לפיד מברך את העסקים המוחים: "החליטו להציב קו אדום לממשלת המופרעים"

ראש הממשלה היוצא התייחס להודעות שיצאו תחת חברות עסקיות רבות, שהחליטו לעדכן את מדיניות השירות שלהן בעקבות "חוק האפליה": "אזרחי ישראל רוצים לשמור על המדינה שלנו, דמוקרטית, ליברלית ושוויונית"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 26/12/22 23:12 ב בטבת התשפג

לפיד מברך את העסקים המוחים: "החליטו להציב קו אדום לממשלת המופרעים"
לפיד, היום, צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

בעקבות "חוק האפליה" שיאפשר לכל בית עסק פרטי להימנע מלספק שירות או מוצר בשל "אמונה דתית", בתנאי שניתן להשיג חלופה דומה בקרבה גיאוגרפית ובמחיר דומה - דירקטוריון בנק דיסקונט בראשות שאול קוברינסקי קיבל היום (ב') את המלצת הנהלת הבנק לעדכן את מדיניות האשראי של הבנק. על פי המדיניות החדשה בודיסקונט לא יעניקו אשראי לעסק או גוף המפלה לקוחות על בסיס דת, גזע, מין או נטייה מינית. 

בנק דיסקונט לא נותר לבד במחאתו. מאוחר יותר היום הצטרפו אל הבנק חברות עסקיות נוספות, בהן: מייקרוסופט, wiz, אלטושלר שחם, בית ההשקעות מור, קבוצת Team8, גוליבר, קבוצת מקאן, חברת וויז, ו-AIG.

ראש הממשלה היוצא יאיר לפיד ברך את החברות על המהלך: "אני מברך את העסקים שהחליטו להציב קו אדום לממשלת המופרעים שנרקמת בישראל. כל הכבוד לדיסקונט, מייקרוסופט, wiz, שהתחילו מחאה אזרחית מצוינת ומוכיחים שאזרחי ישראל רוצים לשמור על המדינה שלנו, דמוקרטית, ליברלית ושוויונית".

"אחריותנו כלפי לקוחותינו ושותפינו העסקיים"

שאול קוברינסקי, יו"ר דירקטוריון דיסקונט, אמר כי הם מצאו לנכון לתקן את מדיניות האשראי של הבנק, כך ש"המובן מאליו יקבל תוקף רשמי". עוד הוא אמר: "על פי המדיניות, דיסקונט לא יעניק אשראי לבתי עסק או לגופים שיפלו לקוחות במדינת ישראל. זו מחויבותנו ואחריותנו כגוף עסקי משמעותי במשק הישראלי".

אורי קרן, שותף ומנהל השקעות ראשי במור גמל ופנסיה, אמר כי "כגוף מוסדי אשר מנהל את כספם של חוסכות וחוסכים, אנו מאמינים שהאחריות שלנו לא מסתיימת בניהול השקעות מקצועי ואחראי, אלא גם בקידום ערכים של גיוון והכלה. ההחלטה שלא להשקיע או להעניק אשראי לגופים המפלים על בסיס דת, גזע, מין או נטייה מינית, מדגישה את אחריותנו כלפי לקוחותינו ושותפינו העסקיים, והקהילה בכלל".

מוויז נמסר היום: "וויז שמה במרכז ומאמינה בערכי שוויון וכבוד האדם. אנחנו מחויבים לעשות כל שביכולתנו כדי למנוע אפליה מכל סוג שהוא, כולל מטעמי גזע, דת, לאום, ארץ מוצא, מין או נטייה מינית".

"לעולם לא ננהג באפליה כלשהי כלפי אורחינו"

גם בענף התיירות ביקרו את חוק האפליה. בהתאחדות המלונות אמרו כי "התיקון המוצע לחוק 'איסור אפליה בשירותים ומוצרים' לא מקובלת. בתי המלון מחויבים לאוכלוסייה שמבקשת ללון בהם או להשתמש בשירותיהם באשר היא. לעולם לא ננהג באפליה כלשהי כלפי אורחינו ונמשיך לשרת כל אדם, מכל דת, גזע, מין ומגדר".

מנכ"ל חברת התיירות גוליבר, זיו רוזן, מסר: "אנחנו מוחים על הכוונה לבצע שינוי חוק כזה. מסתבר שחשוב להזכיר ולהצהיר גם ב-2023 שאין בחברה שלנו מקום לאפליה באף תחום ובאף נושא, בוודאי שלא על רקע גזעני. קבוצת גוליבר לא תעבוד עם גופים או אנשי מקצוע שידווח בגינם כי הם מפלים לרעה על רקע גזע, דת או נטייה מינית. לשיח המעודד אפליה, גזענות או להט"בופוביה אין מקום במדינת ישראל ובעולם כולו".