכוד. מנגד, חברי המשותפת חוברים לקואליציה בכל הצעת חוק שיכולה לתקוע את נתניהו והודיעו השבוע כי יצביעו בעד חוק החשמל של סיעת רע"מ. גם לקראת חוק נתניהו שיאסור על נאשם בפלילים להרכיב ממשלה, גדעון סער יודע שיש לו על מי להישען.

הכאוס הפוליטי הביא כנסת עם רוב ימני מוחלט לשיתוק בכל הנוגע להתיישבות, גורם ברשימה המשותפת סיפר לי השבוע כי הם מאוד נהנים מהמצב, ובניגוד לחברי הליכוד או ימינה, הם מצביעים אך ורק לפי מה שמשרת אותם. יום אחד הם ישתמשו בנתניהו, למחרת יזרקו אותו ויעבירו את החוק שיפגע בו יותר מכולם. 

מגזר אחד שלושה מפקדים

יש מי שקיווה לשינוי, שחשב שהממשלה הנוכחית מראה למה צריך אחדות בימין, אבל כרגע נראה שלפחות באגף הציוני דתי, הפיצולים ממשיכים. במגזר הקטן הספיקו להכריז כבר על שלושה מפקדים שונים, הציונות הדתית, נעם ועצמה יהודית. כרגע עוד מדברים במפלגות על שימור האחדות, אבל עם האגו בא התיאבון, במקום לנצל את הפלטפורמה הקיימת לבניית יציבות, בסיעה הסרוגה מתקיימות שלושה מפלגות נפרדות שיכלו בגלל ויכוחים על המקום השמיני ברשימה העתידית, להפיל את הימין בסיבוב הבא. ואם זה לא מספיק, גורם בימינה ששוחחתי איתו השבוע, לא שולל מפקד גם במפלגה של בנט, בברכת פקוד יפקוד ה' אתכם.

כמה עולה לנו סלפי של חבר הכנסת עידן רול?

בשבוע הבא יערך במשרד החוץ טקס חדש: האור של ישראל. הטקס הוא יוזמה, שלא לומר המצאה חדשה של סגן השר החוץ, עידן רול. במהלכו יחולקו תעודות לאנשים שהם האור של ישראל. אם תהיתם, כמעט כולם הם אנשים צעירים ומוצלחים שפיתחו קריירה מעבר לים. ניסינו להבין מה הקריטריונים ובמשרד החוץ טוענים כי נבחרו אנשים אשר, "יצגו את ישראל בעולם על ידי הצטיינות בזירה המקצועית שלהם לצד פעילות למען תדמית ישראל ברשתות החברתיות".

ח"כ עידן רול

ח"כ עידן רול צילום: פלאש 90

ברשימת הזוכים ניתן למצוא את: יוסף חדאד, עידן רייכל, דורית ניצן, שירה האס, תומר קאפון, קירה רדינסקי, קרן מרגלית, ליאור סושרד, נטע ברזילי, ברק יחזקאלי, אלון לבנה, אורי ששון, ליאור רז, אבי ישככרוף, מורן סמואל, עומרי כספי, סיוון יערי, ארטיום דולגופיאט, מורן אטיאס, אשגר אררו, גל גדות, דני אבדיה, אסף גרניט ונועה תשבי.

אף אדם דתי או חרדי לא נכנס לרשימת המכובדים שיגיעו לאירוע הנכון במשרד החוץ, גם לא עובדי מדינה שמוסרים את חייהם בשליחות ציבורית. העיקר שיהיה יפה ונכון, זה לא רלוונטי שחלק מהבחירות חוזרות על עצמם, או שמעורבותם החברתית מוטלת בספק. העלות משוערת של הטקס היא 35 אלף שקל.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן