יו"ר הסוכנות יצחק (בוז'י) הרצוג: "יהודים עדיין נעים בפחד ברחובות הערים"

טקס יום הזיכרון ברחבת הסוכנות היהודית נערך בסימן הצדעה לחיילים הבודדים שעלו ארצה בגפם ונפלו על משמרתם. יו״ר הסוכנות היהודית יצחק הרצוג והחייל הבודד, אורי חמו, שנפצע בפיגוע הדריסה בירושלים, הניחו זר לזכר הנופלים במערכות ישראל ובפעולות איבה בארץ ובעולם

חדשות כיפה חדשות כיפה 28/04/20 10:25 ד באייר התשפ

יו"ר הסוכנות יצחק (בוז'י) הרצוג: "יהודים עדיין נעים בפחד ברחובות הערים"
יצחק הרצוג, צילום: שלומי כהן

טקס יום הזיכרון הממלכתי לזכר הנופלים במערכות ישראל ובפעולות האיבה, ולזכרם של היהודים שנרצחו בפעולות טרור ובאירועי אנטישמיות בעולם נערך הבוקר (שלישי, 28 באפריל) ברחבת המוסדות הלאומיים בירושלים. בהתאם להנחיות משרד הבריאות נערך השנה הטקס ללא קהל אך שודר בפייסבוק לייב של הסוכנות היהודית גם בישראל וגם לקהילות היהודיות ברחבי תבל.

הטקס עמד השנה בסימן הצדעה לחיילים בודדים שעלו בגפם ארצה על מנת להתגייס לצה"ל ונפלו על משמרתם. יו"ר הסוכנות היהודית, יצחק הרצוג, וחייל גולני, אורי חמו, שעלה מארה"ב ונפצע בפיגוע הדריסה בירושלים, הדליקו משואה והניחו זר לזכרם של הנופלים מקרב החיילים הבודדים, לזכרם של הנופלים במערכות ישראל ובפעולות האיבה בארץ, ולזכרם של היהודים שנרצחו בפעולות טרור ובאירועי אנטישמיות בעולם. על פי נתוני הסוכנות היהודית מאז קום המדינה נרצחו כ 200 יהודים באירועים אנטישמיים ובפיגועי טרור בכל רחבי העולם. שמותיהם של הקורבנות היו חקוקים על קיר הנצחה שהוצב במרכזו של הטקס.

יו״ר הסוכנות היהודית יצחק הרצוג: ״כיו"ר הסוכנות היהודית ובשם יהודי התפוצות ברחבי העולם, אני מרכין היום ראש בגאווה וביגון עמוק על גבורתם ומסירת נפשם של בנינו במלחמות ישראל. ביניהם גם עולים חדשים וחיילים בודדים, שעלו לישראל לבד, ללא אבא ואמא ונפלו על הגנת המולדת האהובה שלנו. במלחמת יום העצמאות נלחמו כתף אל כתף העולים החדשים, שחלקם הגיע היישר ממשרפות אושוויץ, לצד בני הארץ ועד היום הזה האחווה, הרעות, המסירות וההקרבה לא הסתיימה".

"אנו זוכרים היום גם את הנופלים בפעולות איבה וטרור בארץ ובתפוצות. לצערי חווינו השנה אירועי אנטישמיות ושנאת יהודים קשים ביותר ברחבי העולם. האנטישמיות מרימה ראש כמעט בכל מדינה ובכל קהילה", אמר הרצוג.

לדבריו, "אין זו תקופה רגילה וחשכת עננים נראית מכל עבר. יהודים עדיין נעים בפחד ברחובות הערים ובעת האחרונה ראינו מעשי תוקפנות קשים כנגד יהודים. מאז התפרצה מגיפת וירוס הקורונה ברחבי העולם, אנו עדים לתופעות אנטישמיות חמורות שמזכירות לנו ימים אפלים. עלילות דם המאשימות את היהודים בהפצת המגיפה. אנחנו נעמוד איתן ביחד אל מול כל אותן התקפות, כפי שעמדנו אל מול כל ההתקפות על עמנו לכל אורך הדורות."

בתמונה יו"ר הסוכנות היהודית, יצחק הרצוג והחייל הבודד אורי חמו

בתמונה יו"ר הסוכנות היהודית, יצחק הרצוג והחייל הבודד אורי חמוצילום: דוברות הסוכנות

החייל אורי חמו אמר: "רבים לפני שילמו את המחיר הכבד ביותר בחייהם - לזכרם אנו נמצאים כאן היום, חיילים וחיילות שלא זכו להתבגר, שלא זכו להקים בית ומשפחה, שמסרו את נפשם למען המולדת והדורות הבאים. ביום הזה ובכל יום מימות השנה אנו מתבקשים לזכור את כל החיילות והחיילים שנפלו בעת משמרתם, ואת נפגעי האיבה בארץ ובתפוצות שחייהם נקטלו בטרם עת״.

אורי חמו נולד בסן דייגו שבארה"ב, ועלה ארצה בגרעין צבר על מנת להתגייס לצה"ל. לגאוות משפחתו הוא בחר בשירות קרבי והתגייס לגולני. בתאריך 6 בפברואר 2020 הוא צעד יחד עם חבריו לפלוגה מגולני בדרך לטקס השבעה ברחבת הכותל. סמוך למתחם התחנה הראשונה הגיח רכב נהוג על ידי מחבל ודרס את החיילים. 12 חיילים נפצעו בפיגוע, בהם אורי חמו.

תכנית "כנפיים" לחיילים בודדים של הסוכנות היהודית וקרן מיראז׳ בשיתוף עם קרן היסוד ותורמים נוספים, מלווה את אורי בדרכו לשיקום וחזרה לשירות, ותלווה אותו לאחר שחרורו בצעדיו הראשונים באזרחות.

עוד הניחו זר בטקס יו"ר ההסתדרות הציונית העולמית, אברהם דובדבני, יו"ר קרן היסוד, סם גרונדוורג, סגן יו"ר הקרן הקיימת לישראל, יאיר לוטשטיין, מנכ"לית הפדרציות היהודיות של צפון אמריקה בישראל וסגנית נשיא בכירה של הפדרציות, בקי כספי, ויו"ר ארגון העובדים, חנן מור.