ראיון "השאלה האמיתית האם לצה"ל יש אפשרות לוותר על נשים לוחמות? אני חושבת שלא"

האם יש מקום לנשים בתפקידי לוחמה אחרי סיפורי הגבורה מהשבעה לאוקטובר? ראש מכינת צהלי מסבירה מדוע אין באמת אופציה אחרת, ותומכת בתלמידותיה בכל בחירה: "את רואה את המוטיבציה של בנות להילחם ואני מתמלאת השתאות"

נועה שטרנברג נועה שטרנברג, חדשות כיפה 03/12/23 15:28 כ בכסלו התשפד

"השאלה האמיתית האם לצה"ל יש אפשרות לוותר על נשים לוחמות? אני חושבת שלא"
לוחמות בצה"ל. אילוסטרציה, צילום: פלאש 90. אבי סולטן

רבות סופר על גבורת הלוחמות בבוקר השבעה לאוקטובר. הדבר הקים לתחיה דיון ציבורי שמתקיים כבר שנים על האופן שבו ראוי לשלב נשים בתפקידי לוחמה בצה"ל. שוחחנו עם הרבנית מיכל נגן, ראש מכינת צה"לי, על מסקנותיה בעקבות המצב, כאחת שמכינה בנות לשירות משמעותי בצה"ל.

כאחת שבשטח, את רואה שינוי במקומות אליהם שואפות הדתיות להגיע בעקבות המלחמה בעקבות הכתבות שמשודרות על גבורת הלוחמות ב7 לאוקטובר?

"חלק מהלוחמות בוגרות שלנו, התופעה לא חדשה". אומרת הרבנית. "היא מקבלת דחיפה חזקה בתקופות של מלחמה. מבחינת מוטיבציה אנחנו מתארים לעצמנו שהיא תגדל, נראה את זה במחזור גיוס הקרוב, אבל זה בהחלט יותר בשיח".

עוד היא אומרת כי בתפקידיהן ביחידות המגדריות הלוחמות עושות עבודה מופלאה. "ביחידות המעורבות זה יותר מורכב הלכתית וגם שם יש דתיות. אנחנו מעודדים את הבנות לבחור אם להיכנס למצבים מורכבים ולקחת אחריות על החיים שלהן. אנחנו תומכים בהן מאוד בכל תפקיד בו יבחרו".

הרבנית מיכל נגן

הרבנית מיכל נגן , צילום: ללא

כשאני שואלת את הרבנית האם המלחמה שינתה משהו בתפיסת עולמה, היא משיבה בשלילה. "זה תהליך שקורה אצלי כבר הרבה שנים. את רואה את המוטיבציה של בנות לקחת על עצמן משימות קשות ואת מתמלאת השתאות. גם של בנים וגם של בנות דרך אגב. אנחנו צריכים לתמוך ולעזור בכל דרך". לדבריה, הצבא לא מספיק מעורב בהתאמה של המשימות לנשים. "אני חושבת שצה"ל לא לקח ברצינות את הלוחמות שלו. היו לנו פצועות באימונים. צה"ל צריך לקחת אחריות על העובדה שיש להם נשים במערך הלוחם ולבנות מערכה שתתאים להם".

כבר אין שאלה של בעד או נגד גיוס נשים לצה"ל

הרבנית המשיכה ואמרה כי שירות קרבי לנשים היום הוא לא שאלה של בעד ונגד: "אין מה להתעסק בשאלה של תמיכה בשירות קרבי כיון שהשאלה האמיתית היא האם לצה"ל יש אפשרות מבחינת כוח אדם לוותר על הנוכחות של נשים ביחידות האלה? אני חושבת שהתשובה היא לא".

"צריך לראות איך אנחנו מוודאים שיש ניצול מיטבי של כוח אדם בתוך צה"ל. איך צה"ל מוודא ששומעים את הקול של האישה גם בדרגות הגבוהות, שיהיו יותר נשים במטכ"ל. זה דבר שחייב לשים עליו דגש".

אורי מגידיש לצד משפחתה

אורי מגידיש לצד משפחתה, צילום: דובר צה"ל

חלק מהתצפיתניות במוצבי הגבול נפלו בשבי, כמו למשל החיילת אורי מגידיש ששוחררה במהלך פעילות צה"ל, ואני שואלת את הרבנית, במלא הזהירות המתבקשת, האם לא מדובר בסיכון גבוה מדי שיש לקחת בחשבון לצד שירות הנשים. "ברור שלא", היא אומרת. "זה לא צריך להוות שיקול בכלל, גם חיילים יכולים ליפול בשבי. יש לנו אויב שפל בצורה בלתי רגילה. רוב החיילות שנחטפו היו תצפיתניות בכלל".

הרבנית סיכמה את הנושא ואמרה: "אני שמחה שהתהליך קורה מלמטה ולא בהנחתת בג"ץ. שהמפקדים ידייקו איך עושים את זה נכון וישתמשו בתבונה בהון האנושי הכביר והאיכותי הזה, בנות שרק רוצות לתרום לעם שלהם".