הנייה לא היה בסוד העניינים: פרטים חדשים על מתקפת ה-7 באוקטובר

תקיפה שתוכננה עוד מ"צוק איתן", אימונים סודיים בלי לדעת את "שעת האפס", וחמישה מבכירי חמאס שהיו היחידים שידעו מתי תתבצע התקיפה | פרטים חדשים על מתקפת הפתע של חמאס

חדשות כיפה חדשות כיפה 10/01/24 08:20 כט בטבת התשפד

הנייה לא היה בסוד העניינים: פרטים חדשים על מתקפת ה-7 באוקטובר
מחבלים משתלטים על טנק בגבול, צילום: Abed Rahim Khatib,Flash90

מתקפת הפתע על ישראל ב-7 באוקטובר, הכתה את המדינה בתדהמה. כעת מתברר כי במטרה למנוע מהמודיעין הישראלי לסכל את המתקפה, המחבלים שאומנו לתקיפה כלל לא ידעו מתי היא תתרחש, וכי רק חמישה מבכירי חמאס הם שהחליטו ערב קודם להפעיל את הכוחות, כך דיווחו אמש (ג') גורמים פלשתיניים לעיתון "א-שרק אל-אווסט".

חמישה שותפי סוד

ההכנות למתקפה החלו כבר ב-2014, טרם מבצע "צוק איתן", אך התוכנית הוקפאה עם פרוץ המבצע - ובשנת 2021 הוחלט להיערך לקראתה בשנית. המחבלים הוכשרו לאורך שנים, ואף עברו מבחנים מיוחדים שקבעו את יכולותיהם וכישורי הלחימה שלהם לצורך המתקפה. זמן קצר לאחר מכן הם הושבעו בפני מנהיגיהם, ונשבעו לא לחשוף סודות על אודות הכשרתם ותוכניות האימונים המיוחדות. הגורמים אישרו לעיתון כי גם רבים ממפקדי הזרוע הצבאית ברצועה לא היו מודעים לכל הפרטים.

מחבלי חמאס בפשיטה הרצחנית

מחבלי חמאס בפשיטה הרצחנית, צילום: shutterstock

בסופו של דבר, ההחלטה על ביצוע המתקפה ומועדה התקבלה על ידי חמישה אנשים: מנהיג חמאס ברצועה יחיא סינוואר, מנהיג הזרוע הצבאית מוחמד דף, אחד מעוזריו של דף - ואחיו של מנהיג חמאס - מוחמד סינוואר, חבר הלשכה המדינית של חמאס רווחי מושתהא ומפקד חטיבת המרכז בזרוע הצבאית של חמאס איימן נופל - שחוסל במלחמה.

הניה ואל עארורי לא ידעו

עוד דווח כי האחראים על תכנון המתקפה הודיעו מאוחר יותר למפקדי גדודי אל-קסאם על הציוד שהוכן ועל תוכנית התקיפה, אך לא על העיתוי שלה. לדבריהם, הודעה על ההכנות האחרונות התקבלה שלושה ימים טרם המתקפה, אז מפקדי הגדודים נפגשו עם מפקדי החטיבות המרחביות של ארגון הטרור. במהלך פגישות קיבל כל מפקד משימות ספציפיות, מבלי לציין את הזמן המדויק של התקיפה. מפקדי הגדודים מילאו את תפקידם בהכנת כוחותיהם שנבחרו למשימה, ואילו ראש מערך ירי הרקטות איימן סיאם, קיבל הנחיות מיוחדות להיערך לשיגור מאות טילים במקביל לתחילת המתקפה.

הגורמים הוסיפו כי בכירי ארגון הטרור, לרבות ראש הלשכה המדינית של חמאס איסמעיל הנייה וסגנו סאלח אל-עארורי, התבשרו על קיומה של תוכנית למתקפה חריגה, מבלי שנמסרו פרטים או עיתוי מדויקים, ונודע להם המועד שלה כמה שעות ספורות טרם החלה, כמו יתר המחבלים.

כפר עזה אחרי המתקפה

כפר עזה אחרי המתקפה, צילום: Edi Israel/Flash90

על פי הדיווח ביום שישי החליטו חמשת "שותפי הסוד" שהזמן המתאים ביותר למתקפה הוא שבת בבוקר. הם המתינו לחצות ונתנו פקודה להתכונן. בשלב זה המפקדים בשטח ומחבלי הנוחבה קיבלו הנחיות, והחלו את תנועתם עד עלות השחר.