הרב הצבאי הראשי: "אין כל מניעה שאישה תשמש כמשגיחת כשרות"

הרב קרים מסביר כי ההחלטה הצה"לית לגייס נשים לתפקיד משגיחות כשרות, למרות ההתנגדות מצד הרבנות הצבאית, הגיעה בשל אילוצי כוח אדם: "המקצוע איננו פופולארי"

חדשות כיפה חדשות כיפה 30/11/18 11:32 כב בכסלו התשעט

הרב הצבאי הראשי: "אין כל מניעה שאישה תשמש כמשגיחת כשרות"
חיילות דתיות. למצולמות אין קשר לכתבה, צילום: אור תורה סטון

הרב הצבאי הראשי אייל קרים, מסביר מדוע החליטו בצה"ל לפתוח לבנות את תפקיד משגיחות כשרות וטוען ההחלטה אינה התקבלה בהתערבות גורמים חיצוניים אלא על ידי הרבצ"ר הקודם, הרב רפי פרץ.

הרב קרים מסביר כי למרות שההחלטה התקבלה כבר לפני חמש שנים, אל לא יצאה אל הפועל כתוצאה מחוסר היענות: "על פי ההלכה, אין כל מניעה שאישה תשמש כמשגיחת כשרות. אין כל הבדל בין איש לאישה בנושא הנאמנות על הכשרות".  

הרב טוען כי בצה"ל קיים מחסור מתמשך במשגיחי כשרות: "המקצוע איננו פופולארי, וכמו כן על פי גדרי ההלכה הוא יכול להתבצע אך רק על ידי חיילים (וחיילות) שומרי מצוות. הליך "פסילת המקצוע" לחיילים שאינם עונים להגדרה זו מתבצע מדי פעם, וכאמור, קיים מחסור משמעותי בכוח אדם".

בשנים האחרונות ישנה בצה"ל מגמה הולכת ומתרחבת של אזרוח מטבחים, בעיקר במחנות העורפיים. מטבחים אלה מופעלים על ידי אזרחים, ומטבע הדברים מועסקות בהן גם עובדות מטבח רבות, ולעיתים הרוב הוא רוב נשי. הרב קרים גורס כי "מבחינת האווירה במטבח וגדרי הצניעות, קיים ערך גדול לשיבוץ משגיחות כשרות בנות, ולא משגיחים בנים, במטבחים מסוג זה", ומוסיף, "קראתי חלק מן הביקורות שהושמעו היום, והן מבוססות על תיאור המציאות המוכרת לנו במטבחים המופעלים צבאית מקצה לקצה, אך הן אינן תואמות את המציאות במטבחים המאוזרחים ודומיהם".