"לא מרגישים את המלחמה": אלפי חסידים הגיעו לאומן למרות האזהרות

על אף אזהרת המסע שהוציא משרד החוץ לגבי הנסיעה לאומן, אלפי ישראלים כבר שוהים בסמוך לציון קברו של רבי נחמן ועוד רבים אחרים בדרך: "לא מפחדים מהמלחמה ויש אמונה, אין דבר גדול מזה להיות אצלו בראש השנה"

חדשות כיפה חדשות כיפה 22/09/22 15:39 כו באלול התשפב

"לא מרגישים את המלחמה": אלפי חסידים הגיעו לאומן למרות האזהרות
צילום: אור קלר

מדי ראש השנה מגיעים לאומן שבאוקראינה עשרות אלפי יהודים כדי לפקוד את קברו של רבי נחמן מברסלב בראש השנה. רובם חסידי ברסלב, אך בשנים האחרונות יהודים מכל הזרמים: דתיים לאומיים, חילונים ומסורתיים מגיעים כדי להתפלל על קברו של הצדיק שהבטיח ישועה למי שיתפלל על קברו במהלך החג. בשל המלחמה והקרבות הפעילים בין כוחות רוסיה לכוחות אוקראינה, משרד החוץ חידד את אזהרת המסע הקיימת לאוקראינה וקרא לאזרחי ישראל להימנע באופן גורף מלהגיע לשטחי אוקראינה, כולל העיר אומן וסביבותיה. למרות האזהרה, אלפי חסידים הגיעו במהלך החודש האחרון לאומן.

לא היה לי בכלל התלבטות אם להגיע

אור יהודה קלר, חסיד ברסלב שכבר הספיק להגיע בתחילת השבוע לעיר, סיפר לאתר כיפה על ההחלטה שלו לנסוע לאומן. "לא היה לי בכלל התלבטות אם להגיע", אמר קלר, "הייתי גם בחג השבועות האחרון וראיתי שבאמת אין כלום באומן. אנשים שקרובים אליי הגיבו תגובות מגוונות, אבא שלי שמח לשמוע וכן גם חלק מהחברים. אבל היו גם שניסו לשכנע אותי לוותר ולא לנסוע השנה".

צילום: Flash90

האווירה של המלחמה מורגשת ברחובות אומן?

"הרחובות באומן השנה יחסית רגועים, מרגישים שיש פחות אנשים בשונה מבשנים עברו, אבל כנראה שיגיעו עוד אנשים. אנחנו אמנם לא מרגישים פה בכלל את המלחמה, אבל כן יש יותר שוטרים עם נשקים שבודקים כל הזמן אנשים וזה לא נעים. בתוך ה-'ציון' (מתחם הקבר של רבי נחמן) האווירה טובה ומרוממת עם תפילה ואהבה".

צילום: Flash90

כשהבנתי שאומן רחוקה מהמלחמה - הפסקתי לחשוש

איך הצלחת להגיע לאומן?

"הגענו דרך יאשי שברומניה (עיירה שקרובה לגבול עם אוקראינה) ושם חיכה לנו מיניבוס ישיר עד לאומן. לא היה לנו מסובך כל כך, קבענו איתם מזמן שהם יביאו אותנו משדה התעופה עד לעיר. אלה שלא קבעו מראש, לקחת להם קצת זמן כדי להצליח לתפוס מקום על אוטבוס לאומן".

לא חששת בהתחלה לנסוע לאוקראינה?

"בהתחלה ממש לא חששתי בכלל כי אומן לא נמצאת בלב חזית המלחמה, היא נמצאת בצד המערבי של אוקראינה. כשהגעתי לפה, ראיתי שאנשים שגרו באומן ברחו ורק אז התחלתי לחשוש. אך כמה ימים אחר כך, הבנתי שאין כלום בכלל באומן והיא רחוקה מהמלחמה. כמו שכבר אמרתי, הייתי בחג השבועות האחרון, בשיא המלחמה ולא היה כלום, אז עכשיו בראש השנה, אני בכלל לא חושש".

עוד הוסיף ואמר כי "יותר מזה, לפני שנים היו חסידים שנסעו בזמן מלחמות, בדרכים לא דרכים, ברגל והתחבאו מהצבא רק כדי להגיע לאומן. הם מסרו נפש ממש כי האמינו ברבי נחמן שאמר שאין דבר גדול מזה להיות אצלו בראש השנה. אז ברוך ה' לא מפחדים מהמלחמה ויש אמונה".

סכנת חיים ממשית ומיידית

כזכור, משרד החוץ הוציא לפני כחודש אזהרת המסע וציין כי נורו טילים לאזור העיר אומן אשר הביאו למותו של אזרח אחד, פציעה של מספר אזרחים וגרמו להרס רב: "אזרחים ישראלים הנמצאים באוקראינה נקראים לעזוב מידית את גבולות המדינה. המצב הביטחוני הנפיץ כולל סכנת הפצצות מהאוויר או ירי רקטות גם על ישובים ושטחים אזרחיים, כולל במרכז ובמערב המדינה, מהווים סכנת חיים ממשית ומיידית".

צילום: אור יהודה קלר

עוד לפי האזהרה של משרד החוץ, ממשלת אוקראינה הכריזה על מצב חרום החל מחודש פברואר השנה, דבר שהוביל להצרת חופש תנועה והטלת עוצר על אזורים שונים, וכן הכבדת אמצעי הביטחון והשיטור הננקטים באזורים השונים כולל בדיקות, מעצרים וגרוש.

לצד האזהרה הישראלית, גם משרד החוץ האוקראיני פרסם הודעה המבקשת שלא להגיע השנה לאומן בשל מצב המלחמה והקושי לממש אחריותם לביטחון ובטיחות המתפללים. בנוסף, לשגרירות ישראל בקייב אין נוכחות רציפה בשטחי אוקראינה בימים אלה, ולכן לא ניתן יהיה לספק שירותים קונסולריים מלאים ויהיה קושי רב להעניק טיפול במקרה חירום.