גנץ ולפיד נגד הממשלה שטרם הוקמה: "זה מה שרציתם?"

יו"ר יש עתיד ויו"ר המחנה הממלכתי, תקפו את הממשלה המתרקמת בפתח ישיבת מפלגותיהם | גנץ: "נתניהו מבקש לבצע פיגוע דריסה בדמוקרטיה הישראלית. לפיד: "הם ירסקו את הדמוקרטיה הישראלית. הכל מסיבות אישיות"

חדשות כיפה חדשות כיפה 21/11/22 14:40 כז בחשון התשפג

גנץ ולפיד נגד הממשלה שטרם הוקמה: "זה מה שרציתם?"
גנץ ולפיד, צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

הממשלה החדשה עוד לא הוקמה אולם ראשי האופוזיציה הנכנסת כבר מצאו על מה לתקוף אותה. כמדי יום שני, מתכנסות הסיעות לישיבותיהן השבועיות, שם תקפו שר הביטחון היוצא בני גנץ וראש הממשלה היוצא יאיר לפיד את ממשלתו הנכנסת של בנימין נתניהו: הדמוקרטיה בסכנה.

לפיד: "בשביל זה הצבעתם ליכוד?"

"מדינת ישראל היא מדינה יהודית, לא מדינת הלכה", החל יאיר לפיד את דבריו ופתח את ישיבת יש עתיד. "לא יגידו לנשים איפה מותר להן ואיפה אסור להן לעמוד. הם לא יקרעו את המדינה הזו לאלה שמשרתים בצבא ואלה שלא, אלה שעובדים ואלה שלא".

לפיד פנה למצביעי הליכוד: "זה מה שרציתם? בשביל זה הצבעתם ליכוד? כדי שייקחו כסף מהחיילים וייתנו לתלמידי ישיבות? אתם הולכים להיות מיעוט בממשלה הזו. מיעוט של משרתים בצבא, מיעוט של מעמד הביניים, מיעוט של אלה שמאמינים במסורת יהודית מתונה שמקבלת כל אדם בסבר פנים יפות".
 
ראש הממשלה היוצא התייחס לפסקת ההתגברות שצפויה להיות מרכיב עיקרי בהסכמים הקוליציוניים: "עוד לא הקימו ממשלה, כבר הודיעו שהם יעבירו את פסקת ההתגברות. ירסקו את בית המשפט. ירסקו את הדמוקרטיה הישראלית. הכול מסיבות אישיות. הכול כדי שנתניהו יוכל לבטל את המשפט שלו ודרעי יוכל לבטל את הקלון שלו".


 
עוד הוא אמר כי "זו לא הולכת להיות ממשלה שהקיצונים יושבים בה, זו הולכת להיות ממשלה שהקיצונים שולטים בה. שליטה מלאה. יובילו אותנו להיות מדינת עולם שלישי. מסוכסכים עם האמריקאים, מסוכסכים עם עצמנו. בן גביר, יעד של המשטרה ויעד של השב"כ, יהיה אחראי על המשטרה ואחראי על השב"כ".

גנץ: "נתניהו מבקש לפגוע בביטחון הלאומי"

בני גנץ התייחס גם הוא בפתח ישיבת המחנה הממלכתי לפסקת ההתגברות של הקואליציה החדשה: "מי שמקדם פסקת התגברות ברוב של 61 פועל בשם השחיתות ולא בשם המשילות. אני בעד לבצע מהלך רחב של חקיקת חוק יסוד חקיקה, עם מרכיבי התגברות מאוזנים בין הרשויות, ועם חובה של רוב גדול של שופטים על מנת לפסול חוק ורוב גדול בכדי לפסול החלטה של בית המשפט. למשל: שני שליש משופטי בג"ץ על מנת לפסול חוק, ושני שליש בכדי להתגבר עליו. הכוונה להתבסס על רוב פוליטי מזדמן לא תיצור דיאלוג בין הרשויות – אלא תחריב אותו".

לדברי גנץ, על חברי המחנה הממלכתי להיות שותפים למהלכים של תיקון מהאופוזיציה. "אנחנו נהיה נכונים לעבוד ביחד, בצוותים חוצי גושים, על מנת לבנות חוק יסוד חקיקה חדש, בעל מרכיבים מאוזנים. אך אם הבחירה תהיה להמשיך בכיוון המסתמן – נאחד את כל הציבור הממלכתי למאבק ציבורי, פרלמנטרי ותקשורתי. כבר הבוקר קיימתי שיחות עם ארגוני חברה אזרחית, ובהמשך אקיים שיחות עם ראשי הסיעות באופוזיציה המיועדת, וגם עם גורמים אחראים בקואליציה".

במהלך דבריו פנה גנץ לנתניהו והזכיר לו: "האב המייסד דוד בן גוריון, קבע שגורלה של ישראל יקבע על בסיס כוחה וצדקתה. מי שיפורר את כוחנו ויחליש את צה"ל בשל גחמה פוליטית, מי שיפגע בצדקתנו וערכינו הדמוקרטיה, יבצע פיגוע דריסה בלתי נסלח לדמוקרטיה הישראלית. לא נאפשר להתגבר על הדמוקרטיה ולחצות את העם ל-61".