הרמטכ"ל הלוי: "נניח את ענייני השעה מחוץ לבתי העלמין"

הרמטכ"ל, רב אלוף הרצי הלוי, התייחס בנאומו בטקס יום הזיכרון המרכזי ברחבת הכותל למחלוקת בחברה הישראלית: "מייחל שביום הזה נהיה נאמנים למורשתנו ונתמסר אך ורק להתייחדות עם זיכרון הנופלים ועם כאבנו על לכתם מעל לכל זמן, ומעבר לכל מחלוקת"

חדשות כיפה חדשות כיפה 24/04/23 21:25 ג באייר התשפג

הרמטכ"ל הלוי: "נניח את ענייני השעה מחוץ לבתי העלמין"
צילום: צילום מסך משרד הביטחון

מתייחדים עם הנופלים: הטקס המרכזי לכבוד ערב יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות האיבה נפתח הערב (ב') ברחבת הכותל בירושלים. הטקס מתקיים במעמד נשיא המדינה, יצחק הרצוג והרמטכ"ל רב אלוף הרצי הלוי, המשפחות השכולות ונכבדים נוספים.

מייחל שנהיה נאמנים למורשתנו ונתמסר להתייחדות עם זיכרון הנופלים"

הרמטכ"ל הלוי התייחס בנאומו למחלוקת בחברה הישראלית. "אני מייחל, כי ביום הזה, שהוא מעל לכל זמן, נהיה נאמנים למורשתנו ונתמסר אך ורק להתייחדות עם זיכרון הנופלים ועם כאבנו על לכתם. מעל לכל זמן, ומעבר לכל מחלוקת. המחלוקת היא, אולי, המתנה היפה ביותר שהעניק העם היהודי לאנושות. עם ישראל נושא את הלל ושמאי כאלפיים שנה. בגמרא מסופר, כי על אף שנחלקו בית שמאי ובית הלל, הם לא נמנעו מנישואין אלה עם אלה. ללמדך, שחיבה ורעות נוהגים זה בזה לקיים מה שנאמר: 'והאמת והשלום אהבו'.

צילום: Erik Marmor/Flash90

"נניח מחר את ענייני השעה מחוץ לבתי העלמין"

הלוי קרא להשאיר את המחלוקת מחוץ לבתי העלמין. "בנתיבי השכול והכאב, אני פוגש משפחות מכל חלקי החברה ומכל קשת הדעות והאמונות; בכל מפגש מצאתי תמיד מכנה משותף. מתוך אחריותנו להגן על זכר הנופלים, נניח מחר את ענייני השעה מחוץ לבתי העלמין. נאפשר למשפחות, למפקדים ולחיילים להתאחד בשבועתם הקדושה ולכבד את זכר הנופלים".

צילום: Erik Marmor/Flash90

בסיום דבריו, הבטיח הלוי כי הוא מתחייב לשמור על שלומם של חיילי צה"ל ולהשיב את השבויים והנעדרים. "שלושים ושש שנים חלפו מאז נכנסתי בפעם הראשונה לביתה של משפחה שכולה. רק ימים ספורים עברו, מאז ביקרתי בבתיהן של משפחות הנופלים באירועים האחרונים. כמפקד הצבא, חובתי להגן על מדינת ישראל ולעשות כל שניתן כדי להבטיח את שלומם של חיילי צה"ל בקרב, באימונים ובחיי היומיום בבסיסים. כמפקדי צה"ל לפני, אני מתחייב כי נמשיך לטפל בפצועים ובנפגעים, ולעשות כל מאמץ להשיב את השבויים והנעדרים לארצם ולמשפחותיהם".