רבנים אמריקאים נגד סמוטריץ' ובן גביר: "לא להכניס לבתי הכנסת"

יותר מ-300 רבנים רפורמים וקונסרבטיבים חתמו על מכתב בו הם קוראים שלא לאפשר לחברי מפלגות הציונות הדתית, עוצמה יהודית ונעם לשאת נאומים בבתי הכנסת ובמוסדותיהם: "הפגנה של מחויבותנו לערכינו היהודיים והדמוקרטיים"

חדשות כיפה חדשות כיפה 23/12/22 09:35 כט בכסלו התשפג

רבנים אמריקאים נגד סמוטריץ' ובן גביר: "לא להכניס לבתי הכנסת"
בן גביר וסמוטריץ', צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

בזמן שראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו מתקרב להקמת המממשלה החדשה שלו, הרפורמים והקונסרבטיבים בארצות הברית לא רגועים. ממשל ביידן אמנם ינהג בממשלה הישראלית לפי מעשיה, אולם יותר מ-330 רבנים מזרמים שאינם אורתודוכסיים מתחייבים לחסום את חברי גוש הדתיים בממשלת נתניהו מלדבר בבתי הכנסת שלהם ויפעלו כדי למנוע מהם לדבר גם בקהילותיהם ובמוסדותיהם. כך דיווח הבוקר (ו') העיתונאי צביקה קליין.

"נעודד את מועצות הקהילות והארגונים שלנו להצטרף אלינו"

"נדבר נגד השתתפותם בפורומים אחרים ברחבי הקהילות שלנו", נכתב בארצות הברית. "נעודד את מועצות הקהילות והארגונים שלנו להצטרף אלינו במחאה זו כהפגנה של מחויבותנו לערכינו היהודיים והדמוקרטיים". קבוצות אורתודוכסיות בארצות הברית עדיין לא הודיעו כיצד ינהגו בממשלה החדשה. ההסתדרות הציונית של אמריקה, שתומכת בבניה ביהודה ושומרון פרסמה כי תתמוך בממשלה החדשה. 

על פי הפרסום, בין החותמים ניתן למצוא חברים בהווה ובעבר במועצות הרבנים בשיקגו ובלוס אנג'לס; רבנים מובילים בקהילות הקונסרבטיביות והרפורמיות הגדולות באזור וושינגטון הבירה; מנהיגים לשעבר של גופי תנועה רפורמית וקונסרבטיבית מרכזיים; המנהיג הנוכחי של התנועה ליהדות מתחדשת; והרקטור של האוניברסיטה היהודית האמריקאית בלוס אנג'לס של התנועה השמרנית.

"לא אוכל לתמוך בו"

מאחורי המכתב עומד דיוויד טייטש, רב מוביל בפילדלפיה מהזרם של היהדות המתחדשת, וג'ון רוזוב, הרב האמריטוס של "טמפל ישראל" בלוס אנג'לס. על פי מה שנכתב, השניים טוענים כי מספר הצעות של חברי הכנסת הדתיים יגרמו נזק בלתי הפיך ליחסיה של ישראל עם יהדות התפוצות. בין היתר ם הזכירו את סוגיית חוק השבות, מתן אפשרות לכנסת לעקוף את פסיקות בית המשפט העליון, החלת ריבונות ביהודה ושומרון וגירוש ערבים ישראלים שמתנגדים לממשלה.

אייב פוקסמן, שכיהן כמנהל הלאומי של הליגה נגד השמצה בשנים 1987–2015 ומאז 2016 מכהן כראש המרכז לחקר אנטישמיות במוזיאון המורשת היהודית, אמר בתחילת החודש כי הוא מקווה שנתניהו יוכל "להכיל את הקיצוניים", אך ציין כי "אם ישראל תחדל להיות דמוקרטיה פתוחה - לא אוכל לתמוך בו".