הרפורמה המשפטית הרצוג מבהיר: "לא אתן לפגוע בערכי מגילת העצמאות"

הנשיא פרסם התייחסות ראשונה לרפורמה במערכת המשפט שהממשלה החדשה מבקשת לקדם והבהיר, "אני ער לקולות הנשמעים מכאן ומכאן, ולכל הכאבים, הדאגות והחרדות"

שמחה ברנס שמחה ברנס, חדשות כיפה 10/01/23 18:40 יז בטבת התשפג

הרצוג מבהיר: "לא אתן לפגוע בערכי מגילת העצמאות"
הנשיא הרצוג, צילום: Tomer Neuberg/Flash90

שר המשפטים יריב לוין פרסם בשבוע שעבר את הרפורמה שלו במערכת המשפט, ונשיא המדינה יצחק הרצוג פרסם הערב (ג') התייחסות ראשונה לנושא, שעורר סערה והתנגדות רבה בקרב האופוזיציה. "ערכי מגילת העצמאות הם המצפן של מדינתנו - לא אתן לפגוע בהם", הבהיר הרצוג והוסיף כי מדובר בתקופה רגישה ונפיצה בציבוריות הישראלית. "אני ער לקולות הנשמעים מכאן ומכאן, ולכל הכאבים, הדאגות והחרדות. זה לא נעלם מעיני ומעסיק אותי ללא הפסקה".

הנשיא אמר כי "בימים האחרונים אני פועל ומקיים שיחות עם גורמים רבים ועושה הכל במטרה להביא לקיומו של דו שיח מכובד ומכבד, בתקווה להגיע להבנות רחבות ככל שניתן. אני פונה אליכם נבחרי הציבור ואזרחי ישראל מכל הקשת הציבורית והפוליטית – גלו איפוק ואחריות. עלינו להרגיע את הרוחות ולהוריד את הלהבות. אין לנו ארץ אחרת". 

לוין

לוין צילום: Yonatan Sindel/Flash90

הרפורמה כאמור, עוררה את זעמה וחששה של האופוזיציה. יו"ר כחול לבן, בני גנץ, אמר כי אם התוכנית אכן תעבור, היא תשנה את שיטת המשטר בישראל. "אם במדינת ישראל תהיה פסקת התגברות ברוב של 61, אם יועמ"שים יסורו למרותם של פוליטיקאים ולא למרותו של החוק, אם שופטים יבחרו על ידי רוב קואליציוני פוליטי ויהיו תלויים בו ואם סמכותו של בית המשפט העליון לפסול התנהלות בלתי סבירה באופן קיצוני תבוטל – 'המבצר אכן יפול'. הקו האדום יחצה וישראל תהפוך לדמוקרטיה חלולה".

ארבעת הנושאים שיתוקנו בשלב הראשון של הרפורמה:

  • שינוי שיטת בחירת השופטים - ייצוג שווה לשלוש רשויות השלטון בוועדה לבחירת שופטים.
  • הסדרת פסילת חוקים ופסקת ההתגברות -  בית המשפט יפעל מכוח חוקי היסוד ולא יימצא מעליהם. תתאפשר פסילת חוקים בבית המשפט העליון, בהרכב מלא וברוב מיוחד. 
  •  ביטול עילת הסבירות - החזרת יכולת ההחלטה לממשלה הנבחרת.
  • היועצים המשפטיים היועצים המשפטיים, כשמם כן הם יהיו יועצים ולא מחליטים.