הרב לבנון על הרפורמה במטבחי צה"ל: "תגרום להכשלה של חיילים דתיים"

אלוף מישל ינקו ראש אט"ל, מקדם לאחרונה בשיתוף עם הרב הצבאי הראשי תא"ל הרב אייל קרים, רפורמה במטבחי צה"ל, לפיה צה"ל יאפשר בקרוב בישול חלבי במטבחיו | הרב לבנון כתב לתלמידיו: "לא תוכלו לאכול מזון שבושל במטבחים הצבאיים"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 24/01/22 22:37 כב בשבט התשפב

הרב לבנון על הרפורמה במטבחי צה"ל: "תגרום להכשלה של חיילים דתיים"
בישול בשרי מותר | , צילום: Michael Giladi/Flash90

בצה"ל מגבשים לאחרונה מתווה שיאפשר בישול חלבי במטבחים הצבאיים. את הרפורמה מקדמים אלוף מישל ינקו, ראש אט"ל, בשיתופו של הרב הצבאי הראשי תא"ל הרב אייל קרים. רב השומרון וראש ישיבת אלון מורה, הרב אליקים לבנון, מתייחס הערב (ב') למצב הבעייתי, אומר כי המצב החדש עלול להכשיל חיילים המקפידים על כשרות. 

באגרת אותה פרסם לתלמידיו, בוגרי הישיבה וחיילים בכלל, כתב הרב לבנון: "כמי שמכירים מקרוב את ההתנהלות במטבחים הצבאיים, יודעים אנו בוודאות, ששינוי זה אמור להעצים את בעיות הכשרות, ולגרום חלילה להכשלה של חיילים דתיים ומסורתיים בסדיר ובמילואים".

לכן, כתב הרב: "כל זמן שהבישול החלבי לא יכנס למטבחים, המשיכו לאכול את המזון המבושל בצה"ל. עם כניסת בישול חלבי למטבחים, לא תוכלו לאכול מזון מבושל במטבחים הצבאיים. חיילינו, בשירות סדיר או בשירות מילואים נקראים לדרוש לקבל מנות מהדרין, מנות קרב או מזון שאינו מבושל".

הרב אביעד גדות: "הרפורמה הזו תגרום לאיסורי כשרות חמורים"

לאחר הפרסום הראשוני של העיתונאי יהונתן גוטליב, שוחחנו עם הרב אביעד גדות, לשעבר רב מחנה דותן, בה"ד 8 ובהל"ץ, שתקף בחריפות את המתווה: "בכל פעם שרוצים לקדם איזו רפורמה זה קורה על הראש של הרבנות. בפועל אין רב ראשי בצבא". הרב התייחס לקידומם של פרוייקטים אחרים בצבא: "תיקח לדוגמא את קידום הנשים בצבא, או להבדיל גיוס חרדים. כשהצבא רוצה הוא יודע להשקיע, ראית לאחרונה קמפיין לגיוס משגיחי כשרות?".

לדבריו, "הרפורמה הזו תגרום לאיסורי כשרות חמורים. מצד אחד רוצים להרחיב את פעילות המשגיחים, ומצד שני לא משפים אותם בשטח". הרב סיפר כי במסגרת שירותו הצבאי כרב שאל אותו מפקד הבסיס מדוע לא ניתן לאכול פיצה בארוחת הערב. הרב השיב לו כי הוא צריך לעניין הזה עוד חמישה חיילים שייסיעו להשגחה במטבח, מה שהוריד את המפקד מהעניין מהר מאוד.

"אנחנו צריכים רב צבאי ראשי שיעמוד איתן כנגד השינויים להם דוחפים גורמים מסויימים. הייתה לנו גם הפרשייה של הקבורה הצבאית, ועוד רפורמות שמכניסים. הרבנות צריכה להתעורר", חתם הרב.

תגובת דובר צה"ל: "צה''ל בוחן שינויים על מנת לשפר את מענה המזון לכלל משרתיו, ביניהם גם מיסוד יכולת הבישול החלבי ביחידות השונות. בשלב זה טרם התקבלה החלטה על תחום הבישול החלבי בצה"ל. נדגיש כי שינויים יאושרו בהתאם לעמידה בכלל נהלי הכשרות וייבחנו על פי ההגדרות והדרישות שתקבע הרבנות הצבאית, המהווה סמכות בלעדית בנושא כשרות המזון בצה"ל"