מגיב לראשונה: הרב הצבאי אייל קרים מתייחס לרפורמה במטבחי צה"ל

ראש אט"ל שוקד בשבועות האחרונים בשיתוף עם הרב הצבאי הראשי, על רפורמה במטבחי צה"ל. החיילים המקפידים על כשרות חוששים מבישול חלבי, והרב קרים מרגיע: "הרבנות הצבאית תוסיף לוודא שכל פתרון או יוזמה יעמדו בתו-תקן הכשרות"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 23/02/22 19:54 כב באדר א'

מגיב לראשונה: הרב הצבאי אייל קרים מתייחס לרפורמה במטבחי צה"ל
אילוסטרציה, צילום: Yaakov Naumi/Flash90

בצה"ל החלו לגבש בשבועות האחרונים מתווה שיאפשר בישול חלבי במטבחים הצבאיים. את הרפורמה מקדמים אלוף מישל ינקו, ראש אט"ל, והיא מתבצעת בשיתופו של הרב הצבאי הראשי, תא"ל הרב אייל קרים. הרבצ"ר הגיב הערב (ד') לראשנה לרפורמה, עליה אמר בחודש שעבר הרב אליקים לבנון, כי "תגרום לאיסורי כשרות חמורים".

1. בישול ואפייה חלבית

אתמול התקיים כנס של כתבים צבאיים בראשות ראש אט"ל ובו הוצגו תכניות לשידרוג המזון בצה"ל, בדגש על הקצה המבצעי. "כפי שכבר נכתב בעבר", כתב הקרב קרים, "הרבנות הצבאית שותפה לרצון לשדרוג המזון, תוך שמירה הדוקה על הכשרות. לעת עתה, טרם הגענו להסכמה בנושא מזון חלבי חם ב'טרקלינים'. לכן, בשלב זה יהיו בהם רק מאפי פרווה, וכן מוצרי חלב קרים ומעדני חלב, בדיוק כפי שהיה עד היום. אך פיצות, טוסטים, או בורקס חלבי אינם מאושרים בשלב זה", קבע הרב.

הדיונים בנושא נמשכים כל העת, ועל פי הנכתב "הרבנות הצבאית תוסיף לוודא שכל פתרון או יוזמה יעמדו בתו-תקן הכשרות".

2. חמץ בפסח

בשבוע הבא יתקיים דיון בבג"ץ בנוגע לעתירה המבקשת לשנות את הפקודה האוסרת הכנסת חמץ לצה"ל במהלך פסח. "תשובת המדינה שהוגשה השבוע", המשיך הרב וכתב, "אשר נכתבה לאחר עבודת מטה מעמיקה בצה"ל בתיאום מלא עם הרבנות הצבאית, ובמשרד המשפטים, קובעת כי אין אפשרות מעשית לשינוי הפקודה. הסיבות לכך קשורות בעיקר לחובה להבטיח מזון כשר בפסח ולמנוע זליגת חמץ למטבחים; ובד בבד שמירה על ערך הרעות ולכידות היחידה, ומניעת מצב שבו החמץ מוביל לחייץ ולפילוג בין חיילי צה''ל".

לסיום כתב הרב הצבאי הראשי, "הפרקליטות הצבאית פעלה בשיתוף פעולה הדוק ומבורך עם הרבנות הצבאית לאורך הדרך, ואנו מודים לה על כך. כפי שהיה מאז ומתמיד, לא מתבצעים ולא יתבצעו חיפושים פולשניים בתיק הפרטי או בכיסי הבגדים של חיילים הבאים בשערי מחנות צה"ל. אך עמדת צה"ל והמדינה היא שהפקודה כשלעצמה נדרשת להישאר במקומה".

"שמחים שצה"ל ממשיך להיות כשר בכל מובן שהוא"

בתנועת נאמני תורה ועבודה הגיבו לפרסום בנושא, ובירכו את צה"ל "על שיתופי הפעולה בין הרבנות הצבאית, אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה והפרקליטות הצבאית, בעבודות המטה לצורך וידוא מקסימלי של כשרות המזון בצה"ל וציביונו היהודי, תוך דאגה לרווחת החיילים ומענה מיטבי לתנאי השירות ומאמינים שהמשך עבודת מטה קשובה וסובלנית תניב פתרונות ראויים גם בסוגיית המטבחונים. אנו שמחים שצה"ל ממשיך להיות כשר בכל מובן שהוא, וזאת מבלי לבצע פעילות של פגיעה בצנעת הפרט כמו חיטוט מיותר בתיקים".

מפקד הגייס המטכ״לי לשעבר וחבר "הביטחוניסטים", אלוף (במיל׳) גרשון הכהן, מסר בתגובה כי צה״ל הינו מרחב ציבורי וסמל ממלכתי במדינה היהודית וכי "חג הפסח ושמירת איסור חמץ הם חלק מאדני היסוד למורשת מדינת ישראל".

עוד הוא אמר: "תשובת המדינה לבג״ץ בסוגיה זו הינה פגיעה ממדרגה ראשונה ברוח צה״ל כצבא העם. נכון כי בצה״ל משרתים לזה לצד זה חיילים לא יהודים והם ראויים לכבוד גדול, אך גם הם יודעים להעריך את ייחודו של צה״ל כצבא יהודי. החלטת זו, לא רק שפוגעת בחיילי צה״ל שומרי המסורת, אלא פוגעת בהזדהותו של עם ישראל בארץ ובתפוצות כצבא העם היהודי".

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן