חוק הקורונה יובא היום לדיון בוועדת השרים לחקיקה

השרים יצביעו היום על גרסה מרוככת של הצעת החוק שגובשה בסיכום עם נציגי הליכוד וכחול לבן. הגרסה המרוככת נוסחה לאחר שהתקבלו הערות מהציבור ובעקבות טענות על פגיעה אפשרית בזכויות האזרח והגבלת חופש הביטוי וההפגנה

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 07/06/20 07:41 טו בסיון התשפ

חוק הקורונה יובא היום לדיון בוועדת השרים לחקיקה
ראש הממשלה, צילום: Alex Kolomoisky

משרד ראש הממשלה גיבש יחד עם משרדי הבריאות, האוצר, המשפטים וגורמים נוספים את הצעת החוק הממשלתית והיא תוגש היום (ראשון) לאישור הממשלה. עד לאישור הבוקר, עברה הצעת חוק הקורונה ביקורת ציבורית והיו עליה דיונים רבים. ייתכן שהצעת החוק תעבור לאחר אישורה את מבחן בג"ץ כאשר חלק מהטענות עסקו בפגיעה בזכויות האזרח, ובין השאר בחופש הביטוי וההפגנה. בין הסעיפים שעברו תיקון ניתן למצוא את השמירה על זכות ההפגנה, תיחום תקופת החירום לכחודש ימים ועוד.

בסביבת היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלביט, הדגישו כי הצעת החוק הופצה כבר ב-28.5 על ידי משרד ראש הממשלה להערות הציבור. המועד הוארך עד ל-4.6 בשל פניות רבות, 20,000 במספר, שהתקבלו בנושא. תקנות שעת חירום הראשונות שהותקנו צפויות לפקוע כבר בשבוע הבא, ומכאן הדחיפות לאישור הצעת החוק בכנסת. 

החוק המרוכך מעגן למעשה את התקנות לשעת חירום כהוראת שעה למשך עשרה חודשים. בתקופה זו תוכל הממשלה להכריז על הגבלות כמו הטלת סגר, כפיית בידוד ביתי, הסדרת סמכויות המשטרה בפיזור התקהלויות (מאסר וקנס), הסדרת כללי התנהגות במרחב הציבורי לעסקים (חנויות, קניונים, מסעדות) והסדרת ריחוק חברתי לשני מטרים. הצעת החוק קובעת שהממשלה תוכל לאשר תקנות לשעת חירום מבלי לקבל אישור מהכנסת.

בין הסעיפים המרכזיים בחוק: שוטר לא יורשה להיכנס לביתו של אדם ללא צו, הכרזה על מצב חירום תהיה תקפה לחודש ימים והכנסת תהיה רשאית לבטל את ההכרזה על מצב חירום בכל עת למשך חודש. תקנות מכוח החוק יהיו חייבות לקבל את אישור הכנסת תוך שבוע, הכרזה על יישוב או שכונה כאזור מוגבל תהיה תקפה לשבוע אלא אם ועדה של הכנסת תאשר להאריך אותן. הסמכות לחייב בני אדם להיכנס לבידוד בבתיהם או במלוניות וכן האפשרות לסגור מקומות שיפרו את הנחיות הקורונה. הממשלה תחויב בהתחשבות מיוחדת באנשים עם צרכים מיוחדים.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן