הרפורמה במערכת המשפט: גנץ מבקש שיתוף פעולה עם נתניהו

התכנית שמקדם שר המשפטים ממשיכה להעסיק את המערכת הפוליטית. יו"ר המחנה הממלכתי פונה לראש הממשלה: "להקים צוות משותף חוצה מחנות ולהביא רפורמה משפטית וחוק יסוד חקיקה בהסכמה רחבה בתוך חצי שנה"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 05/01/23 10:29 יב בטבת התשפג

הרפורמה במערכת המשפט: גנץ מבקש שיתוף פעולה עם נתניהו
גנץ עם הצעה לנתניהו | , צילום: Yonatan Sindel/Flash90

יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ, נאם היום (ה׳) בפתח אירועי "יום הדמוקרטיה השנתי" של אוניברסיטת רייכמן. בדבריו התייחס גנץ לרפורמה המשפטית של יריב לוין וקרא לנתניהו להקים צוות חוצה מפלגות שידון ברפורמה ובחקיקת חוק יסוד חקיקה בהסכמה.

"הקו האדום יחצה וישראל תהפוך לדמוקרטיה חלולה"

גנץ טען כי אם תכניתו של לוין תעבור, היא תשנה את שיטת המשטר בישראל. גנץ הסביר: "אם במדינת ישראל תהיה פסקת התגברות ברוב של 61, אם יועמ"שים יסורו למרותם של פוליטיקאים ולא למרותו של החוק, אם שופטים יבחרו על ידי רוב קואליציוני פוליטי ויהיו תלויים בו ואם סמכותו של בית המשפט העליון לפסול התנהלות בלתי סבירה באופן קיצוני תבוטל – 'המבצר אכן יפול'. הקו האדום יחצה וישראל תהפוך לדמוקרטיה חלולה".

לוין מצמיג את הרפורמה

לוין מציג את הרפורמה | צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

בנאומו אמש אמר שר המשפטים לוין כי זה השלב הראשון ברפורמה. "כולנו מבינים היטב מהו השלב השני", המשיך והסביר גנץ. "כל הנושאים הנוגעים לראש הממשלה נתניהו, להשהייה או לביטול משפטו באמצעות החלפת היועמ"שית או חוק צרפתי. שלב אחר שלב בתוכנית סדורה. לאלו יש להוסיף את הכוונה לסרס את התקשורת, להשתלט על החינוך הממלכתי וכמובן להשתיק את הדרג הצבאי".

גנץ פנה לנתניהו ואמר: "אנו בשעת חירום אמתית – ולכן אני קורא מכאן לראש הממשלה נתניהו לקבל החלטה: הידברות או עימות. אני מציע מכאן לנתניהו - להקים צוות חוצה מפלגות ומחנות פוליטיים, שידון בחקיקת חוק יסוד חקיקה ברוח מגילת העצמאות, שיביא לידי ביטוי את רחשי כל העם וכלל האזרחים בישראל ויגבש הסכמות בתוך חצי שנה בכל הנושאים שעל הפרק".

נתניהו יסכים? |

נתניהו יסכים? | צילום: Yonatan Sindel/Flash90

"ניתן להסכים על פסקת התגברות שתשמש גם היא רק למקרי קיצון"

בסיום נאומו אמר שר הביטחון לשעבר כי נושא כל כך מהותי לעתידנו וקיומנו עשורים קדימה, ראוי שיבוא בהסכמה רחבה. "זה ייתן לגיטימציה לתיקונים, ויאפשר לבנות את המבצר על תשתית איתנה. חוק יסוד חקיקה למשל - הוא צורך השעה. חוק שיעגן את מעמד חוקי היסוד והשוני ביניהם לבין שאר החוקים באופן ברור".  

"לצד זאת, ניתן להסכים על פסקת התגברות שתשמש גם היא רק למקרי קיצון שבהם יש קונצנזוס רחב בבית המחוקקים, ולא רוב ארעי של 61. גם את השיטה למינוי שופטים ניתן לבחון אך אסור בשום אופן לתת רוב לפוליטיקאים בנושא הקריטי הזה. הכדור אצל נתניהו - לשבור את כללי המשחק – או לשמור על מדינת ישראל".

סמוטריץ' מברך את לוין: "עושים הערב ריסטרט למערכת המשפט"