קיצור שירות לעורפיים, 6,000 ש"ח ללוחמים: תכנית הגיוס החדשה של צה"ל

שר הביטחון גלנט מקדם תכנית גיוס חדשה בצה"ל עם שינויים מרחיקי לכת: הצבא יוכל לשחרר חיילים עורפיים מוקדם יותר, ולצד זאת יתוגמלו לוחמים וחיילים בעלי תפקידים משמעותיים שהוכשרו זמן רב יותר | והפתרון לחרדים: הורדת גיל הפטור ל-23

חדשות כיפה חדשות כיפה 14/04/23 11:06 כג בניסן התשפג

קיצור שירות לעורפיים, 6,000 ש"ח ללוחמים: תכנית הגיוס החדשה של צה"ל
צילום: Nati Shohat/Flash9

תכנית שירות צבאי חדשה בצה"ל. בשנים האחרונות בונים בצה"ל תכנית שירות צבאי חדשה, והבוקר (שישי) מתפרסמים עיקריה על ידי העיתונאי יוסי יהושוע. עקרונותיה של התוכנית הזו נקבעו כבר בתקופת הרמטכ"ל הקודם, אביב כוכבי, יחד עם ראש אכ"א האלוף יניב עשור, שעבד עליה עם הרמט"כל הרצי הלוי, בתפקידו הקודם כסגן הרמטכ"ל. התכנית דורשת אישור של הדרג המדיני.

קיצור שירות לעורפיים, 6,000 ש"ח ללוחמים

לפי התכנית, יוגדל השכר ללוחמים ולמבצעים שירות משמעותי, ובמקביל חיילי מנהלה וחיילים עורפיים יוכלו להשתחרר מוקדם יותר. עלות התוכנית היא מיליארדי שקלים, ולצדה מקדמים במפלגות החרדיות חוק שיאפשר פטור מגיוס לתלמידי ישיבות.

מתגייסים בבקו"ם. אילוסטרציה. למצולמים אין קשר לכתבה

מתגייסים בבקו"ם. אילוסטרציה | צילום: אבי דישי, פלאש 90

שכרם והטבותיהם של הלוחמים ישודרגו, כאשר בסוף התהליך הכוונה היא להכפיל את שכרם ולהתייצב על מדרגה של עד 6,000 שקלים ללוחם בחודשי השירות האחרונים. המטרה בפעולה זו היא להגדיל את המוטיביציה לשירות ולתגמל בהתאם את המשרתים, שהוכשרו לאורך זמן רב יותר ומשרתים בתפקידים משמעותיים. לצד פעולה זו, אורך השירות של חיילים בתפקידי מנהלה ועורף יקוצר - במטרה לשחרר אותם מוקדם לשוק העבודה.

הפתרון לחרדים

נציין כי משך השירות לבנים יישאר שנתיים ושמונה חודשים ולבנות שנתיים, אך צה"ל יוכל לקצר את זמן השירות לחיילים פחות חיוניים לפי צרכיו. בתמורה להעברת התכנית החדשה, מוכן שר הביטחון להורדת גיל הפטור לחרדים מ-26 ל-23. מהלך כזה יוסיף עוד ידיים עובדות של חרדים לשוק העבודה. יחד עם החיילים שישוחררו מוקדם, אמורה המדינה להרוויח כאן הגדלה של התוצר לנפש.

הפגנת חרדים נגד גיוס | צילום: Olivier Fitoussi/FLASH90