לסמוטריץ' יש בעיה עם אלוהים

בנאום במליאת הכנסת, טען חה"כ בצלאל סמוטריץ', שהערבים הם "פה בטעות" כי "בן גוריון לא גמר את העבודה". הכי קל להאשים את בן-גוריון, אבל הוא לא הכתובת. אדם מאמין צריך לשאול את עצמו שאלה אחרת: מדוע הפלשתינים כאן

חדשות כיפה אלעד קפלן 14/10/21 22:03 ח בחשון התשפב

לסמוטריץ' יש בעיה עם אלוהים
סמוטריץ'. , צילום: יוסי זליגר

האם הפלשתינים הם רק באג, תקלה טכנית, בתוך הנס הגדול של קיבוץ הגלויות ושיבת עם ישראל לארצו לאחר אלפיים שנות גלות? נראה כי יש שני כיווני מחשבה בהקשר זה.

הראשון הוא שהקב"ה, חס וחלילה, צמא לדם. לפי עמדה זו, הפלסטינים הם כאן בכדי שנביס, נגרש ואף נשמיד אותם, כמו שבעת עמי כנען בתקופה המקראית. עבור רוב העם היהודי תפיסה זו אינה עולה על הדעת. לאחר אלפי שנים בהן העם היהודי נרדף בידי גויים, לא נהפוך להידמות לאויבנו. המסורת היהודית הלכה בדרכי שלום, תוך סלידה מפנייה לאלימות, וחז"ל פרשו באופן זה את הכתובים. אולם, לצערי, עדיין יש כאלו שחולמים על טבח או גירוש המוני.


(סמוטריץ' על הערבים: "אתם פה בטעות").

בעיני, נדרשת לכך לא רק מידה של אכזריות אלא גם דמיון מפותח כדי לראות בתושבי הארץ הפלשתינים רשעים עובדי עבודה זרה כמו שבעת העמים. התורה מדגישה כי סיבת הפגיעה בשבעת עמי כנען אינה צדקתם של בני ישראל ובטח לא "זכותם על הארץ", אלא רשעותם הגדולה של עמים אלו. יש לזכור כי אף על פי שאירועים אלימים מסייעים לתחזק פנטזיות אלימות של הרס והשמדה, יש גם לא מעט יחסי שיח ושכנות בין העמים.

מנגד, כל אדם מאמין, שדוחה על הסף מחשבות על טיהור אתני ורצח עם, מתוך הכרה במסורת ובהיסטוריה היהודית, מוכרח להישיר מבט למציאות. הרי הקב"ה לא התבלבל או שכח להשלים את העבודה. הוא לא הביא אותנו לחיות לצד הפלשתינים כדי שנוכל להאשים את בן-גוריון או כדי להוסיף עניין לצפייה בערוץ הכנסת.

המציאות הזאת משאירה רבים במבוכה. מי שמבקש לעשות הישר והטוב בעיני ה', יכול לקחת את התשובה שקיבלתי מרבותיי, עליה נצטווינו כבר בתורה. עם ישראל חי כגר, כמיעוט נרדף, במדינות רבות. שיבת ציון החזירה את עם ישראל לארצו, אך מימוש הריבונות היהודית יכול לבוא אך ורק מתוך הכרה במוסר ובהיסטוריה היהודית, כעם של גרים. כאשר עם ישראל חי בעצמו כגר, ללא עצמאות או ריבונות, חלק מהמפרשים קישרו בין מצוות אהבת הגר לבין גרי הצדק, שקיבלו על עצמם עול תורה ומצוות. כאשר עם ישראל הופך לעם עצמאי וריבון, מוכרחים לחזור לפשט הכתובים: "ואהבתם את הגר כי גרים הייתם בארץ מצרים". משום שאנחנו היינו גרים בארץ מצרים (ולא הפכנו למצרים) כך יש לאהוב את הגר שחי בקרבנו (ואינו הופך להיות כמונו).

קיומנו כאן לצד הפלשתינים הוא מבחן לריבונות יהודית. ריבונות יהודית אינה מבקשת לגרש, לשעבד או להשמיד את האחר, כפי שעשו וניסו לעשות לנו. ריבונות יהודית היא ציווי לכבד ולאהוב את המיעוטים שחיים בקרבינו ולצדינו. זה לא קל. לא תמיד זה אפשרי. במציאות הישראלית זה כרוך בלא מעט אתגרים ביטחוניים וחברתיים, שאין להקל בהם ראש. אבל בסופו של דבר זו השליחות שלנו. זה מה שייעד לנו הקב"ה כאשר השיב אותנו אל הארץ הזאת.

אלעד קפלן הוא עורך דין ומנהל מרכז מנומדין למשפט יהודי ודמוקרטי באוניברסיטת בר-אילן

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן