"חטיבה אחת של תורה ויראת שמים": סופדים לרב אדלשטיין

אבל בעולם החרדי על מותו של הרב אדלשטיין: אישי ציבור רבים מספידים את גדול הדור שהלך לעולמו בגיל 100. נשיא המדינה "תפיסתו התורנית-יהודית, ראתה את העם ולא פחות מכך את האדם"

חדשות כיפה חדשות כיפה 30/05/23 10:29 י בסיון התשפג

"חטיבה אחת של תורה ויראת שמים": סופדים לרב אדלשטיין
הרב אדלשטיין, צילום: Aharon Krohn/Flash90

אבל בעולם החרדי: אישי ציבור רבים סופדים לגדול הדור החרדי, הרב גרשון אדלשטיין. הרב אדלשטיין בן ה- 100, פונה בערב חג השבועות לבית החולים מעייני הישועה לאחר שעבר אירוע לבבי, ובעקבות שינוי במדדים וקשיי נשימה. לאחר מספר ימי אשפוז, היום (ג') דווח על החמרה קשה במצבו של הרב, ולאחר פעולות החייאה נקבע מותו.

הנשיא: אובדן גדול לעולם הישיבות ולעם ישראל כולו

"יחד עם המוני בית ישראל בארץ ובעולם אני כואב את פטירתו של מרן ראש ישיבת פוניבז הגאון הרב גרשון אדלשטיין זצ"ל. הרב אדלשטיין היה מנהיג רוחני בעל שיעור קומה עצום שגדלותו בתורה וביראה השפיעה על דורנו ותשפיע לדורות קדימה. תפיסתו התורנית-יהודית שמצאה את ביטויה לא אחת בעקרונות החינוכיים שאותם הורה לרבים - ראתה את העם ולא פחות מכך את האדם. זה אובדן גדול לעולם הישיבות ולעם ישראל כולו. תנחומים למשפחתו, תלמידיו ומוקיריו. יהי זכרו ברוך"

הנשיא צילום: Yonatan Sindel/Flash90

יו"ר יהדות התורה יצחק גולדקנופף: "יחד עם כל בית ישראל, תלמידיו הרבים ומוקירי זכרו, אני מבכה מרה את הסתלקותו לגנזי מרומים של מרן הגאון הגדול רבי גרשון אדלשטיין זצוק"ל ראש ישיבת פוניבז' ונשיא מועצת גדולי התורה של 'דגל התורה'", עוד אמר השר, "הרב זצוק"ל היה חטיבה אחת של תורה ויראת שמים, לחם בעוז למען קודשי ישראל ושמירת השבת, שריד לדור דעה שזכה להעמיד רבבות תלמידים וקיבל כל אדם שחילה את פניו לעצה ולתבונה בסבר פנים יפות". 

ממפלגת יהדות התורה נמסר: "יחד עם כל בית ישראל אנו מבכים מרה את פטירתו של גדול הדור מרן רשכבה"ג הגאון הגדול ר' גרשון אדלשטיין זצוק"ל, אשר הנהיג את עם ישראל במשך שנים רבות והיווה לנו מורה דרך בכל הנושאים העומדים על הפרק. גדולה האבידה ואין לה תמורה מי יתן לנו תמורתו". 

"תפילותיו וברכותיו היו נתונות תמיד לטובת כלל הציבור הרחב"

יו"ר ש"ס אריה דרעי הגיב: "נצחו אראלים את המצוקים ונשבה ארון האלוקים. בלב מוכה הלם ויגון נסתלק מאיתנו שריד לדור דעה, ראש הישיבה הגאון הגדול רבי גרשון אדלשטיין זצוק"ל. אוי לה  לספינה שאבד קברניטה. ברוך דיין האמת". 

שרת התחבורה והבטיחות בדרכים מירי רגב, פרסמה גם היא דברי ניחומים כשאמרה "קיבלתי בכאב עמוק את הידיעה על פטירתו של מרן הגאון רבי גרשון אדלשטיין - מענקי המנהיגות היהודית בדורנו. מנהיגותו, תפילותיו וברכותיו של הרב היו נתונות תמיד לטובת כלל הציבור הרחב. גישתו ועצותיו בנושאים שעמדו על סדר היום הלאומי, היו תמיד נטועות באהבת ואחדות ישראל", עוד אמרה השרה, "אני מבקשת, להשתתף בצערם הכבד של רבים בעם היהודי בישראל ובתפוצות, שאבלים היום על לכתו. שר וגדול נפל בישראל. יהי זכרו ברוך". 

תּוֹרָה תּוֹרָה חִגְרִי שַׂק וְהִתְפַּלְּשִׁי בֲַּעפָרִים

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, סיפר כי הרב היה "איש ספר ואוהב ישראל, היה שקוע כל כולו בתורה ועבודת השם ואהבת ישראל עצומה. תנחומים למשפחתו היקרה ולרבבות תלמידיו ההולכים בדרכו, אותם חינך לאהבת השם ואהבת האדם".

יו"ר הציונות הדתית, שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ספד: "‏תּוֹרָה תּוֹרָה חִגְרִי שַׂק וְהִתְפַּלְּשִׁי בֲַּעפָרִים אֵבֶל יָחִיד עֲשִׂי לָךְ מִסְפַּד תַּמְרוּרִים. ‏אני כואב יחד עם כל בית ישראל  את הסתלקותו של הרב גרשון אדלשטיין זצ"ל, מנהיג גדול, תלמיד חכם וגאון בתורה. ‏אוי לו לדור שאבדו קברניטיו".

מפכ"ל המשטרה רב ניצב יעקב שבתאי: "קיבלתי בצער את דבר הסתלקותו של הגאון הרב גרשון אדלשטיין זכר צדיק לברכה נשיא מועצת גדולי התורה. הרב היה סמל ודוגמה בלימוד תורה ובעמל עד יומו האחרון, זה חסרון עצום וצער גדול לי באופן אישי ולעם ישראל בכלל. ביקרתי אותו בביתו, וקיבלתי מחכמתו הגדולה ומעצותיו. תנחומיי למשפחתו, לתלמידיו הרבים, לנציגי הציבור שתחת הנהגתו ולכל מוקיריו". גם השרים יצחק וסרלאוף ומאיר פורוש, וכן חבר הכנסת משה סלומון הספידו את הרב אדלשטיין.

הרב אדלשטיין בפגישה עם מפכ"ל המשטרה

הרב אדלשטיין בפגישה עם מפכ"ל המשטרה צילום: דוברות משטרה

הרבנים הראשים הספידו את הרב אדלשטיין: "היה תל תלפיות שעיני כולם מייחלות למוצא פיו הטהור"

הרב הראשי לישראל הרב דוד לאו ספד  לרב אדלשטיין כשאמר "יחד עם כל בית ישראל בארץ ובתפוצות, אנו אבלים ומבכים מרה על הסתלקותו הבוקר, של רבן של ישראל מרן ראש הישיבה רבינו הגאון רבי גרשון אדלשטיין זצוק"ל אשר הנהיג את עם ישראל ביד רמה ממרום גילו, והיה תל תלפיות שעיני כולם מייחלות למוצא פיו הטהור". הרב הוסיף ותיאר כיצד זכה לקרבתו מתקופת לימודיו בישיבת פוניבז' ועד לאחרונה ממש בהכוונה ובעצה נבונה בכל ענייני הדת. הרב סיים בקריאה, "נשבה ארון האלוקים, וכל בית ישראל יבכו את השריפה אשר שרף ה'".

הרב הראשי לישראל הרב יצחק יוסף ספד אף הוא כשאמר: "יחד עם כל בית ישראל אבלים ומצטערים על סילוקו של צדיק, מרן ראש ישיבת פוניבז׳ הגאון הגדול ירחמיאל גרשון אדלשטיין זצוק"ל נשיא ועד הישיבות  ומועצת גדולי התורה שהנהיג את הדור בשנים האחרונות, והדריך את שלוחי דרבנן בהשקפת הנכונה, זכה להעמיד תלמידים לאלפים ורבבות, והכל מתוך ענוה מיוחדת, ושקיעות בתורה עשרות שנים. הרב סיפר כיצד זכה להתייעץ עם הרב אדלשטין מספר פעמים, בעניני הרבנות והשעה וזכה לברכותיו. הוא סיים בתפילה, "יהי רצון שיעמוד בתפלה לפני כסא הכבוד שיאמר די לצרותינו, ובלע המות לנצח, ומחה ה' אלוקים דמעה מעל כל פנים, ונזכה לתחיית המתים במהרה. אמן".

"פער פער גדול בהנהגת התורה"

ארגון רבני תורת הארץ הטובה הספיד את הרב אדלשטיין זצ"ל: "גלה כבוד מישראל עם עלייתו למרום של גאון התורה הרב ירחמיאל גרשון אדלשטיין זצוק"ל. נפער פער גדול בהנהגת התורה של רבים מישראל. כולנו תפילה לריבון העולם,  שיגדור את פרצת ישראל  ומעלייתו של הצדיק תזרח  תורה מחודשת לכלל יראי ד' ולכל ישראל".