ביידן בישראל | "פתרון שתי המדינות הוא הטוב ביותר"

הנשיא האמריקאי הגיע לביקורו הרשמי הראשון עם פמלייה עמוסה במיוחד ובכירי המדינה קיבלו את פניו בטקס מרשים ומצומצם בנמל התעופה | אגרופים החליפו את לחיצות הידיים ושירה של נעמי שמר התנגן ברקע | ביידן לנתניהו: "אני אוהב אותך"

שמחה ברנס שמחה ברנס, חדשות כיפה 13/07/22 15:17 יד בתמוז התשפב

ביידן בישראל |  "פתרון שתי המדינות הוא הטוב ביותר"
ביידן בישראל, צילום: Revkin Fenton/Flash90

אייר פורס 1 בנתב"ג: נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן נחת היום (ד') בישראל לביקור ראשון בתפקידו הרשמי. נשיא המדינה יצחק הרצוג, ראש הממשלה החליפי בנט וראש הממשלה לפיד קיבלו את פניו בנמל התעופה בן גוריון, ובמקום לחיצות ידיים רשמיות הוצמדו אגרופים יבשים. כביש מספר 1 יחסם לתנועה במהלך נסיעתו של ביידן לירושלים, וברחבי הבירה צפויות חסימות ושינויים בהסדרי החניה עד לעזיבתו את הארץ ביום שישי הקרוב. 

נתניהו ושרים נוספים המתינו כדי לקבל את פניו של ביידן 

על פי ההנחיה האמריקאית, כל אדם שמתקרב לנשיא למרחק של לפחות משלושה מטרים מחויב בבדיקת אנטיגן לגילוי נגיף הקורונה. עקב החום הכבד, שיגיע ל-30 מעלות בשעות הצהריים באזור המרכז, ומפאת גילו של הנשיא, טקס קבלת הפנים שיערך יהיה קצר ומצומצם. הנשיא, שהגיע ללא רעייתו ג'יל, מלווה בפמליה עמוסה במיוחד, הכוללת מאוד אנשי צוות ו-120 עיתונאים שחלקם כבר הגיעו לארץ עוד קודם לכן. שרי הממשלה, וגם יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו, המתינו בנתב"ג על מנת לקבל את פניו. ביידן, שהגיע לעמדת השרים, לחץ את ידו של נתניהו ואמר לו: "אתה יודע שאני אוהב אותך"

אל הנשיא התלווה גם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן. לאחר תרועת החצוצרות התנגן ההמנון האמריקאי ולאחריו זה הישראלי וביידן, מלווה בלפיד והרצוג, צעד על השטיח האדום לצלילי השיר "מחר" של נעמי שמר. 

לפיד לביידן: אתה ציוני גדול

"אדוני הנשיא, זהו ביקור היסטורי, וגם ביקור מאוד אישי", אמר לפיד בנאומו, "היסטורי מפני שהוא מבטא את הקשר ה-UNBREAKABLE בין שתי המדינות שלנו. את המחויבות שלנו לערכים משותפים. לדמוקרטיה, לחופש, ולזכותו של העם היהודי למדינה משלו. זהו ביקור אישי, מפני שהיחסים שלך עם ישראל היו תמיד אישיים. פעם הגדרת את עצמך כציוני. אמרת שאין צורך להיות יהודי כדי להיות ציוני. צדקת, ובמקרה שלך: ציוני גדול ואחד החברים הטובים ביותר שהיו לישראל מעודה". 
 
‏‎בהתייחסו לשיחות העתידות בין השניים, ציין ראש הממשלה כי יועלו סוגיות של ביטחון לאומי. "נשוחח על בניית ארכיטקטורה ביטחונית וכלכלית חדשה עם עמי המזרח התיכון בעקבות הסכמי אברהם והישגי פסגת הנגב. נשוחח על הצורך ליצור מחדש קואליציה עולמית חזקה שתעצור את תכנית הגרעין האיראנית". 
 

בנט ולפיד ממתינים

בנט ולפיד ממתינים צילום: Noam Revkin Fenton/Flash90

ביידן: "פתרון שתי המדינות הוא הטוב ביותר לישראלים ולפלשתינים"

לאחר נאומיהם של לפיד והרצוג, עלה גם ביידן לדוכן, ופנה אל השרים: "זה כבוד לעמוד כאן פעם נוספת עם חבריי ולבקר במדינת ישראל העצמאית. ניקסון היה הנשיא הראשון שביקר כאן ואני ביקרתי לראשונה ב-1973, קצת לפני מלחמת יום כיפור. נפגשתי עם גולדה מאיר ועם גנרל צעיר בשם רבין. זהו ביקורי העשירי וכל הזדמנות כזו היא ברכה".

"פתרון שתי המדינות נותר הטוב ביותר לישראלים ולפלשתינים. נעמיק את הקשרים בינינו למען שלום ויציבות שהם קריטיים לכל עמי האזור היום אבקר שוב ביד ושם כדי לכבד את ששץ מיליוני היהודים שנרצחו בשואה ואנו חייבים להמשיך לזכור אותם. אסור לעולם לשכוח את הלקח הזה".

 

נתניהו ממתין

נתניהו ממתין צילום: Revkin Fenton/Flash90