קריאה לדיון הלכתי: האם ניתן לחייב אזרחים להתחסן?

אם ירצה ה' יושלם בשנה הקרובה החיסון נגד קורונה, וכמובן יהיו סרבני חיסון. נדרש דיון הלכתי חדש ומקיף על השאלה האם ניתן לחייב את אזרחי המדינה להתחסן? מוסרית ודאי שכן, האם הרבנים יצטרפו לדיון גם כן?

חדשות כיפה שמואל גולדשטיין 08/07/20 08:54 טז בתמוז התשפ

קריאה לדיון הלכתי: האם ניתן לחייב אזרחים להתחסן?
חיסון, צילום: pixabay

בעולם הרבני קיימות דעות שונות לגבי חיסונים – האם מותר או אף חובה להתחסן בפני מחלות מסוכנות. רוב החיסונים הנעשים היום בישראל ניתנים לילדים, ובכך ההורים למעשה קובעים לילדיהם האם להתחסן או לא. מקרה יוצא מן הכלל הוא החיסון העונתי לשפעת. הסמכויות הרפואיות חולקות על יעילות חיסון זה, וזאת כנראה הסיבה שאזרחים רבים במדינה בוחרים שלא להתחסן (על אף ששפעת הורגת מאות אנשים בארץ כל שנה).

אם ירצה ה' יושלם בחודשים הקרובים, או לפחות בשנה הקרובה, החיסון נגד קורונה, ורבים ירצו להתחסן נגד נגיף זה. אבל אחוז מסויים באוכלוסיה לא יסכים לקבל חיסון. חלק יגידו שהם לא מאמינים ביעילותו, אחרים יציינו שהם (או ילדיהם) קטנים ולכן לא בקבוצות סיכון, וכמובן יהיו סרבני חיסון שסובלים מהדקירה הנדרשת. סביר להניח שגם עמדות הסמכויות ההלכתיות יהיו חלוקים בין המתירים, הממליצים והמתחייבים.

אבל השאלה של התחסנות נגד קורונה כוללת לפחות שני היבטים אשר מבדילים אותה מהדיון על חיסונים אחרים. ראשית נוצרה בחודשים האחרונים רושם מהמחקר העולמי בנושא שרבים מהחולים בקורונה לא מפתחים תסמינים, אך כן מסוגלים להדביק אחרים. בכך המתחסן הצעיר, ללא מחלות רקע ועם בריאות איתנה, מגן על אחרים יותר מאשר על עצמו, כשהוא מסכים לקבל את החיסון.

שנית, המגפה העולמית שאנו עדים עליה כרגע, כמובן פוגעת בבריאות הציבור והיחיד, אבל עוד יותר בכלכלה ובפרנסת היחיד. זאת אמנם בגלל החלטות שנעשו על ידי המנהיגים הפוליטיים ולא תוצאה ישירות מהמגיפה, אך אותן החלטות נובעות מהצורך לשמור על תפקוד מערכת הבריאות ולמנוע קריסתה – תרחיש אימה שיעלה לנו ביוקר בחיי בני אדם.

לאור נסיבות אלו, נדרש דיון חדש ומקיף על השאלה האם ניתן לחייב את אזרחי המדינה להתחסן, על אף הסכנות המזעריות הכרוכות בחיסון. סרבני חיסון מאפשרים למגפה להמשיך להשתולל (או לפחות לא עושים את שלהם על מנת לבלום אותה), ובכך הם למעשה מסכנים את חייהם של אזרחים אחרים וגם פוגעים בפרנסת היחיד וכלכלת הכלל.

אין ספק שמבחינה מוסרית נכון להתחסן, גם אם חיסון עתידי רק יציע 50% יעילות. ומבחינה הלכתית?

שמואל גולדשטיין הוא סטודנט לתואר שלישי בפיסיקה באוניברסיטה העברית
 

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן