מח"ט ג'נין בראיון: "ג'נין? חבורת ערסים שהשתן עלה לה לראש, צריך לתת להם מכה על האף"

מפקד חטיבת מנשה, אל"מ אריק מויאל, יורה בראיון מיוחד על כל הסערות הביטחוניות בגזרתו: "גם כשתהיה חומה, לא תהיה הגנה מוחלטת", "שטחי A הם מושג לא רלוונטי" ומכריז: "פועלים כאן מסביב לשעון, בלי מגבלות"

חדשות כיפה חדשות כיפה 13/04/22 08:05 יב בניסן התשפב

מח"ט ג'נין בראיון: "ג'נין? חבורת ערסים שהשתן עלה לה לראש, צריך לתת להם מכה על האף"
ג'נין. ארכיון, צילום: Nasser Ishtayeh/Flash90

לא עוצר באדום: מפקד חטיבת מנשה, ג'נין, אלוף-משנה אריק מויאל, שמגזרתו יצאו המחבלים שביצעו את שני הפיגועים האחרונים, בבני ברק ובתל אביב, מכריז בראיון לישראל היום כי "אנחנו פועלים כאן מסביב לשעון, בלי מגבלות. אנחנו לא מפחדים מאף אחד ונגיע לכל אחד שצריך. אבל גם לנו אין עניין להצית את השטח. חובתנו לחשוב גם על היום שאחרי".

"החלטנו לנקות את השטח"

בראיון מיוחד אומר מויאל כי בראשית פברואר הוחלט בצה"ל לשנות מגמה. עד אז לא בוצעה כמעט פעילות התקפית בתוך העיר ג'נין, בדגש על מחנה הפליטים שלה, בניסיון לאפשר למנגנוני הביטחון הפלשתיניים להחזיר לעצמם את השליטה בגזרה. היות שזה לא קרה, התחיל צה"ל ללחוץ על הגז.

"החלטנו לנקות את השטח כמה שיותר לפני רמדאן. ביצענו מאז יותר מ־150 מבצעי סיכול. מעצרים, מחסומי פתע, סריקות לאיתור אמל"ח, כניסות לכפרים ולמקומות שעד אז פחות הסתובבנו בהם, כולל במחנה הפליטים".

"בסופו של דבר, זאת חבורת ערסים שעלה לה השתן לראש, ואנחנו צריכים עכשיו לתת להם מכה על האף"

מחנה הפליטים ג'נין הפך שוב באחרונה לסמל ההתנגדות הפלשתינית. הוא היה כזה באינתיפאדה השנייה, ובחודשים האחרונים גברה בו האלימות על רקע אובדן השליטה של הרשות הפלשתינית והזרמה אינטנסיבית של אמל"ח וכסף מצד ארגוני הטרור, ובראשם הג'יהאד האסלאמי, שנחשב מסורתית לארגון החזק בצפון השומרון. "מחנה הפליטים יצר לעצמו נרטיב שהוא משהו אחר מכל יו"ש. שהוא עזה הקטנה. זה כמובן לא כך. בסופו של דבר, זאת חבורת ערסים שעלה לה השתן לראש, ואנחנו צריכים עכשיו לתת להם מכה על האף ולסיים עם זה".

מויאל דוחה את הביקורת על כך שצה"ל טעה כשנמנע מלפעול במחנה הפליטים במשך כמה חודשים. מויאל אומר כי: "אין יותר שטחי A. זה מושג לא רלוונטי. לפני חומת מגן לא פעלנו בתוך ג'נין. היום אין לי בעיה. אני פועל איפה שאני רוצה, איך שאני רוצה ומתי שאני רוצה. לעיתים בגלוי ולעתים מסוערב. אנחנו יכולים להרוג מבוקשים בכל שעה, אבל אין לנו אינטרס להרוג עשרות אנשים בכל מבצע ולהבעיר את כל השטח".

הוא הסביר כי "אנחנו מנסים לפעול בהיגיון ובשכל, ולהיות מדויקים ומקצועיים. גם בתקופה שבה לא פעלנו בגלוי במחנה הפליטים, עשינו פעולות אחרות, בדרכים אחרות. אבל היתה לזה סיבה: אנחנו כן רוצים שמנגנוני הביטחון הפלשתיניים יהיו שם, כדי שיהיה לנו פרטנר. יש לנו אינטרס שמנגנוני הביטחון הפלשתיניים ישלטו בשטח, כי נצטרך לעבוד איתם גם בעתיד".

הריאיון המלא יפורסם ביום שישי במוסף "ישראל השבוע" של "ישראל היום"