"עלול להביא נזק יותר מאשר תועלת": הרב חיים נבון נגד השימוש ב'זום' בליל הסדר

אחרי הפסק של רבני הערים, המתיר שימוש מוגבל בתכנת 'זום' בליל הסדר, כך שמבוגרים, הנמצאים בקבוצת סיכון בשל הקורונה, יוכלו לחוות את ליל הסדר עם משפחתם מרחוק, הרב חיים נבון חולק, מסיבות טכניות ומהותיות

חדשות כיפה חדשות כיפה 25/03/20 08:12 כט באדר התשפ

"עלול להביא נזק יותר מאשר תועלת": הרב חיים נבון נגד השימוש ב'זום' בליל הסדר
סיפר יציאת מצרים מתוך אהבה וחיבור לילדים. שולחן ליל הסדר, צילום: פלאש 90. הדס פרוש

פסק ההלכה שהתפרסם אמש (ג'), עליו חתומים מספר רבני ערים, ולפיו ניתן להשתמש בליל הסדר - באמצעות הכנה לפני החג - בתכנת ה'זום', המאפשרת שיחת וידאו מרחוק, במטרה להקל על מבוגרים שלא יוכלו השנה לעשות את ליל הסדר עם משפחתם, בשל הקורונה, מעורר הדים רבים.

רבני ערים: בתנאים מסויימים ניתן להעביר את ליל הסדר בתוכנת ZOOM

הרב חיים נבון פרסם הבוקר בעמוד הפייסבוק תגובה לפסק, וכותב כי למעט במקרים פרטניים אין להתיר להשתמש בתכנה, וגם במקרים כאלה יש לעשות שאלת רב באופן אישי.

הרב נבון משבח בתחילת דבריו את הרבנים שחתמו על הפסק: "1. יישר כוחם של הרבנים הצדיקים, הדואגים לבני קהילתם הזקנים והבודדים, ומחפשים מענה למצוקותיהם, גם בליל הסדר הבא עלינו לטובה.

"2. לצד זאת, אני חושש שהיתר המתפרש ככללי וגורף לשדר את ליל הסדר בזוּם או בדרך מקבילה עלול להביא נזק יותר מאשר תועלת; אפילו לגבי עצם הבעיה שאותה הפסק הזה רוצה לפתור. יהודים שואבים נחמה ותקווה מליל הסדר בעיקר משום שהם חוגגים אותו כמו סבי-סביהם, ומקווים שבדיוק כך יחגגו אותו גם נכדי-נכדיהם. חידושים שיהפכו את ליל הסדר דומה יותר לליל חולין עלולים לפגוע בדיוק בעוצמת הרוח שכולנו מקווים לשאוב ממנו.

"3. ברור שיש יחידים שעבורם נחוצים היתרים כאלו. ברור גם שבדורנו אי אפשר להסתיר היתרים פרטניים כאלו - וגם לא צריך. די לומר שמי שסובל ממצוקה מיוחדת יכול להיוועץ ברבו, שוודאי ייקח בחשבון את מצבו המיוחד.

הרב חיים נבון

הרב חיים נבוןצילום: יונתן זינדל/פלאש 90

"4. ההיתר שהתפרסם הוגבל למקרה שמפעילים לפני החג את התוכנה, והמחשב פועל מעצמו במשך כל יום טוב, בלי מגע יד אדם. זה נראה לי קרוב לבלתי אפשרי מהבחינה הטכנית. אני לא הצלחתי להפעיל את זוּם בלי להתעסק במקשים ובמצלמה ובמיקרופון בכל כמה דקות. ייתכן שיש בין זקנינו גם האקרים מופלגים שזה קטן עליהם, אך עבור הרוב דומני שההיתר הזה בכל מקרה אינו כל כך רלוונטי, מהבחינה הטכנית הזו גרידא.

"5. נדמה לי שגם משרד הבריאות צריך להזדקק לסוגיה הזו. אני חושש שיש אנשים - למשל, אנשים המתמודדים עם דיכאון, בין אם הם זקנים ובין אם לאו - שעבורם גזירת הבידוד עלולה חלילה להביא לסכנת נפשות, וגם זוּם לא תמיד יפתור את הבעיה. אני מבין שמשרד הבריאות חושש לדבר על החריגים הללו, אולי בדיוק בגלל הפער בין היתרים יחידניים לבין מה שעלול להתפרש כהיתר גורף. ובכל זאת, נדמה לי שגם למשרד הבריאות ראוי ללכת בדרך יותר מאוזנת, ולהסביר האם יש גלמודים יחידים שצריכים להתייעץ עם רופאיהם, שמא עבורם הבידוד הוא סכנה גדולה יותר מאשר המפגש עם משפחתם. אולי אני טועה, וגם להם נחוץ בידוד ויהי מה ובכל מחיר; ואז גם את זה נחוץ להגיד. האוכלוסייה הזו צריכה לא רק התייחסות רבנית, אלא גם התייחסות רפואית רשמית.

"6. אשריהם ישראל, שאוהבים את חגיהם ואוהבים את סביהם ואוהבים את מסורתם. יהי רצון שבמהרה נחזור לחגוג את כל אלו יחדיו בפשטות ובשמחה; ויהי רצון שנזכור אז להודות לאלוקינו על השמחה והפשטות הללו, ונזכור עד כמה הן אינן מובנות מאליהן". מסיים הרב נבון את תגובתו.

גם הרב אברהם סתיו חלק אמש על הפסק וכתב כי "הקורונה היא לא תירוץ לחלל את החג".

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן