מבצע בית וגן

ראיון "הלוחמים חדורי מוטיבציה, מוכנים לפעם הבאה": מ"פ בסיירת חרוב מסכם את המבצע בג'נין

מבצע "בית וגן" הסתיים לפני כשבוע וחצי, והחיילים הרבים שהשתתפו בו חזרו לשגרת הבט"ש בה עסקו קודם ללחימה | בשיחה עם "חדשות כיפה", מספר סרן אנטון טרופנוב על ההפתעה מכמות המחבלים הנמוכה, ועל הזמן הקצר בתוך ג'נין: "הלוחמים פעלו בחכמה ובמקצועיות"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 14/07/23 13:20 כה בתמוז התשפג

"הלוחמים חדורי מוטיבציה, מוכנים לפעם הבאה": מ"פ בסיירת חרוב מסכם את המבצע בג'נין
לוחמי חרוב במבצע "בית וגן" | , צילום: דובר צה"ל

מבצע "בית וגן" במחנה הפליטים ג'נין הסתיים לפני כשבוע וחצי, וכאלף הלוחמים שהשתתפו בלחימה שבו ליחידותיהם וחזרו לעסוק בביטחון השוטף בגזרות השונות. תפסנו לשיחה קצרה את סרן אנטון טרופנוב, מפקד פלוגה מסיירת חרוב של חטיבת כפיר.

"כבר חזרנו לתפוס שוב את הקו"

אנטון וחייליו היו במוצב מכבים לפני תחילת המבצע בג'נין, וברגע שהם החלו בהכנות לקראתו, החליפו אותם לוחמי שריון. "היינו פה בקו, ביום חמישי לפני שבועיים ירדנו מהמשימות שלנו, הגענו לבא"ח, סגרנו שם שבת, התאמנו וביום ראשון יצאנו למבצע. ביום שלישי סיימנו וביום רביעי שעבר בשעות הערב כבר חזרנו לתפוס שוב את הקו".

מתי קיבלתם את המידע על מבצע "בית וגן"?

"פחות או יותר לפני חודש, אז התחלנו להתכונן ולהתאמן. בהמשך ירדה ההתראה למבצע, חזרנו לשגרה עד שהפעילו אותנו בחזרה כשהבינו שהמבצע באמת יוצא לפועל".

בחודשים האחרונים דיברו איתכם על מבצע אפשרי או שזו הייתה הפעם הראשונה?

"זאת הייתה הפעם הראשונה, לא יודע מה התנהל בדרגים הגבוהים".

לוחמי סיירת חרוב בג

לוחמי סיירת חרוב בג'נין | צילום: דובר צה"ל

"הלוחמים פעלו בחוכמה, בעצמאות ובמקצועיות"

הופתעתם ממה שראיתם בג'נין?

"הופתענו, כן. ציפינו למשהו קצת יותר נרחב מבחינת אויב, הכמות של המחבלים שהיתה פחותה, ציפינו ליותר. אני חושב שעמדנו במשימה בסופו של דבר, סיכלנו תשתיות טרור, הפעלנו הרבה מערכות טרור. לדעתי הושגה המטרה של להרחיב את הפעולה הרגילה בתוך ג'נין". נציין כי במבצע נהרגו בין 12 חמושים (לפי משרד הבריאות הפלשתיני) ל-18 מחבלים לפי נתוני צה"ל, כאשר כלל ההרוגים היו מחבלים שהשתתפו בלחימה.

מה עשיתם ב-48 השעות של המבצע?

"המשימה שלנו היתה להוות עתודה עוצמתית וכחלק מזה הפעילו אותנו בכל מיני משימות – מעצרי מבוקשים, פתיחת צירים ממטענים, והיה גם פינוי פצועים ועוד. בזמן הקצר בתוך ג'נין הלוחמים עשו עבודה מצוינת והגיעו להישגים מרשימים. הם פעלו בחוכמה, בעצמאות ובמקצועיות".

מה עם המוטיבציה של הלוחמים?

"בזכות המבצע המוטיבציה עלתה. הלוחמים מרגישים שהם לקחו חלק ממשהו גדול. הסיירת תפסה קו בג'נין לפני ארבעה חודשים והלוחמים מכירים טוב מאוד את אופן הפעולה שם, אבל להשתתף במבצע גדול זה באמת מעלה את המוטיבציה. הם ציפו למבצע הזה, היו חדורי מוטיבציה".

איך מחזירים את החיילים בצורה טובה למשימות הביטחון השוטף?

"קודם כל הרבה שיחות. אחרי שיצאנו משם, יום למחרת עשו לנו יום כיף עם בריכה ועל האש, היתה גם שיחה של מפקד היחידה. גם אנחנו, המפקדים בתוך הפלגות והצוות דיברנו על המבצע ועל איך חוזרים לשגרה, איך מתאפסים ומורידים דופק".

מוכנים לפעם הבאה?

"תמיד".

הרמטכ"ל הצטרף ללוחמים בג'נין | צילום: דובר צה"ל